Document Type : Research Paper

Abstract

This paper investigated the relationship between social support (types, amount and importance of sources) with subjective well-being and academic achievement of pre-university female students. The research method was a descriptive and correlational (regression). The statistical population was all pre-university female students in Birjand. 220 students were selected randomly from three pre-university centres. Scale of Social Support for Children and Adolescents (CASSS2000, Malecki, Demary, & Ellliot, 2000) and Oxford Happiness Questionnaire (OHI) was used to measure the research variables. The data were analyzed using multiple regression. The research findings showed there was a statistically positive relationship between sources of social support and perceived level of support from parents and classmates with subjective well-being. In addition, only the importance of receiving support from parents related positively to students' subjective well-being. In types of support, only emotional and informational support had a statistically positive relationship with subjective well-being. On the other hand, the research results also showed that there was not a statistically correlation between types and network of social support with academic achievement. The study specifically highlights the role of parental support in subjective well-being.

Keywords

Main Subjects

بخشی‌پور رودسری، عباس؛ پیروی، حمید و عابدیان، احمد. (1384). بررسی رابطۀ میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان. فصلنامۀ اصول بهداشت روانی، 7(27 و 28)، 145– 152.
تابع‌بردبار، فریبا. (1381). بررسی رابطۀ راهبردهای رویارویی و حمایت‌های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دورۀ نوجوانی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
جعفری، سیدابراهیم؛ عابدی، محمدرضا و لیاقتدار، محمدجواد. (1383). شادمانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: میزان و عوامل مؤثر بر آن. مجلۀ طب و تزکیه، 15(54)، 24- 15.
خامسان، احمد؛ ابوطالبی، فاطمه و راستگومقدم، میترا. (1389). اعتباریابی مقیاس حمایت اجتماعی کودک و نوجوان CASSS2000. گزارش طرح پژوهشی. معاونت پژوهشی دانشگاه بیرجند.
دهخدا، علی‌اکبر. (1373). لغت‌نامۀ دهخدا (چاپ دوم). تهران: دانشگاه تهران.
زکی، محمدعلی. (1387). پایایی و روایی مقیاس حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان. مجلۀ روا‌ن‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 14 (4)، 439- 446.
زینی‌وند، علی. (1384). رابطۀ عزت‌نفس، حمایت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان‌های شهرستان دره‌شهر در سال تحصیلی 84-83. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
علی‌پور، احمد و آگاه‌هریس، مژگان. (1386). اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانی‌ها. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 3(12)، 287- 298.
قائدی؛ غلامحسین و یعقوبی، حمید. (1387). بررسی رابطۀ بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک‌شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر، مجلۀ ارمغان دانش، 13(2)، 70- 81.
قربانی، زهره. (1388). پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (آرگایل، 2002). تهران: شرکت آزمون یارِ پویا.
قلاتی، نگهدار. (1380). بررسی رابطۀ حمایت اجتماعی با خودکارآمدی و عادات مطالعه در درس علوم و مقایسه آن‌ها در دانش‌آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی و نواحی چهارگانۀ شهر شیراز. پایان‌نامۀ کارشناسی‌‌ارشد، دانشگاه شیراز.
کرمی‌نوری، رضا؛ مکری، آذرخش؛ محمدی‌فر، محمد و یزدانی، اسماعیل. (1381). مطالعۀ عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجلۀ روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، 32(1)، 3- 41.
محمدیان، منیژه. (1386). بررسی زمینه‌های جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و روان‌شناختی مرتبط با بهزیستی ذهنی سالمندان شهر تبریز. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
مطلب‌زاده، افسانه. (1384). تأثیر شوخ‌طبعی بر سلامت روانی و شادمانی ذهنی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ شهر شیراز. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
مظفری، شهباز و هادیان‌فر، حبیب. (1383). روان‌شناسی مثبت- احساس شادمانی ذهنی. فصلنامۀ تازه‌های روان‌درمانی، 9(31 و 32)، 87- 100.
معین، محمد. (1353). فرهنگ لغت معین. (چاپ دوم) تهران: انتشارات امیرکبیر.
همتی‌راد، گیتی و سپاه‌منصور، مژگان. (1387). رابطۀ بین استرس و حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه‌های تهران. مجلۀ اندیشه و رفتار، 2(7)، 79- 86.
Cheng, H., & Furnham, A. (2003). Personality, self-esteem, and demographic predictions of happiness and depression. Personality and individual differences, 34(6), 921-942.
Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2009). School-related social support and students' perceived life satisfaction. The Journal of educational research, 102(4), 303-320.
Diener, E., & Fujita, F. (1995). Resources, personal strivings, and subjective well-being: A nomothetic and idiographic approach. Journal of personality and social psychology, 68(5), 926.
Diener, E., & Seligman, M. E. (2002). Very happy people. Psychological science, 13(1), 81-84.
Gallagher, E. N., & Vella-Brodrick, D. A. (2008). Social support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being. Personality and individual differences, 44(7), 1551-1561.
Gülaçtı, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3844-3849.
Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2005). Can instructional and emotional support in the first‐grade classroom make a difference for children at risk of school failure?. Child development, 76(5), 949-967.
Hughes, J. N., & Kwok, O. M. (2006). Classroom engagement mediates the effect of teacher–student support on elementary students' peer acceptance: A prospective analysis. Journal of school psychology, 43(6), 465-480.
Kozanitis, A., Desbiens, J. F., & Chouinard, R. (2007). Perception of Teacher Support and Reaction Towards Questioning: Its Relation to Instrumental Help-seeking and Motivation to Learn. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 19(3), 238-250.
MacLeod, A. K., Coates, E., & Hetherton, J. (2008). Increasing well-being through teaching goal-setting and planning skills: Results of a brief intervention. Journal of Happiness Studies, 9(2), 185-196.
Malecki, C. K., & Demaray, M. K. (2002). Measuring perceived social support: Development of the child and adolescent social support scale (CASSS). Psychology in the Schools, 39(1), 1-18.
Malecki, C. K., Demaray, M. K., Elliott, S. N., & Nolten, P. W. (2000). The child and adolescent social support scale. DeKalb, IL: Northern Illinois University.
Myers, D. G., & Diener, E. (1995). Who is happy?. Psychological science, 6(1), 10-19.
Suldo, S. M., Friedrich, A. A., White, T., Farmer, J., Minch, D., & Michalowski, J. (2009). Teacher support and adolescents' subjective well-being: A mixed-methods investigation. School psychology review, 38(1), 67.