Authors

Abstract

The relationships between motivational beliefs with procrastination and class climate have been shown in previous studies. In this study, the psychometric properties of Classroom Learning Environment (CEL) Questionnaire were presented, and the mediating role of motivational beliefs in relationship between class climate and procrastination examined. 196 students of Birjand University were selected by cluster sampling. The research tools were Procrastination Assessment Scale (PASS Student Version), Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) and CLE Questionnaire. The data were analyzed by path analysis and multivariate regression. The findings showed that the class environment effected indirectly procrastination through motivational beliefs. Class atmosphere and motivational beliefs explained 28% of the procrastination variance. It also showed that the components of test anxiety and self-efficacy from motivational beliefs were predictive power of procrastination. According to these findings, motivational beliefs have a mediating role in relationship between the class climate and procrastination and should be considered in setting learning environment.

Keywords

ابراهیمی، سارا؛ پاکدامن، شهلا و سپهری. صفورا. (1390). روابط بین اهداف پیشرفت، جوّ کلاس، توانایی و سودمندی ادراک شده در نوجوانان. مجلۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال 8، شماره 29، ص 35-44.
اساسی، حسین؛ فتح­آبادی، جلیل و حیدری، محمود. (1390). بررسی نقش میانجی ابعاد کمال­گرایی در رابطه­ بین ابعاد فرزندپروری و اهمال‌کاری تحصیلی. فصلنامۀ پژوهش در نظام­های آموزشی، سال 5، شماره 15، ص 59-79.
بدری گرگری، رحیم و حسینی، فریبا. (1384). بررسی رابطه­ی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با تعلل‌ورزی دانشجویان دانشگاه تبریز. مجلۀ تازه­ها و پژوهش­های مشاوره، سال 9، شماره 36، ص 125-111.
بدری گرگری، رحیم و حسینی. فریبا (1389). پیش­بینی جهت­گیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس.  فصلنامۀ علمی_پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، دوره 5، شماره 17، ص 32-8.
برومند، رضا و شیخی فینی، علی‌اکبر. (1390). پیش­بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و اضطراب امتحان).  فصلنامۀ اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 6، شماره 10، ص 19-34.
بیرامی، منصور و شالچی، بهزاد. (1390). ارتباط باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با هوش هیجانی در دانش‌آموزان. فصلنامۀ تعلیم و تربیت، شماره 107، ص 49-29.
پیری، موسی و قبادی، لیلا. (1392). رابطه­ی کاربست یادگیری فعال با باورهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی. فصلنامۀ اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 9، شماره 3، ص 48-27.
جوکار، بهرام و دلاورپور،  محمدآقا. (1386). رابطه­ی تعلل­ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. مجلۀ اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3 و 4، ص 61-80.
حسین چاری، مسعود و خیر، محمد. (1382). بررسی جوّ روانی-اجتماعی کلاس به­عنوان یکی از مؤلفه­های فرهنگ مدرسه. مجله­ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 9، شماره 3-4، ص 25-42.
حسین چاری، مسعود و دهقانی، یوسف. (1387). پیش­بینی میزان اهمال­کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پژوهش در نظام‌های آموزشی ایران، دوره 2، شماره 4، ص 63-73.
خامسان، احمد و شیرزادی، ندا (1389). رابطه تعلل‌ورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس: نقش باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. مجله پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 1(1)، 41-56.
خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم و رجبی، سعید. (1390). مقایسه­ی کمال­گرایی و تعلل­ورزی در مادران دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلۀ ناتوانی­های یادگیری، دوره 1، شماره 1، ص 60-77.
خواجه، لاله و حسین چاری، مسعود. (1390). بررسی رابطۀ اضطراب اجتماعی و جوّ روانی-اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان دورۀ راهنمایی.  فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، دوره 7، شماره 20، ص 131-153.
دهقانی­زاده، محمدحسین؛ حسین‌چاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانی خشاب، عباسعلی. (1393). سر زندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه­ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، دوره 10، شماره 32، ص 1-30.
ذبیحی، رزیتا؛ بهشته، نیوشا و منصوری، محبوبه. (1391). رابطه­ی تاب­آوری و جوّ روانی-اجتماعی کلاس با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران.  فصلنامۀ اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، دوره 7، شماره 3، ص 73-82.
رجب­پور، زهرا؛ فرمانی، سعید و امانی، حبیب. (1391). تعلل­ورزی (مفاهیم، علل، پیامدها و راهکارها). مجلۀ بر خط دانش روان­شناختی، دوزه 1، شماره 1، ص 21-32.
رستگار، احمد؛ حسین، زارع؛ سرمدی، محمدرضا و حسینی، فریده‌السادات. (1392). نگاهی تحلیلی به ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال­کاری تحصیلی: مطالعه تطبیقی دوره­های آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران.  فصلنامۀ علمی_پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 4، شماره 4، ص 151-164.
روحانی، عباس و ماهر، فرهاد. (1386). اثر نوع ارزشیابی (توصیفی-سنتی) بر جوّ کلاس، ویژگی­های عاطفی و خلاقیت دانش­آموزان. فصلنامۀ اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، دوره 2، شماره 4، ص 55-69.
سپهریان آذر، فیروزه. (1390). اهمال­کاری تحصیلی و عوامل پیش­بینی­کننده­ی آن. مجلۀ مطالعات روان­شناختی، دوره 7، شماره 4، ص 9-26.
سواری، کریم. (1391). بررسی میزان رواج اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور اهواز. فصلنامۀ علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره 1، شماره 2، ص 63-69.
شکفته، فاطمه. (1393). بررسی تعلل­ورزی در حوزه­های مختلف زندگی دانشجویان دانشگاه بیرجند. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند.
شیخی، محسن؛ فتح­آبادی، جلیل و حیدری، محمود. (1392). ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال­کاری در تدوین پایان­نامه. مجلۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، دوره 9، شماره 35، ص 283-295.
شیرزادی، ندا. (1389). رابطه­ی تعلل­ورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس با واسطه‌گری باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. پایان­نامۀ کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی ارشد، دانشگاه بیرجند.
صبحی قراملکی، ن؛ حاجلو، ن و بابایی، ک. (1393)، اثربخشی آموزش مهارت­های مدیریت زمان بر اهمال­کاری دانش­آموزان. مجلۀ روش­ها و مدل­های روان­شناختی، دوره 4، شماره 15، ص 91-101.
عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه‌السادات. (1389). بررسی رابطه­ی باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی-فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدل­های رقیب. مجلۀ تازه­های علوم شناختی، دوره 12، شماره 3، ص 34-48.
عابدی، صمد؛ سعیدی پور، بهمن؛ صیف، محمدحسن و فرج اللهی، مهران (1394). مدل علّی پیش‌بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور: نقش باورهای هوشی، خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 19-39.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ آذرنییاد، آرش؛ مهمان­پذیر، پریا و رضاییان، حمید. (1392). نقش خودکارآمدی تحصیلی و ابعاد اهمال­کاری تحصیلی در پیش­بینی میزان وابستگی به اینترنت. مجلۀ جهانی رسانه_نسخه­ی فارسی، دوره 8، شماره 2، ص 1-22.
فیاضی، مرجان و کاوه، منیژه. (1388). تعلل: سندرم فردا. مجلۀ تدبیر، شماره 205، ص 45-48.
قدم­پور، عزت الله و سرمد، زهره. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. مجلۀ روانشناسی، دوره 7، شماره 2، ص 122-126.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). رابطه­ی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی. مجلۀ تازه­های علوم شناختی، دوره 5، شماره 1، ص 27-33.
کرمی، داود. (1388). میزان شیوع اهمال­کاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی. مجلۀ اندیشه و رفتار، دوره 13، شماره 4، ص 25-34.
کیامرثی، آذر؛ آریاپوران، سعید و ابوالقاسمی، عباس. (1392). رابطه­ی علائم اختلالات شخصیت با تعلل­ورزی و اعتماد به نفس تحصیلی دانشجویان دختر. مجلۀ روانشناسی اجتماعی، دوره 8، شماره 28، ص 52-41.
گورویی، محمد؛ خیر، محمد و هاشمی، لادن. (1390). بررسی رابطه­ی بین کمال­گرایی و خودپنداره­ی تحصیلی با توجه به نقش واسطه­ای اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان. مجلۀ روش­ها و مدل­های روان­شناختی، دوره 2، ص 137-149.
محمدی قلعه­تکی، نرگس؛ قمرانی، امیر و برمک، محمدعلی. (1393). بررسی و مقایسه­ی تعلل­ورزی تحصیلی در دانش­آموزان معلول جسمی_حرکتی، ناشنوا و نابینا با توجه به نقش جنسیت. مجلۀ تعلیم و تربیت استثنایی، دوره 14، شماره 3، ص 22-30.
مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصوره‌السادات. (1391). پیش­بینی اهمال­کاری تحصیلی بر اساس مؤلفه­های خودتنظیمی در دانش­آموزان پایۀ اول دبیرستان­های شهر تهران. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، دوره 8، شماره 24، ص 49-70.
ولی­زاده، زهرا؛ احدی، حسن؛ حیدری، محمود؛ مظاهری، محمدمهدی و کجباف، محمدباقر. (1393). پیش­بینی اهمال­کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس عوامل شناختی، هیجانی، انگیزشی و جنسیت. مجلۀ دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 15، شماره 3، ص 92-100.
هومن، حیدرعلی و عسگری، علی. (1384). تحلیل عاملی: دشواری­ها و تنگناهای آن. مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 35، شماره 2، ص 1-20.
آلیس، آلبرت و جیمزنال، ویلیام. (1391). روانشناسی اهمال­کاری: غلبه بر تعلل­ورزیدن، ترجمه محمدعلی فرجاد. تهران: رشد. (سال انتشار اثر به زبان اصلی: 1977).
Corkin, D. M., Shirley, L. Y., Wolters, C. A., & Wiesner, M. (2014). The role of the college classroom climate on academic procrastination. Learning and Individual Differences, 32, 294-303.
Loewenthal, K. M. (2004). An introduction to psychological tests and scales (2 ed.).Hove, UK: Psychology Press.
Lubbers, M. J., Van Der Werf, M. P., Snijders, T. A., Creemers, B. P., & Kuyper, H. (2006). The impact of peer relations on academic progress in junior high. Journal of school psychology, 44(6), 491-512.
Onwuegbuzie, A. J. (2000). I'll Begin My Statistics Assignment Tomorrow: The Relationship between Statistics Anxiety and Academic Procrastination.
Paden, N., & Stell, R. (1997). Reducing procrastination through assignment and course design. Marketing Education Review, 7(2), 17-25.
Schraw, G., Wadkins, T., & Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational psychology, 99(1), 12.
Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503-509.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure.