Document Type : Research Paper

Authors

1 Lecturer, Department of Psychology, Payam-e-Noor University of Tehran

2 Assistant Professor of Mental Health, Faculty of Behavioral Sciences and Mental Health, Medical Sciences University of Iran,

3 M.A. in Management, Payam-e-Noor University,

Abstract

This study has been done to identify the effectiveness of teaching English as a Foreign Language (EFL) on the self-concept and achievement motivation of learners. In this paper among the 280 students of 15-30 year-old, using both the Rogers’ Self-concept Questionnaire and Herman’s questionnaire measure of Achievement Motivation, 160 ones have got lower scores. Among this group of students, 30 individuals were selected by random sampling method and allocated into two groups including an experimental group and a control group. As an intervention, Teaching English as a Foreign Language (EFL) was represented to the experimental group twice a week, each session lasting about 90 minutes. Overall it took about 63 sessions to finish the project. Then the post-test was performed for both groups again. The data analysis showed a significant difference between the variables (p<0.05). In other words teaching English as a foreign language is effective in increasing the achievement motivation and improving the self-concept

Keywords

استیپک، دیبورا. (1380). انگیزش برای یادگیری، ترجمه حسن رمضان زاده. مشهد: دنیای پژوهش. سال انتشار اثر به زبان اصلی (1995)
اسدزاده، حسن. محمودی راد، سارا و فرخی، نورعلی. (1387). مقایسه اثربخشی تدریس مبتنی بر نظریه طرح واره و روش سنتی در درس زبان انگلیسی سال اول دبیرستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره 4، شماره 12، تابستان 1387، صص 39-22.
بهرام، عباس و شفیع‌زاده، محسن. (1383). تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه خودپنداره و بررسی عوامل مؤثر بر آن در دانش­آموزان مقاطع تحصیلی شهر تهران، شورای پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری.
تقی زاده، محمد احسان. (1379). باد بی‌آرام نوجوانی. اصفهان: یکتا.
حسن‌زاده، رمضان و حسینی، سید حمزه. (1384). ارتباط بین خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)- شماره 24.
شعاری نژاد، علی‌اکبر. (1383). روانشناسی رشد. تهران: اطلاعات.
شیخ‌الاسلامی، راضیه و لطیفیان، مرتضی. (1381). بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان دانشگاه شیراز، مجله تازه‌های علوم شناختی، سال 4، شماره 1.
علی­نژاد، مریم. (1389). رابطه بین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشجویان زبان انگلیسی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
فرشاد، محمدرضا. سلیمی بجستانی، حسین. اسماعیلی، کوروش و حبیبی، یوسف. اثرات مستقیم و غیرمستقیم کیفیت رابطه والدین (پدر و مادر)، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی بر عزت نفس دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره 11، شماره 36، تابستان 1394، صص 16-1.
کاوسیان، جواد و کدیور، پروین. (1384). نقش برخی عوامل خانوادگی در خودپنداره دانش­آموزان دبیرستانی. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم، شماره 19.
لاند، نیک. (1389). زبان و اندیشه، ترجمه حبیب‌الله قاسم‌زاده .تهران: ارجمند. سال انتشار اثر به زبان اصلی (1956)
نجار پور استادی، سعید. (1387). رابطه جو خانوادگی، خودپنداره، عزت‌نفس و پایگاه اقتصادی اجتماعی بر شکل‌گیری هویت جوانان. اندیشه و رفتار، دوره سوم، شماره 9. صص 58-49.
معطری، مرضیه. سلطانی، علی. موسوی نسب، مسعود و آیت اللهی، علی رضا. (1384). تأثیر آموزش حل مسأله بر خودپنداری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، پائیز و زمستان 1384؛ 5(2): 147تا155.
نویدی، احمد. (1382). بررسی سهم مشترک و اختصاصی متغیرهای عملکرد تحصیلی قبلی، خودپنداره تحصیلی و هوش عمومی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 76.
هرمنس. (1376). پرسشنامه انگیزه پیشرفت. ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران، مرکز نشر روانسنجی. سال انتشار اثر به زبان اصلی (1997)
هومن، حیدرعلی و عسگری، علی. (1379). تهیه و استاندارد کردن آزمون انگیزه پیشرفت. فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناختی، 11، 32-9.
Banya, Kingsleg. & Cheng, Maria. H. (1997). Beliefs about Forign Languge Learning A study of Beliefs of teachers and students across cultural setting. TEFLIN Journal.
Benjamin, Jane. & Chen, Yih-Lan. E. (2003). A cross-cultural study of Motivation of Students Learning a second Language.
Gardner, Robert. C., & Lambert, Wallace. (1972). Attitudes and motivation in second Languge Learning. Rowley, Massachusetts: New burry House.
Heckel, Aimee. (2012). Foreign Languge Classes for babies tout myriad litelenglenefites “. Daily camera.com Boulder. co.
Lotfy Mahmud, Samira. (2011). An Investigation of the Influence of Foreign Languge Teaching on Mother Language Learning in 1st and in 3rd Grade Students from the perception of teachers in Nablus and TulkarmDistricts. A thesis for Master of teaching methods.An-Najah National University, Faculty of Graduate Studies, Nablus, Palestine.
Lukmani, Y. (1972). Motivation to Learn and Language Proficiency, Language Learning, Vol. 22, 261-274.
Musthafa, Bachrudin. & Sundayana, Wachya. (1993).teaching EFL learning sociolinguistic concepts for Intercultural Understanding .TEFLIN Journal ;pp 54-67.
Parvaresh, Parvaneh. (2004). Motivation, Attitude, orientation and the use of Language Learning strategies.a thesis for the M.A.degree in teaching English as a Foreign language. Azad University: Science and Research camp