Authors

1 PhD student in Philosophy of Educationin Allameh Tabataba'i University

2 The Faculty Member of Allameh Tabataba’i University, Faculty of Education and Psychology

3 M.A. in Elementary Education, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabataba’i University,

Abstract

The purpose of this paper is to study Philip Cam’s brain stories effects on the preschool children's creativity development in Tehran. The study sample was all preschool children in 2013-2014 school years in Tehran, using multi-stage cluster sampling, 30 children were selected as samples among them. The Torrance's creativity test (form B) which has three active and four subscales of fluency, flexibility, originality and elaboration was used in order to collect data. The Philip Cam’s brain stories were executed over 10 sessions of 45 minutes within 3 months. The study is considered as quasi-experimental of pretest-posttest type applying the control group and follow-up period for the test group. For data analysis the covariance and paired t-test was utilized. The study results indicated that the children’s creativity who have been trained under Philip’s intellectual stories has developed in all 4 dimensions, the growth enjoys the appropriate stability in length of following up.

Keywords

اسکندری،ح وکیانیژ. (1386).تاثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفه ورزی و پرسشگری دانش آموزان. فصل نامه برنامه ریزی درسی، جلد دوم : صص 24-14.
امی، ز و قراملکی ا.( 1384). مقایسه سبک های لیپمن و برنی فر در فلسفه برای کودکان. فصلنامه اندیشه نوین دینی، جلد اول : صص 9-23.
براتی،م. (1388). بررسی اثر اجتماع پژوهشی بر پرورش مهار‌ت‌های استدلال دانش آموزان دختر پایه چهارم شهر اصفهان،پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
پریرخ، دادستان. (1388). ارزیابی شخصیت کودکان. تهران: رشد.
جهانی، جعفر. (1386). بررسی تاثیرات برنامه‌ی فلسفه برای کودکان در رشد منش‌های اخلاقی دانش آموزان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی.7: صص 37-56.
چراغ چشم، عباس. (1386). بررسی تأثیر شیوه‌های تدریس مبتنی بر تکنیک‌های خلاقیت در آموزش و یادگیری دانش آموزان. فصلنامه تربیت اسلامی، 3، 5، صص 36-7.
رادبخش، ناهید، محمدی فر و کیان ارثی، فرحناز. (1392). اثربخشی بازی و قصه گویی بر افزایش خلاقیت. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2، 4، صص 195-177.
رستمی، کاوه؛ رحیمی، ابراهیم؛ رستمی، ویدا و هاشمی، سپیده. (1391). بررسی تأثیر اجتماع پژوهشی در برنامه فلسفه برای کودکان بر خلاقیت کودکان. تفکر وکودک، 3، 2، صص 17-1.
رستمی، کاوه؛ مفیدی، فرخنده و فیاض، ایراندخت. (1393). مقایسه‌ی تأثیر داستان‌های فیلیپ کم و مرتضی خسرو نژاد بر رشد خلاقیت در کودکان دوره‌ی آمادگی شهر تهران در سال تحصیلی 1389- 1390. مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، 5، 1، صص 72-49.
ضرغامی، سعید. (1387). بررسی مقایسه ای آموزش فلسفه و منطق به روش‌های ادغامی و تفکیکی در دوره‌ی متوسطه نظری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و نو‌سازی آموزشی.
عرفانی، نصراله. (1390). فلسفه برای کودکان در مهارت حل مسأله و خلاقیت دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-89. پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور شهرری.
فیشر، رابرت. (2001). آموزش تفکر به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجاریان(1385)، اهواز: رسش.
قاسمی، فرشید؛ زارع، زهرا و حقیقت، شهربانو. (1390). مقایسه‌ی تأثیر داستان‌های فلسفی ایرانی و غیر ایرانی و داستان های علدی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. فصلنامه ی علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2، 4، صص 152-133.
کم، فیلیپ. (1993). داستان‌های فکری(جلد اول)(ترجمه احسانه باقری، 1393). تهران: امیر کبیر.
مرعشی، منصور. (1385). تأثیر اجتماع پژوهشی بر پرورش مهارت های استدلال دانش آموزان پایه سوم راهنمایی پسر شهر اهواز. هفتمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه ی درسی : صص 194-180.
ناجی، سعید وقاضی نژاد، پروانه. (1386). بررسی نتایج برنامه فلسفه برای کودکان روی مهارتهای استدلال و عملکرد رفتاری کودکان، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی درسی، 2 : صص 150-132.
هدایتی، مهرنوش و قائدی، یحیی و شفیع آبادی، عبدالله و یوسفی، غلامرضا. (1388). بررسی تاثیر اجرای برنامه ی "فلسفه برای کودکان"به صورت اجتماع پژوهشی بر بهبود روابط میان فردی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران از دیدگاه آموزگاران. فصلنامه‌ی اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، 3 : صص 45-30
Barrow, W. (2010). Dialogic, Participation and The Potential for Philosopy for Children, Thinking Skills and Creativity, 2(5), 61-69.
Daykin, N; Mac Clean, S & Bunt, L. (2007). Creativity Identity and Healing: Participants Accounts of Music Therapy in Cancer Care health, 11930, 349-370.
Hymer. B. (2002). IAPC. montclair state university.
Mangado, T., & Cardelle-Elawar, M. (2009). Enhancement of thinking skills: Effects of two intervention methods. Thinking Skills and Creativity. 4, 30–43.
Trickey. S & Topping. K.J. (2004). Philosophy for children: a systematic review. Research Papers in Education, 19 (3).