Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor, Allameh Tabataba’i University

Abstract

Test anxiety is related to academic performance and if sever, it damages performance and leads to academic failure. The homework value as an important factor in academic achievement can affect test anxiety by goal orientation. This research aims at evaluating the direct and indirect effect of homework value through goal orientation on test anxiety. The study is conducted in 2012 on 350 high school students in Kerman city who are selected through multi-stage random clustering method. The participants answered questionnaires of homework value by Pintrich and DeGroot, goal-orientation by Elliot and McGregor and Friedben test anxiety. In order to evaluate the relations between latent variables and the ones measured in the suggested model, structural equations modeling is used. The findings show that the latent variable of homework value has a direct and indirect effect on test anxiety through goal orientation. Also, all regression weights in this model are significant. The results are also indicative of direct effect of goal orientation on test anxiety.

Keywords

دلاور پور، م. آ؛ و جوکار، ب. (1386). رابطه تعلل ورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشه‏های نوین تربیتی، پاییز و زمستان 1386، 61-80.
ولی محمدی، م.(1381). بررسی رابطه جهت گیری هدفی با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر و پسر سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
قلی زاده، م؛ شکر کن، ح؛ و حقیقی مبارکه، ج. (1387). بررسی روابط ساده و چندگانه هدف‏های چهارگانه پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانش‏آموزان پسر سال اول دبیرستان‏های شهرستان ایذه. مجله علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3(14(1 و 2))، 149- 166.
غلامی، ش. (1387). رابطه جهت گیری هدفی با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان در دانش‏آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان اسلام آباد غرب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
باعزت، ف؛ صادقی، م. ن؛ ایزدی فرد، ر؛ و روبن زاده، ش. (1391). اعتبار یابی و رواسازی آزمون اضطراب امتحان فریدبن: فرم فارسی. مطالعات روان‏شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه الزهرا، 8(1)، 51-66.