Document Type : Research Paper

Author

. Assistant Professor, University of Bojnourd; e-mail: eskandari3@yahoo.com

Abstract

In recent documents issued by the Ministry of Education, the word "Identity" has been frequently repeated and underlined. One of the main missions of the talent identification activities of schools is to foster different dimensions of identity such as personal identity, social identity and religious identity. In this regard, this research is designed to identify whether there is any meaningful relationship between talent identification activities and identity dimensions (personal, social and religious). 24 schools housing 540 (male and female, rural and urban, guidance- and high-school) students were selected as the statistical sample through stage sampling method. In each school, two kinds of questionnaire were applied. One of them was also answered by talent identification teachers to assess the activities of the schools in the school year 2010-2011. The results showed that the students' scores for personal identity were high. Although their scores for social as well as religious identity were over average, they were not satisfactory. As reported by talent identification teachers, the activity level of 34% schools was high, 34% medium and 31% low. Among them, girls' schools were better than boy's, and urban schools outperformed rural ones. In regard of the main pivot of this research, the results showed that there is generally a positive meaningful relationship between talent identification activities of schools and social identity of the students while there is no relationship between these activities and the other two dimensions. Analysis of the results after the detachment of variables showed that there was no meaningful relationship in 19 cases, negative relationship in three cases and positive relationship only in two cases of the total 24 cases. These results may lead to this conclusion that talent identification activities have no important role in the formation of identity dimensions of students.

Keywords

ادبی، راضیه. (1379). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل و اواسط نوجوانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
احمدی، سید احمد. (1372). بحران هویت در دوره نوجوانی و چگونگی ارزیابی آن، برگزیده مقالات سمینار بررسی مسائل نوجوانان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
امیدیان، مرتضی. (1371). بررسی وضعیت هویت یابی در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی و رابطه آن با سلامت روان در دانش‌آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی استان خوزستان در سال تحصیلی ۸۲- ‎۱۳۸۱. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پروش.
باقری، خسرو. (1383). بحران هویت فردی واجتماعی. مجموعه مقالات مبانی نظریه هویت و بحران هویت، به اهتمام علی اکبرعلیخانی. پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی جهاد دانشگاهی.
باقری، معصومه؛ سلیمانیان نژاد، محمد. (1389). بررسی جامعه شناسی هویت جوانان. دانشنامه علوم اجتماعی، دوره1، شماره3، بهار 1389.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران [طرح جامع تحول بنیادین برنامه‌های درسی و تربیتی]. نگاشت سوم، اردیبهشت 1389.
حسینی، منیر. (1375). بررسی هویت با تأکید بر هویت شغلی و ارتباط آن با افسردگی دانشجویان پزشکی و فنی مهندسی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س).
جوکار، بهرام؛ لطیفیان، مرتضی. (1385). رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش‌آموزان پیش دانشگاهی شهرستان‌های شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره پیاپی 49.
درویشی، لیلا. (1389). بررسی نمادهای هویت ملی ومذهبی در برنامه های امور تربیتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
راستگومقدم، میترا. (1376). بررسی تحولی هویت شغلی از نوجوانی تاجوانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی. دانشگاه تهران.
زارع، محمود. (1373). بررسی میزان رضایت مربیان تربیتی و دانش‌آموزان راهنمایی استان یزد از کلاسهای پرورشی. وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش استان یزد سرمد.
زهره؛ بازرگان، عباس، حجازی، الهه. (1376). روش تحقیق درعلوم رفتاری. تهران: آگه.
سفیری، خدیجه؛ غفوری، معصومه. (1388). بررسی هویت دینی و ملی جوانان شهر تهران با تأکید بر تأثیر خانواده. پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه 1- 27 : شماره دوم، بهار و تابستان 1388.
صاحبی، علی. (1372). نقش مدرسه و خانواده در دستیابی به هویت قابل اعتماد در نوجوان.
طرح جامع تحول بخشی در معاونت پرورشی و تربیت بدنی.سند شماره یک، سند راهبردی معاونت پرورشی و تربیت بدنی. گزارش اول، نگاشت سوم، غیر قابل استناد. (1387). وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و تربیت بدنی.
عبداللهی، محمد. (1374). بحران هویت جمعی و دینامیسم ومکانیزم تحول آن در ایران و تاثیر آن بر دینامیسم مبادله فرهنگی ایران وجهان، نامه پژوهش، شماره 2 و 3.
فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران (چهارچوب نظری راهنمای ساماندهی و هدایت انواع تربیت). ویرایش دهم.( 1387). به سرپرستی حجته الاسلام دکتر علیرضا صادق‌زاده قمصری.
کریمی، عبدالرسول. (1375). بررسی رابطه بین عزت نفس و هویت یابی در نوجوانان 18-15 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 74-75. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا(س).
لطف آبادی، حسین. (1385). آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش‌آموزان؛ فصلنامۀ نوآوری‏های آموزشی، شمارۀ 17، سال پنجم، پائیز 1385.
محمدی روزبهانی، کیانوش. (1378). بررسی ارتباط هویت یابی با نظام ارزشی و رشد اخلاقی در دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مجاهد، حسن. (1382). بررسی عوامل آموزشگاهی مؤثر بر هویت فرهنگی دانش‌آموزان متوسطه و پیش دانشگاهی مطالعه ی موردی، استان بوشهر ‎۱۳۸۶. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
مجتهدزاده، پیروز. (1381). جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی، تهران: انتشارات سمت.
ملاصادقی، منیره. (1378). نقش فعالیت‏های فرهنگی مدارس درشکل‌دهی هویت ایرانی دانش‌آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
موسوی‌پور، سعید. (1375). بررسی رابطه بین شناخت خویشتن والدین فرهنگی و غیر فرهنگی با هویت‌یابی فرزندان نوجوان آنها در شهر اراک. پایان‌نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تربیت معلم تهران.
نظری، علی اشرف، باقری، صمد. (1391). هویت فرهنگی ایران در فرآیندجهانی شدن: ظرفیت ها و چشم اندازها. مهندسی فرهنگی، نشریه علمی تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال ششم- شماره 65 و 66- خرداد و تیر 1391.