Document Type : Research Paper

Authors

1 . MA Holder, Educational Technology

2 Assistant Professor, Allameh Tabataba'i University

3 . PhD Candidate, Measurement, Allameh Tabataba'i University

Abstract

The purpose of this study is to investigate the impact of virtual as well as real laboratory on third-grade high-school female students' learning and retention of physics and laboratory course. The design of the study was a pre-experimental study with pre–test, post–test and follow-up. 30 third-grade high-school female students studying at the schools of Mashhad in the school year 2010-2011 were selected through convenient sampling and divided into two groups. The content validity coefficient was 0.68 while the reliability coefficient was calculated as 0.79 and 0.73 using the Cronbach's alpha and split-half, respectively. The analysis of covariance results showed that there existed no significant difference between the impact of virtual and real laboratories on the learning and retention of students. Also, the results of the analysis of variance with repeated measures showed that only significant factor was repetition.

Keywords

اصغری سفتجانی، محمد. (1388). بررسی تأثیر آزمایشگاه مجازی بر نگرش، دانش، و توانش و مقایسه آن با روش معمول در مبحث الکتریسیته دانش‏آموزان سال سوم رشته ریاضی و فیزیک منطقه 16 تهران سال تحصیلی 88-87. پایان‏نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
بدریان، عابد؛ شکرباغانی، اشرف‏السادات؛ اصفا، آرزو؛ و عبدی‏نژاد، طالب. (1387). اعتباربخشی الگویی اثربخش برای انجام دادن فعالیت‏های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی دوره متوسطه. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، شماره 28، سال هفتم، صص 156-129.
سیف، علی اکبر. (1386). اندازه‏گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.
فرخ نیا، محمدرضا. (1388). بررسی تأثیر برگزاری آزمایشگاه به صورت مجازی و جامع بر یادگیری، مهارت و انگیزه دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران در درس آزمایشگاه الکتریسیته و مقایسه آن با شیوه معمول برگزاری آزمایشگاه. پایان‏نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر رجایی.
کرمی گزافی، علی‏رضا؛ یونسی، جلیل؛ و عزیزیان، علی. (1388). مقایسه میزان تأثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم‏افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‏آموزان. نشریه علمی و پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد 4، شماره 2. صص 99-91.