Document Type : Research Paper

Authors

1 MA Holder, Educational Planning, Allameh Tabataba'i University e-mail: whiteswan 4040 @ yahoo.com

2 . Assistant Professor, Allameh Tabataba'i University ;e-mail: abbaspour1386@gemail.com

Abstract

This study aims to compare the competence of teacher-training graduates and contractual teachers from the perspective of guidance-school principals of Tehran city. The research method was a descriptive survey, and its tool was a questionnaire designed on the basis of Likert scales. The sample selected through random sampling method was all guidance-school principals of districts 4, 8 and 13 of Tehran city. According to Morgan table, 92 out of 120 principals were finally selected to represent the main sample. The data were analyzed using the descriptive statistics (mean, standard deviation and so on) and inferential statistics (independent t-test). The reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient as 0.80. The results suggested that there was a significant difference between the teacher-training graduates and contractual teachers. Regarding the five indicators of competence, there was also a significant difference in scientific knowledge, experience, interaction and collaboration and satisfying teaching and no significant difference in accountability between the teacher-training graduates and contractual teachers.

Keywords

آر. نسینو براون، اوک و دسموند پی. براون. (1381). برنامه درسی و آموزش (مقدمه‏ای بر روش‏های آموزش). ترجمه داریوش نوروزی، اکبر صالحی.‏ تهران: نشر نگاه.
ابوحمزه فرهاد.‏ (1367). مقایسه عملکرد فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم با معلمان حق‏التدریس.‏ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
باقری سیفعلی. (1385). بررسی و مقایسه اثربخشی معلمان جذب شده از نهضت سوادآموزی و از مراکز تربیت معلم و آموزش عالی در دورهابتدایی شهرستان مراغه.‏ پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.
حائری‏زاده خیریه بیگمو، محمدحسن، لیلی. (1386). ویژگی‏های معلم مؤثر. چاپ چهارم، تهران: نشر قطره.‏
حسینی پناه علی. (1382). چگونه معلم اثربخش باشیم. مجله رشد معلم، 179: ص 17.
دبیلوآندرسون لورین. (1381)‏. مبانی برنامه ریزی آموزشی (افزایش اثربخشی معلم). ترجمه حسین آموزگار. تهران: نشر روزگار.
رابینز آنتونی. ‏(1382). گام‏هایی به سوی موفقیت.‏ ترجمه سوسن افشار.‏تهران: انتشارات آگاه.‏
رئوف علی.‏ (1372). بررسی جنبش جهانی برای تربیت معلم.‏ تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت.‏
روزاماریا توماس.‏ (1380). تربیت معلم به سوی الگویی تازه برای آموزش معلمان. ترجمه فریبرز مجیدی چاپ دوم، تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.‏
زارعی مرتضی. (1388)‏. ارزشیابی اثربخشی دوره آموزشی بدو خدمت مرکزتربیت معلم. پایاننامه کارشناسی ارشد.دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.‏
سیف علی اکبر. (1381). ملاک‏های شایسته معلم. فصلنامه مدیریت درآموزش و پرورش، 121: 12-10.
شعبانی حسن.‏ (1374). مهارت‏های آموزشی و پرورشی (روش‏ها و فنون تدریس).‏ چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.‏
شنیده آسیه. (1379)‏. بررسی و مقایسه کارآیی معلمان در رشته آموزش ابتدایی مراکز تربیت معلمو معلمان حق التدریس کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی ازدیدگاه مدیران دبستانهای دخترانه شهرستان بیرجند.‏ پایاننامه کارشناسیارشد.‏ دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.‏
صادقی طاهره. (1387)‏. شرایط و ویژگی‏های یک تدریس اثربخش در راهکارهای کاربردی اجرای آنها.‏ فصلنامه تعلیم و تربیت. 25 : 4.
صافی احمد. (1387)‏. سیرتحول تربیت معلم در آموزش و پرورش معاصر.فصلنامه تعلیم و تربیت، 4: 22.
صوفی رازمند. (1388).راهبردهای افزایش اثربخشی معلمان.‏ مجله رشد معلم، 18: 12.
علاقه‏بند علی. (1382)‏. مدیریت عمومی‏. چاپ دهم، تهران: نشرروان.‏
فرهادیان رضا.‏ (1380).صلاحیت وویژگی مطلوب معلم از دیدگاه اسلام. فصلنامه تعلیم و تربیت، 10:18.
محسن پور بهرام. (1382). نقش تربیتی معلم در فرآیند تعلیم و تربیت. فصلنامه تعلیم و تربیت،73.
نیکنامی، ‏مصطفی. (1377)‏. مقایسه و ویژگی‏های معلمان خوب و اثربخش.‏ فصلنامه روان‏شناسی و علوم تربیتی، 8 و 7: 25، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
 
منابع انگلیسی
Allianance for excellent education. 2008.‏ Measuring and improving the effectiveness of high school teacher,issues brief.
Anderson C.S.‏ 2007. the search for school climate, A review of the researchre education research, journal of personal evaluation in Education , pp : 107-128.‏
Akerlind B. K. The impact of a new Teacher mentoring program essional Development program.Avaliable from: http://www.ir.net/teacher-cert. [ Accessed 7 february 2010].‏
Calder M.‏2009.‏ Teacher training and Student achievement.paper 23.‏
Chang Y.C. 2006.‏  function and Effectiveness of Education. 3rd.‏
Cheong k.‏ 2005.‏ total Teacher Effectiveness. international Jornal of Educational Management 10/ 6.
CHrleston.‏ 2010.  summer institute Teacher teaching ways to improve students waiting. Washington, D.C: Jun 30.‏
Calder. 2009. Teacher attrition and student achievement.paper 234
David K.‏ 2009 .‏ approach student  centered from of learning. Higher Education , 58 , pp :1-13 Jennifer.
Eleanor. A.‏ 2008.‏ In search of evidence for the Effectiveness of Professiona l. Avaliable from: http://www. Went.‏ org.‏
Hammod.‏ D.2010. Teacher Education and the American future. Jornal of Teacher Education. Washington, D.C : Jun 22.‏
king R.‏ 2010.‏ The impact of Teacher experience examining the evidence and policy implications.
Imig.‏ H.‏2009. A case study of Teacher Effectiveness in advancedplacement courses. jurnal of Teacher Education.‏
Oliverc ,O. J. 2008.‏ A conceptual and analytic critique of student  rating of Teachers in the USA with implications for Teachers Effectiveness.
Philosophy.‏ 2009A comparison of what Teacher know versus what Teachers practices. DoctoralDissertation,Jun 13.‏
Paula. W. 2009.‏  principals role in attracting , retaining and develop  new Teachers. paper.8.
Rikenberg­ , B. S ; M. Ed.‏ 2010. The relationship between studentperception of Teachers and Classrooms. Teachers goaltoward teaching , and student ratings of Teachers Effectiveness.‏
Doctoral Dissertation, Southern llliois University.‏
Ryan , D.W. 2006. Developing a new model of Teacher Effectivenesministry of Education.‏
SHermman.‏G.‏ 2008.‏ Acomparision of Elementary, Middle and Highschool principals Teacher selection practices and perception of Teacher Effectiveness.‏
Midley, A.‏ 2005. goal structures and patterns of adaptivelearning US : Lawrence associates publisher.‏
Moran M.‏ & Hoy, A.‏W.‏ 2008.‏ Teacher efficacy : capturing an elusive Construct.‏ teaching and Teacher Education.‏ Avaliable from: http : // www.‏ teacher.‏education.‏ [ Accessed 7 february 2008].‏
Teacher training for science and technolog Education reform. http : //www.‏ unsco. Org.‏ [ Accessed 7 february 2010].‏
Barnett. B & Alan.‏ 2010. The role of Teacher training anddevelopment programs.‏
Walker.‏2009.‏Teacher Education and the American future.‏ journal of Teacher Education.‏pg.‏35