Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Police University

Abstract

The aim of this study is to design and develop a conceptual and operational model to generate interest in research among the students of the Police University. The developed model was, in fact, a pilot pre/post test design. The statistical population included all male undergraduates of the Police University in the academic year 2007-2008. The statistical sample was randomly selected through the process of cluster sampling. Accordingly, the disciplinary major was randomly selected from different academic majors and two groups of 30 sophomores were selected to represent the experimental and control groups, respectively.
The tool used to measure students' motivation and interest in research was a researcher-made questionnaire whose content validity was assessed by content validity and its reliability by Cronbach's alpha coefficient.
The results indicated that the experimental group enjoyed a higher level of competence and satisfaction as they paid more attention to research activities than the control group. In sum, the model decreased their negative feelings about research and improved their attitude toward such activities.

Keywords

ابراهیمی، محمدرضا. (1382). بررسی روش‏های تقویت انگیزه مطالعه و پژوهش در معلمان شهرستان فریدن از دیدگاه آنان در سال تحصیلی 82-81. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان.
جلالی، حسن. (1376). بررسی عوامل مؤثر در ایجاد علاقمندی معلمان دورة ابتدایی به کتابخوانی و مطالعه و تحقیق از دیدگاه معلمان منطقه زرین شهر. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان.
رشیدپور، علی. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر افزایش روحیة پژوهشی در دانش آموزان دورة متوسطه استان لرستان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان همدان.
سیف، علی اکبر. (1379). روان‏شناسی پرورشی: روان‏شناسی یادگیری و آموزش (ویراست نو). تهران: انتشارات آگاه.
شمس مورکانی، غلامرضا. (1380). بررسی علل عدم علاقه معلمان منطقه زرین شهر به فعالیت‌های پژوهشی. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
فرمهینی فراهانی، محسن. (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
قاسم زاده، محمد باقر. (1377). تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و تولیدی. (مجله تدبیر، تیرماه 1377).
قدم‌پور، عزت الله؛ رضایی، اکبر. (1385). چگونگی ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان به مطالعه و پژوهش از طریق برنامه درسی. وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
کرمی، پروین. (1387). بررسی شیوه‌های گسترش فعالیت‏های تحقیقاتی و آزمایشگاهی در مدارس استان لرستان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان لرستان.
مرادی، مجید. (1379). بررسی شیوه‏های تشویق و ترغیب معلمان و دانش‌آموزان به امور پژوهشی از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان شهر قم. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان قم.
 
منابع انگلیسی
Bishop, R. M. & Bieschke, K. J. (1998). Applying social cognitive theory to interest in research among counseling psychology students: a path analysis. Journal of Counseling Psychology, 45, 182-188.
Eggen, P, Kauchak, D. (2001). Educational Psychology. (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. (2nd ed.). New york: Harper & Row.
Prenzel, M. (1992). The selective persistence of interest. In K. A. Renninger, S.
Stipek, D. J. (2002). Motivation to learn: lntegrating theory and practice (4th. Ed.),. Boston: Allyn and Bacon.
Woolfolk, A. E. (2004). Educational Psychology (9th ed.). New York: Pearson