Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

 
Abstract
his study was done with the aim of investigating the effect of instructional cognitive and metacognitive skills on rate of using ICT by Iran ̓s central insurance staff. The research population included all male and female staff. The sample consisted of 60 colleagues who were randomly selected in three categories (cognitive, metacognitive, control group). The method was quasi experimental, with pre and post-test. The instrument used in the study was a researcher made test to evaluate the seven skills of using ICDL standards. The collected data were analyzed using covariance and one way covariance, and the result showed that there are positive relationship between instruction through cognitive skills and rate of using ICT. There was a negative relationship between rate of using ICT and metacognitive skills.

Keywords

اوتارخانی، علی. (1379) . بررسی تأثیر فناوری‏های اطلاعات و سیستم‏های اطلاعاتی بر ساختار سازمانی. دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.
حاصلی مفرد، نوش آفرین. (1384)، بررسی دانش، نگرش و عملکرد دانش‏آموزان دختر و معلمان زن دوره متوسطه شهر تهران در مورد فناوری اطلاعات در اوقات فراغت. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
حداد، وادی، دراکسلر، الکساندرا .(1384). قابلیت‏های فناوری برای نوسازی آموزش، سرکار آرانی، محمدرضا، مقدم، علیرضا، تهران، نشر نی.
دلاور، علی. (1384). مبانی روش تحقیق در روان‏شناسی وعلوم تربیتی، تهران .نشر رشد.
سیف، علی اکبر. (1385). روان‏شناسی پرورشی (روان‏شناسی آموزش و یادگیری)‌. تهران، انتشارات آگاه.
منابع انگلیسی
Kruch, S. E., Maher, J. & Barkhi, R. (2003 ). A framework for cognitive skill acquisition and spreadsheet training in end-users. Advanced topics in end-user computing . vol,2.
Luca, J. & Mcmahan, M. (2004). Promoting metacognition through negotiated assessment. Procaading ascilite conference, edited Cowan university. Australia.
Michael, W., Eysenck, S. G., & Nnicky, H. (2001) Principles of cognitive psychology). By psychology press ltd. Tailor & francis Subject: