Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

he purpose of this study is to investigate the national identity symbols of high school history and social science textbooks. To do this, the content analysis method was employed and entire pictures and questions of history and social science textbooks used in 1388-1389 were analyzed. The findings of this study indicated that national identity symbols have not been focused properly neither, in educational organization which has essential role in students' identity access process nor in textbooks which are the center of attention in schools. Although the long presence of students in school and present assignments in textbooks are very good opportunities for managers and educational planners to be used in identity giving process, but it is not used properly. In a society where the non school books have no place in family basket, attractive content of textbooks would be very effective to present facts like national identity and to attract teenagers to study these books.

Keywords

احمدی‏، حمید. (1383)‏. هویت ملی ایرانی‏، ویژگی‏ها و عوامل پویایی آن‏، مجموعه گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران به کوشش داررد میر محمدی‏. تهران: موسسه مطالعات ملی‏.
افروغ‏، عماد. (1379)‏. میزگرد تبادل فرهنگ ها‏. فصلنامه مطالعات ملی‏. سال دوم‏. شماره ششم‏.
السون‏، دیوید. (1377)‏. رسانه‏ها ونمادها‏.ترجمه‏ی محبوبه مهاجر‏. تهران : انتشارات سروش‏.
بروجردی‏، مهر زاد. (1379). فرهنگ و هویت ایرانی در فراسوی مرزها‏. فصلنامه مطالعات ملی‏. شماره پنجم‏.
حیدری‏، محمد. (1383)‏. هویت در ایران با تأکید برهویت‏های ملی ودینی. آموزش و پرورش و گفتمان‏های نوین. پژوهشکده تعلیم و تربیت‏. شماره 31‏.
داوری اردکانی‏، نگار. (1386)‏. نمادهای هویت ایرانی وزبان فارسی‏.فصلنامه مطالعات ملی‏، سال هشتم‏، شماره 2‏.
ربانی‏، جعفر. (1379)‏. سنجش میزان اعتقاد به هویت‏ملی در بین دانش‏آموزان سال سوم دبیرستان‏های استان تهران‏. پایان نامه کارشناسی ارشد‏.
شعبانی‏، رضا. (1385). ایرانیان و هویت ملی‏. تهران : پژوهشگاه و اندیشه اسلامی‏.
شیخاوندی، داور. (1380)‏. ناسیونالیسم و هویت ایرانی‏. تهران: مرکز باز شناسی اسلام و ایران‏، شماره 44.
صادق زاده‏، رقیه. (1386)‏. بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب‏های درسی تاریخ و ادبیات فارسی دوره متوسطه رشته علوم انسانی‏. پایان نامه کارشناسی ارشد‏. دانشگاه الزهرا.
صالحی عمران‏، ابراهیم وشکیباییان. (1386)‏. بررسی میزان توجه به مؤلفه‏های هویت‏ملی در کتاب‏های درسی دوره ابتدایی‏. پایان نامه کارشناسی ارشد‏. دانشگاه مازندران.
طالبی‏، ابوتراب. (1373)‏. بررسی تعلقات ارزشی دانش‏آموزان سال سوم وچهارم تهران‏. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس‏.
طالبی‏، سکینه. (1378)‏. تحول هویت ملی دانش‏آموزان دختر دوره‏های تحصیلی ابتدایی‏، راهنمایی‏، متوسطه‏. پایان نامه کارشناسی ارشد‏. دانشگاه تربیت مدرس.
قاسمی‏، یارمحمد. (1383)‏. بررسی میزان تعلق خاطر دانش‏آموزان دوره متوسطه به هویت ملی‏. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم وتربیت‏.
فروم‏، اریک. (1374)‏. زبان از یاد رفته.  ترجمه ابراهیم امانت‏. تهران انتشارات فیروزه.
کارکنان نصر آبادی‏، محمد. (1384)‏. جنگ و هویت ملی‏. فصلنامه هویت ملی‏. سال ششم‏. شماره دوم‏.
گیدنز آنتونی. (1382)‏. تجدد وتشخص جامعه‏، هویت شخصی در عصر جدید‏. ترجمه‏ی ناصر موفقیان‏. تهران : نشر نی‏.
لطف‏آبادی‏، حسین (82-1381)‏. پژوهش در وضعیت و نگرش مسائل جوانان ایرانی‏. تهران : فصلنامه مطالعات جوانان شماره 1و2.
ملاصادقی‏، منیره (1378)‏. نقش فعالیت‏های‏فرهنگی مدارس در شکل‏دهی هویت‏ایرانی دانش‏آموزان‏. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی‏، واحد علوم و تحقیقات‏.
منادی‏، مرتضی. (1383)‏. جهانی شدن‏، دستگاه‏های فرهنگی و جوانان ایرانی‏. آموزش و پروش و گفتمان‏های نوین‏. پژوهشکده تعلیم وتر بیت‏. شماره 31.
میر محمدی‏، داود. (1383)‏. گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران‏. تهران: موسسه مطالعات ملی‏.
یوسفی‏، علی. (1379)‏. فرهنگ و هویت ایرانی‏، فرصت‏ها و چالش‏ها‏. فصلنامه مطالعات ملی‏، سال دوم‏.
 
منابع انگلیسی
Jackson, Tamara, j(2006). were  the colonials  Americans? History  curriculumand  national identity construction for immigrant children in‏.southeast losajeles‏.http‏. www. Polisci‏. ufl.edu.
Kim,Hyo.jeong(2004)‏.national­ identity in korea curriculum‏. http /www. Guaser‏. ualberta‏. ca/css.