Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract
 
he purpose of this study was to find out the effect of 16 sessions teaching of principles and philosophy of physical education on educational philosophy preference and also on educational philosophy of male and female collage students of sport management and programming tendency. 51 male and female first year BA students of Shomal University with sport management and programming tendency participated in this study. They evaluated by “Philosophy Preference Assessment (PPA)” (Wise and Bandy, 2002) which include 40 questions with 5 dimensions. The results showed that educational philosophy preference changed from idealism to realism induced by 16 sessions teaching of principles and philosophy of physical education than before 16 sessions. Acceptation levels of students to educational philosophies of perennialism, realism and idealism elevated significantly after 16 sessions teaching in comparison with before it. The results also showed the elevation of interest levels of students to educational principles introduced by philosophies isms include perennialism, realism and idealism induced by sessions teaching of principles and philosophy of physical education.

Keywords

منابع فارسی
آذرفر، فاطمه. (1380). تیپ‌شناسی فلسفی ذهن مدیران و تأثیر آن بر اثربخشی به تفکیک در ابعاد سیستم‌های حقوقی، حقیقی و باز دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
امیرتاش، علی‌محمد. (شهریور 1383). پنج فلسفه پایه آموزشی. جزوه درسی دانشگاه تربیت‌معلم، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.
حسینی، سید عماد؛ قربانعلی‌زاده قاضیانی، فاطمه؛ طیبی، سید مرتضی. (تابستان 1385). اصول‌و‌مبانی تربیت‌بدنی و مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی. آمل: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شمال‌پایدار- دانشگاه شمال. چاپ اول.
خالدان، اصغر و آبکار، علیرضا. بررسی میزان ذهنیت فلسفی مربیان ورزش و رابطه آن با برخی از مشخصات فردی. (بهار و تابستان 1384). نشریه پژوهشنامه علوم ورزشی. سال اول، شماره اول، ص‌ص 15-1.
رضوی، سید محمد حسین. (1384). اصول و مبانی تربیت‌بدنی. آمل: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری شمال‌پایدار- دانشگاه شمال. چاپ اول.
شریعتمداری، علی. (1364). فلسفه (مسائل فلسفی، مکتب‌های فلسفی، مبانی علوم). انتشارات فوق‌برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، چاپ چهارم.
مظفری، سید امیر احمد و پورسلطانی زرندی، حسین. (زمستان 1386). اصول و فلسفه تربیت‌بدنی. انتشارات بامداد کتاب، تهران: چاپ دوم.
نقیب‌زاده، میرحسین. (1380). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات طهوری.
نورایی، طهمورث؛ امیرتاش، علی‌محمد؛ تندنویس، فریدون و بهرنگی، محمدرضا. (تابستان 1387). ارتباط بین فلسفه آموزشی مدیران و جو سازمانی در دانشکده‌ها و گروه‌های تربیت‌بدنی. پژوهش در علوم ورزشی، شماره 19، ص‌ص 69-55.
وست، دبورا. آ؛ بوچر، چارلز. آ. (2004، چاپ سیزدهم). مبانی تربیت‌بدنی و ورزش. ترجمه احمد آزاد (1383). تهران: انتشارات دانش افروز. چاپ چهارم.
همتی‌نژاد، مهرعلی، طیبی، سید مرتضی؛ قربانعلی‌زاده قاضیانی، فاطمه. (1388). آمار غیرپارامتریک در تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به همراه آموزش گام‌به‌گام در SPSS. رشت: انتشارات وارسته. چاپ اول.
منابع انگلیسی
Erkilic, T. A. (2008). Importance of Educational Philosophy in Teacher Training for Educational Sustainable Development. Middle-East Journal of Scientific Research. 3(1): 1-8.
Laban, R. (1966). The mastery of movement. Macdonald & Evance.2nd edition.
Livingston, M. J; McClain, B. R & DeSpain, B. C. (1995). Assessing the Consistency Between Teachers' Philosophies and Educational Goals. Education-Indianapolis-, Vol 116; Number 1, Pages 124.
Nitko, A. J. (2004). Educational assessment of students. New Jersey: Pearson/Merrill/ Prentice Hall, 2004.
Sadker, M. P; & Sadker, D. M. (1994). Teachers, schools and society. New York: McGraw-Hill, Inc.
Whalen, A. (2007). The importance of philosophies in education. Retrieved February 12, 2007_http://en.wikibooks.org/wiki/social and cultural foundations of American education/chapter 1.
Wikipedia. (2009). Educational Perennialism. Retrieved September 8, 2009 from http://en.wikipedia.org/wiki/educational_perennialism.
Wiles, J; and  Bondi, J. (2002). Curriculum development: A guide to practice. Upper Saddle River: Merrill/Prentice Hall. 6th edition. New York, Merry land.v