Document Type : Research Paper

Author

Abstract

The purpose of this study was to analyze educational program of M.A instructional technology in order to present a suitable program in Iran. The important questions of the study were: What are objectives and necessaries of revise in the M.A instructional technology program? What are objectives and necessaries of the M.A instructional technology program in the world? What are the syllabuses of the M.A instructional technology program in the world? What are the teaching and learning resources of the M.A instructional technology program in the world? What are the human and non human resources of the M.A instructional technology program in the world? In order to study global experiences in this area, some of the high rank universities selected and studied their educational programs. So, according to review of global situations, a questionnaire designed and applied on Iranian instructional technology teachers and their M.A students. By analytical and descriptive methods, a suitable program designed for instructional technology in M. A. level of this subject.

Keywords

زارعی زوارکی،اسماعیل.(1386). بررسی تحلیلی برنامۀ درسی دوره کارشناسی­ارشد تکنولوژی­آموزشی جهت ارائه برنامه­ای مناسب. گزارش تحقیقاتی درون دانشکده­ای در دانشگاه علامه طباطبایی.
زارعی زوارکی،اسماعیل.(1385). بررسی دوره دکتری تکنولوژی­آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامه­ای جامع جهت راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی. گزارش تحقیقاتی درون دانشکده­ای در دانشگاه علامه طباطبایی.
آیین­نامه دوره کارشناسی­ارشد. مصوب شورای­عالی برنامه­ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در تاریخ 25/10/1373).
احدیان،محمد.(1380). مقدمات تکنولوژی آموزشی(چاپ بیست ویکم).تهران: نشر و تبلیغ بشری.
اسکات،آماندا.(1997). مراکز یادگیری: راهنمای گام به گام برنامه­ریزی، مدیریت و ارزشیابی یک مرکز مواد و منابع سازمانی(ترجمۀ محمدرضا افضل نیا،1383). تهران: انتشارات تزکیه.
بیابانگرد،اسماعیل.(1384).روش­های تحقیق در روان‏شناسی و علوم­تربیتی. تهران: نشر دوران.
سرمد،زهره؛ بازرگان،عباس؛ حجازی،الهه.(1379). روش­های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ چهارم).تهران: انتشارات آگاه.
دلاور،علی.(1382). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
گریسون.دی.آر؛ آندرسون،تری. (2003).یادگیری الکترونیکی درقرن بیست ویکم: مبانی نظری وعملی(ترجمۀ اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد،1384).تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم وفنون.
فردانش،هاشم.(1382). مبانی نظری تکنولوژی­آموزشی (چاپ پنجم).تهران: سمت.
 
Master program of University of Houston In Instructional Technology: College of Education. Available on: http://www.coe.uh.edu.
Master program of Indiana University In Instructional Systems Technology. Available on: http://education.indiana.edu.
Master program of Ohio University In Instructional Technology: College of Education. Available on: http://www.ohio.edu/.
Master program of Texas A&M University in Educational Technology. Available on:  http://www.coe.tamu.edu.
Master program of university of Calgary in Educational Technology. Available on: http://www.educ.ucalgary.ca.
The Association for Educational Communications and Technology. Curricula Data Of Degree Programs In Educational Technology.
Master program in Instructional Technology in University of Georgia. Available on: http://www.coe.uga.edu .
San Diego State University. Available on: http://edweb.sdsu.edu.
Master program in Instructional Technology. Syracuse University-School of Education. Available on: http://soeweb.syr.edu/.
Master program in Instructional Technology. University of Wyoming.Available on: http://www.uwyo.edu.
Master program in Instructional Technology. University of Hawaii at Manoa: College of Education. Available on:Web address: http://etec.hawaii.edu.
Master program in Instructional Technology.University of South Carolina. Available on:Web address: http://edtech.sc.edu/.
Master program in Instructional Technology. The University of British Columbia. Available on:Web address: http://www.met.ubc.ca/.
Master program in Instructional Technology.University of Sydney(Australia): Faculty of Education. Available on:Web address: http://www.usyd.edu.au.