Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

With the rapid  enhancement of science, education  has a different meaning in the world today. Here one of the most critical  issues in  education especially at elementary  grade, is paying attention to teaching methods .Teachers, as the focal issues of teaching-learning process, shall not merely give lecture and transfer information in teaching process.They should try to reinforce thinking and argumentation skills in their students and direct them toward thinking stage not just memorization. They should lead students toward the base of learning which is thinking. Of course in the teaching process of teachers there are always some  factors prevent the teacher in reach to favorable aims in teaching process. The main aim of the research is introduction to effective factors on applying teaching  methods by elementary grade teachers of Gorgan township The statistical society of the research includes all permanently employed teachers, teachers employed on teaching fee basis and contractual teachers of elementary  grade in Gorgan township mounting to 1300 persons. The sample volume has been considered based on the Morgan Formula through   sampling random  for 297 subjects(155 men and 142 women). Research plan was performed by description and measurement tool was chosen as researcher made questionnaire. By using SPSS software package, correlation coefficient for the marks of two exams was obtained as 0.613.
Frequency Distribution Tables, Percentage, Diagram and Spearman  rank order Correlation   were used for data analysis. The results of theories Exam showed that:
1- There is a meaningful correlation between  personal particulars of  the teachers and applying  active  teaching methods
2-There is a meaningful correlation between structural and administrative factors  and applying active teaching methods.
3- there is a meaningful correlation between the economic, social and cultural factors of the teachers and applying active teaching methods.
4-There is a  meaningful  correlation  between factors and evaluation methods and applying active teaching methods

Keywords

ان .ال. گیج. (1968).‌ مبانی علمی هنر تدریس. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات مدرسه، (1373).
باباخانی حمید.(84-1383). بررسی میزان بکارگیری روش فعال تدریس در درس فیزیک (1) و موانع موجود در آن وبیان راهکارهای عملی کاربست این روش در شهرستان شاهرود.
بازرگان، عباس، سرمد، زهره و حجازی، الهه. (1376). روش تحقیق در علوم رفتاری. نشر آگاه.
تدریس حسنی، علی.(1379). بررسی راه های ایجاد و افزایش انگیزه معلمان به منظور بهبود کیفیت امر آموزش معلمان استان گیلان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان گیلان.
حقیقتی، رضا. (82- 1381). بررسی موانع بکارگیری کتب روش­ها و فنون تدریس در فرایند تدریس از دیدگاه معلمان و مدیران شهرستان کردکوی. پایان­نامه کارشناسی ارشد مرکز مدیریت دولتی مازندران.
رحال زاده، رضا. (1375). روش شناسی تدریس. تهران: انتشارات ترمه.
روحانی، رقیه. (1383). رویکردهای نوین تدریس در علوم پایه. کیمیای مازندران، سال اول، شماره1 تابستان. –
صفـدری ،عبدالمحمـد. (1382). شناخت موانـع و مشکلات کـاربرد روش هـای فعـال تدریس در مدارس استان لرستان. پژوهشکده تعلیم و تربیت استان لرستان.
ضیایی، غلامعلی. (1382). رابطه سبک مدیریت با میزان کارآیی معلمان دوره ابتدایی در شهرستان گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشدمرکز آموزش مدیریت دولتی مازندران.
فروتن، عبدالحکیم. (1383). راهکارهای ترغیب معلمین به استفاده از شیوه های فعال تدریس با توجه به امکانات موجود. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان گلستان.
فضلی خانی، منوچهر. (1378). روش­های فعال تدریس در برنامه­های پرورشی. تهران: انتشارات تربیت. 
قاسم پور دهاقانی، علی. (1383). بررسی موانع و مشکلات دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در بکارگیـری روش هـای تدریس فعال. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
محمودی ،فیروز. (1381). بررسی رابطه ویژگی های فردی دبیران با کیفیت آموزشی آنها و پیشرفت تحصیلی فراگیران دوره متوسطه شهر تبریز با تاکید بر روش فلندرز. پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده علوم تربیتی، تبریز.
مقدم ،بدری. (1379). ‌کاربرد روان شناسی در آموزشگاه. ‌نشر سروش: چاپ هفتم.
وحدتی همت، شکوفه. (82- 1381). بررسی عوامل بکارگیری روش های فعال تدریس دردوره متوسطه استان همدان. پژوهشکده تعلیم وتربیت استان همدان.
یادگارزاده، غلام­رضا. (1378). روش های فعال تدریس ،ضرورت ها ،دیدگاه ها و پژوهش­ها. رشد تکنولوژی آموزشی، شماره118، صص 5-3.
 
Borich, Gary D,: The Appraisal of Teaching; Addison-Wesley,1977, Active teaching for highercognitive learningsTobin,K,and others( 1988)- . Science education vol.10.mar  Science, hnternational journalof
Meril C .Wittrock other .Hand book of Research on Teaching -p.6 (U.S.A: Macmillan.3Ed,1966)
Joyce,Bruce,etal.(1992) , Models of Teaching(3 rd Edition) : Hall Tnternational,Inc
Jacobsen,Eggen,Methods for Teaching , ohio :Bell & Howell comoany,1981.
www.lorestane.ir/news/peintversion.aspx?NewsId=1364
htm2-84 http://mcs.ir/kimia
Htm1 sts/abstracts 90/edu/thirteen - http://www.ui.ac.ir/grd
http://www.tabrizu.ac.ir/faculties/F-Education/index-edu