Document Type : Research Paper

Authors

kermanshah azad university

Abstract

Vitality and happiness have always been one of the most important needs of students and teachers in schools. Studies have shown that educational, physical, managerial and educational factors in school are contributing to the happiness of teachers and students. This research was carried out with the aim of identifying the effective technological factors, affecting on happiness of schools in Sarpol-e-Zahab city. The statistical population consisted of professors and experts in the field of educational technology and teachers who were selected randomly and purposefully. To this end, 12 interviews were conducted to achieve theoretical saturation. To identify the technological factors affecting the hydration of schools, a semi-empirical analysis using NVIVO10 software was used. The results of open, pivotal and selective coding showed that seven educational, educational, behavioral, hardware and software objectives, the interaction between technologies and educational content, organizational and assignment related to technology from the technological factors affecting the happiness of schools In the city of Sarpol Zahab.

Keywords

Main Subjects

احمدپوری، یونس، احمدپوری، میثم. (1396). روش­های چگونگی ایجاد نشاط و شادابی درمدارس و ایجاد انگیزه در دانش­آموزان، همایش بین­المللی مطالعات روان­شناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، دانشگاه شیراز.
ارزانی، نیما. درویشی، حمید. زاعیان، مصیب. (1394). «بررسی عوامل شاداب سازی مدارس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان». روانشناسی تربیتی، 23: 87-98.
ایزدی، صمد، هاشمی، سهیلا، برزمینی، لیلا.  (1391). «بررسی عوامل موثر در شاداب سازی مدارس از دیدگاه دانش آموزان و اولیای مدرسه: با تاکید بر توسعه فرهنگی».  مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، 1(1): 91-118.
ترکمان پری، منظر. ( ١٣٨٥ ). «مدرسه، مدرسه است». رشد مشاور مدرسه، 1(3): 5-3.
جعفری، ابراهیم، عابدی، محمدرضا، دریکوندی، هدایت الله. (1391). «شادمانی و عوامل موثر بر آن». تازه های علوم شناختی، 3 (4): 50-56.
جعفری، پریوش، طالب زاده، فاطمه. ( 1389 ). «ارائه مدلی برای نشاط و شادی در مدارس ابتدایی شهر تهران». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 4(4): 9-32.
جعفری، سید ابراهیم، سیادت، سید علی، بهادران، نرگس. (1393). «بررسی عوامل موثر در شادمانی مدارس». روانشناسی و علوم تربیتی(اندیشه های نوین تربیتی)، 14: 44-31.
شفیع­زاده، حمید، اکبری، محبوبه. (1394). «ارزیابی وضعیت موجود شادی و نشاط در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان ومدیران آموزش وپرورش شهرستان گرمسار». مجله روان­شناسی تربیتی، 6(3): 86-70.
فاضلیان، پوراندخت، عظیمی، صابر. (1395). «بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی». نشریه پژوهش‌های تربیتی، 1(29): 41-61.
فضل الهی، سیف الله. جهانگیر اصفهانی،  نرگس. حق گویان، زلفا. ( 1389 ) «سنجش میزان و عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران»، مؤسسه آموزشی و پژوهشیامام خمینی. 3(4): 89-108.
نوروزاده، طیب. (1388). «شاداب­سازی و عوامل مؤثر بر آن». فصلنامه مدارس کاراآمد، 6: 40-38.
نیاز آذری، کیومرث. (1393). «بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان ساری». مطالعات برنامه آموزشی. 2( 3): 35-57.
نیستانی، فریبا، اسماعیلی شاد، بهرنگ، سلیمانپور، محبوبه. (1396). «مطالعه نظری پیرامون مؤلفه­های ساختاری و محتوایی مدارس بانشاط». پویش در آموزش علوم انسانی، 2(8): 18-1.
آل یاسین، میترا. (1392). «شادی و نشاط در محیط مدرسه». تربیت، 1: 12-9.
Domingo, M. G., & Garganté, A. B. (2016). Exploring the use of educational technology in primary education: Teachers' perception of mobile technology learning impacts and applications' use in the classroom. Computers in Human Behavior56, 21-28.
Freconna, G. L. (2006). Diversity Counts: An Examination of the Coping Cat from a Multicultural Treatment Perspective. Chicago School of Professional Psychology.
Halili, S. H., Sulaiman, H. (2018). Factors influencing the rural students' acceptance of using ICT for educational purposes. Kasetsart Journal of Social Sciences, 1-6.
Heflin, H., Shewmaker, J., & Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and learning. Computers & Education107, 91-99.
Jun, W. H., & Jo, M. J. (2016). Factor affecting happiness among nursing students in South Korea. Journal of psychiatric and mental health nursing23(6-7), 419-426.
Langevin, E. L. (2013). Undergraduate student happiness and academic performance: A correlation study (Doctoral dissertation, University of Phoenix).
Oishi, S., Koo, M., & Akimoto, S. (2008). Culture, interpersonal perceptions, and happiness in social interactions. Personality and Social Psychology Bulletin34(3), 307-320.