Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in Educational Technology, Islamic Azad University

2 Associat Professor of Educational Technology of Allameh Tabataba’i University,

3 Assistant Professor of Educational Technology of Islamic Azad University, Yazd Branch

Abstract

This study aims to investigate academic learning centers globally and provide a comprehensive plan to establish the universities. In this study, the components and features of educational content, human resources, physical environment, organization, media and equipment have been studied and analyzed. The research method is descriptive - analytical and sampling is also targeted. The population included all academic learning centers in the world-class design and is available on the website. In addition, academic learning centers and Allameh Tabataba’i University in Tehran are a statistical population. Also, all experts working in universities, administrators, professors, and experts are among the target population. The number of specimens in the world is 8 academic learning centers. A research-made checklist was used to collect data. The results show that the difference between academic learning centers worldwide and academic learning centers in Iranian educational systems is meaningful, in terms of the physical environment is meaningful, in terms of staffing, meaningful, and in terms of the media is significant, materials and equipment, is insignificant. The plan to set up a center of academic learning and the design was presented to the university.

Keywords

ابوالقاسمی، ابراهیم. (1393). بررسی مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی و ارائه طرحی جامع جهت راه‌اندازی آن در دانشگاه‌ها. برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی.
ازندریانی، حسین. (1388). بررسی مراکز یادگیری دانش آموزان استثنایی.
اسکات، آماندا. (1383). مراکز یادگیری ـ راهنمای گام‌به‌گام برنامه‌ریزی، مدیریت و ارزشیابی یک. مرکز مواد و منابع سازمانی، ترجمه محمدرضا افضل‌نیا. تهران: تزکیه. (انتشار به زبان اصلی،1997)
افضل نیا، محمدرضا. (1384). طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
افضل نیا، محمدرضا. (1386). تجربه‌های جدید آموختن برای خودگستری. مجموعه مقالات دومین همایش فناوری آموزشی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
امینی، کاظم. (1381). آشنایی با تشکیلات اداری. تهران: تکوک زرین.
تعاونی، شیرین. (1381). استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی ایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
داریوش، بابک. (1383). مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده هنر و معماری.
دلاور، علی. (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
زنگی، افشین. (1385). نقش مراکز یادگیری نهضت سوادآموزی بر سوادآموزی یادگیرندگان شهر تهران ازنظر مدیران، آموزشیاران و یادگیرندگان در سال تحصیلی 85 ـ 1384 و ارائه الگویی جهت استفاده بهینه از این مراکز. برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبایی.
شعاری نژاد، علی‌اکبر. (1380). نگاهی نو به روان­شناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار. تهران: چاپخش. ج 2
کانتی، ماهاپاترا. (1386). مدیریت منابع انسانی در کتابخانه‌ها. ترجمه ثریا ضیایی، مجتبی کفاشان. مشهد: انتشارات مرندیز.
گریسون، دی. آر. وآندرسون، تری. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی وسعید صفایی موحد. تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم و فنون. (انتشار به زبان اصلی،2003).
نجفقلی نژاد، (1389)، بررسی نیازهای کاربران مراکز یادگیری دانشگاه تبریز.
هاشم زاده، ناصر. (1382)، مواد، مرکز یادگیری محلی، توسعۀ پایدار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، مدیریت آموزشی و پژوهشی
هومن، حیدرعلی. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری (پایه‌های پژوهش). تهران: پیک فرهنگ
Committee on Developments in the Science of Learning. (2000). How People Learn, 2nd ed. pp. 54-56, National Academy Press.
Cox, M. D. (2004), Introduction to faculty learning communities. New Directions for Teaching and Learning, 2004: 5–23. doi:10.1002/tl.129
Derek Bok Center for Teaching and Learning
Diamond, Robert. M. (2005). The institutional change agency: The expanding role of academic support centers. In Chadwick-Blossey, Sandra (Ed.), To Improve the Academy, 23, pp. 24-37. Bolton, M. A: Anker Publishing Company.
Gullatt, Daved E. & Weaver, Sue. Wells. (1997). Use of Faculty Development Activities To Improve the Effectiveness of U.S. Institutions of Higher Education. Paper presented at the Annual Meeting of the Professional and Organizational Development Network in Higher Education (22nd, Hines City, FL, October 16-19, 1997). http://eric.ed.gov/PDFS/ED414796.pdf
Knight, Jim. (2007). Instructional Coaching. Corwin Press.
Knight, Jim. (2008). Coaching: Approaches and Perspectives. Corwin Press.
Layne, J., Froyd, J., Morgan, J., & Kenimer, A. (2002). Faculty Learning Communities. In proceedings of the 32nd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, pp. F1A-13-18. doi:10.1109/FIE.2002.1158114 URL: Queen's University, Ontario: Centre for Teaching and Learning
Singer, Susan R. (2002). Learning and Teaching Centers: Hubs of Educational Reform. New Directions for Higher Education, 119, 59-64. Wiley Publications.
Tannen, Deborah. (1996). Researching gender-related patterns in classroom discourse. TESOL Quarterly, 30, 341-344.
www. hilt. Harvard.edu
www. Hkuspace.hk
www.citl.indiana.edu