نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22054/jep.2023.72406.3792

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مدل‌یابی علی اضطراب مدرسه براساس عوامل تنش‌زای آموزشی و شایستگی آموزشی با میانجی-گری دشواری در تنظیم هیجان در دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان منطقه 1 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. 240 نفر از دانش آموزان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در پژوهش شرکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اضطراب مدرسه فیلیپس (1978)، پرسشنامه عوامل تنش‌زای آموزش معصومی و دشتی (1396)، شایستگی آموزشی دیپرنا و الیوت (1999) و دشواری تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج مربوط به شاخص‌های برازش مدل نیز نشان داد که دشواری در تنظیم هیجان می‌تواند میانجی روابط بین عوامل تنش‌زای آموزشی و شایستگی آموزشی با اضطراب مدرسه باشد (01/0>p). بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت باتوجه به اضطراب و توانایی ضعیف برای مقابله با چالش‌ها در مدرسه، دانش‌آموزان درمعرض خطر هستند و این یافته می‌تواند به‌عنوان پشتوانه پژوهشی برای مشکلات روانشناختی در نوجوانان و دانش‌آموزان به‌کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات