@article { author = {مرادی, رحیم and کامکار, پیمان and سعدی پور, اسماعیل and ولایتی, الهه}, title = {The role of thinking styles and Self-efficacy in students' readiness to participate in e-learning courses}, journal = {Educational Psychology}, volume = {14}, number = {47}, pages = {95-118}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2018.19553.1688}, abstract = {Abstract: The main purpose of this study was to Investigating the role of thinking styles and Self-efficacy in students' readiness to participate in e-learning courses. The research method was descriptive-correlational. The population of study included all of students of Kharazmi University in year 2013-2014. Using random method a sample that consists of 250 persons was selected. In order to collect data, Thinking style function and Self-efficacy questionnaires and students' readiness to participate in e-learning scale were used. For analyzing data, descriptive (Mean, standard deviation) and inferential (independent t, correlation and regression) statistics were used. results of Regression testing showed that there is significant relation between thinking styles and Self-efficacy with students' readiness to participate in e-learning courses and students' readiness to participate in e-learning courses can be Predicted Through thinking styles and Self-efficacy. Results of T test showed that there is no significant difference between male and female and Graduate Students with Undergraduate Students In terms of readiness to participate in e-learning courses. Thinking style and Self-efficacy are Effective in students' readiness to participate in e-learning courses.}, keywords = {E-learning,Thinking style,self-efficacy}, title_fa = {نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های آموزش الکترونیکی}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های آموزش الکترونیکی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 93-92 بود که از بین آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی 250 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز، کارکردهای سبک تفکر واگنر و استرنبرگ و مقیاس آمادگی ورودی یادگیرنده به برنامه درسی دوره‌های الکترونیکی استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد،) و روش‌های آمار استنباطی (t گروه‌های مستقل و همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی با آمادگی برای حضور در دوره‌های الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد و می‌توان از طریق کارکردهای سبک تفکر و خودکارآمدی، آمادگی دانشجویان برای حضور در دوره‌های الکترونیکی را پیش‌بینی کرد. همچنین نتایج آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از لحاظ میزان آمادگی برای حضور در دوره‌های الکترونیکی تفاوت معناداری وجود ندارد. سبک تفکر و خودکارآمدی در میزان آمادگی دانشجویان برای حضور در برنامه‌های درسی دوره‌های آموزش الکترونیکی مؤثر می‌باشند.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,خودکارآمدی,سبک تفکر}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_8899.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_8899_f97929d347ba8953edada6852ac73209.pdf} }