@article { author = {moradi, khadijeh and Asadzadeh, Hassan and Karami, Abilfazl and najafi, mahmoud}, title = {Modeling the academic achievements based on academic emotions and academic engagement with the mediating role of positive development youth}, journal = {Educational Psychology}, volume = {15}, number = {51}, pages = {147-173}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2019.40810.2634}, abstract = {This study was aimed to modeling the structural relationship between academic achievements based on academic emotions and academic engagement with the mediating role of positive development. The statistical population consisted of all secondry school students in Tehran city in the academic year of 1395-1396. The sample comprised 400 boys and girls who were selsected through srtratified random sampling method. The research instruments were: A) the academic emotions Questionnaire (Pekran and other), B) the academic engagement Questionnaire (Archambelt and other), and C) the positive development Questionnaire (Lerner and other). The collected data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that: Positive emotions had direct effect on academic achievements, but negative emotions have no direct effect on academic achievements. Academic engagement had a direct effect on academic achievements. Positive development had direct effect and significant on academic achievements. academic engagement through mediated of positive development had effect on academic achievement, and positive academic emotions through mediated of positive development had effect on academic achievement Therefore, it is essential to consider the components of positive academic emotions and students' academic engagement for students' academic achievement.}, keywords = {Academic Achievements,Academic Emotions,Academic engagement,Positive Pevelopment}, title_fa = {مدل یابی پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی}, abstract_fa = {هدف ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﻣﺪلﻳﺎﺑﻲ پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانهای تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی تحول مثبت اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ عبارت بود از کلیۀ داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه شهر تهران که ﺗﻌﺪاد 400 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ ﺑﻪ روش نمونهﮔﻴﺮی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺒﺎرت بودند از پرسشنامههای: هیجانهای تحصیلی (ﭘﮑﺮان، ﮔﻮﺋﺘﺰ و فرﯾﻨﺰل، 2005)، اشتیاق تحصیلی (آرشامبالت و همکاران، 2009) و تحول مثبت (آرنولد و همکاران، 2014). دادهﻫﺎی جمعآوری شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری ﻣﻮرد تحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. یافته ها حاکی از آن است که؛ هیجانهای مثبت بر پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم داشت، ولی هیجانهای منفی روی پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم نداشت. اشتیاق تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی اثرمستقیم داشت. تحول مثبت تأثیر مستقیم و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی داشت. هم چنین اشتیاق تحصیلی و هیجانهای تحصیلی مثبت از طریق میانجی گری تحول مثبت بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشت. توجه به هیجانهای تحصیلی مثبت و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان برای پیشرفت تحصیلی آنان ضروری است.}, keywords_fa = {اشتیاق تحصیلی,پیشرفت تحصیلی,تحول مثبت,هیجانهای تحصیلی}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_10089.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_10089_4f80b8067f360f6218ea2e7ec388506b.pdf} }