@article { author = {Moshashaei, Rozita and Maghami, Hamidreza and Zarei Zavaraki, Esmaeil}, title = {Investigating the Effect of Augmented Reality Using the Merrill Educational Design Model on Students' Academic Achievement}, journal = {Educational Psychology}, volume = {15}, number = {51}, pages = {127-145}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2538-3183}, eissn = {2538-3191}, doi = {10.22054/jep.2019.36758.2454}, abstract = {Aim: Investigating the Effect of Augmented Reality Technology Using the Merrill Educational Design Model on the Academic Achievement of High School Students in Biology. The present research method is Applied research and the data collection method is quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The target community in its current research is the eleventh elementary school of experimental sciences in the high schools in the new city of Andishe, who studied in the academic year of 96-97. Khadijeh High School was selected according to available method ,to conduct the research And the individuals were randomly replaced in three groups. After the design of the Secondary Biology curriculum design, the Augmented Reality software based on the scientific data of the part was produced and implemented on the first experimental group of student. In order to collect data, the academic achievement test, which were designed by the researcher based on the content of the course, were used. findings: For analyzing the data at the level of descriptive statistics, statistical methods of mean and standard deviation, and inferential statistics of covariance analysis methods were used. The result of research shows that the comparison of the academic achievement of students who were trained in the augmented reality software method (experimental group 1)compared with those who were trained in the educational design (experimental group 2) and methodology control group had a better function. Conclusion: Using augmented reality technology with the Merrill design model leads to students' academic achievement in the subject of biology.}, keywords = {Academic Achievement,Educational Design,augmented reality technology}, title_fa = {بررسی تاثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری واقعیت افزوده با استفاده از مدل طراحی آموزشی مریل در مقایسه با تأثیر طراحی آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در درس زیست‌شناسی و روش پژوهشی حاضر کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری اطلاعات، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان پایه یازدهم رشته علوم تجربی در دبیرستان‌های شهر جدید اندیشه که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند می-شد. بدین­منظور از نمونه در دسترس دبیرستان حضرت خدیجه (س) استفاده شد. 60 دانش آموزان که در سال تحصیلی 96-97 در پایه یازدهم علوم تجربی مشغول به تحصیل بودند به‌طور کاملاً تصادفی در سه گروه آزمایشی جایگزین شدند. پس از طراحی آموزشی گفتار دوم کتاب زیست‌شناسی پایه یازدهم بر اساس مدل طراحی مریل، نرم‌افزار واقعیت افزوده بر اساس اطلاعات علمی این گفتار تولید گردید. به‌منظور گردآوری داده‌ها از آزمون­های پیشرفت تحصیلی که توسط پژوهشگر و بر اساس مطالب درسی طراحی‌شده، استفاده گردید. یافته‌ها: برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی از روش‌های آماری میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از روش‌های آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانی که با روش نرم‌افزار واقعیت افزوده با طراحی آموزشی آموزش دیدند (گروه آزمایش 1) در مقایسه با آن‌هایی که با روش طراحی آموزشی (گروه آزمایشی 2) و روش سنتی آموزش دیدند (گروه کنترل) از عملکرد بهتری برخوردار است. نتیجه‌گیری: استفاده از فناوری واقعیت افزوده با مدل طراحی مریل به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس زیست‌شناسی منتهی می‌شود.}, keywords_fa = {ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ,طراحی آموزشی,فناوری واقعیت افزوده}, url = {https://jep.atu.ac.ir/article_10085.html}, eprint = {https://jep.atu.ac.ir/article_10085_258ebfb45ce77734b6c6fa076509b2e7.pdf} }