روانشناسی یادگیری
مرضیه غلامی توران پشتی
چکیده
شیوع جهانی ویروس (کووید-19 ) باعث افزایش مشکلات روانشناختی در خانواده ها گردیده است. از آنجا که تاب آوری نقش بسزایی در بهداشت روانی و جسمانی افراد دارد لذا پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر رابطه اضطراب کرونا و تاب آوری انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین اضطراب کرونا و تاب آوری یک رابطه متوسط و معناداری وجود دارد میانگین اندازه اثراضطراب ...
بیشتر
شیوع جهانی ویروس (کووید-19 ) باعث افزایش مشکلات روانشناختی در خانواده ها گردیده است. از آنجا که تاب آوری نقش بسزایی در بهداشت روانی و جسمانی افراد دارد لذا پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر رابطه اضطراب کرونا و تاب آوری انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین اضطراب کرونا و تاب آوری یک رابطه متوسط و معناداری وجود دارد میانگین اندازه اثراضطراب کرونا و تاب آوری در گروه دانشجویان-دانش آموزان، کادردرمان (پزشک-پرستار) و افراد سالخورده به ترتیب عبارتند از 58/0- ، 23/0 – و 23/0- می باشد این رابطه در گروه دانش آموزان و دانشحویان قویتر از گروه پرستاران و افراد سالخورده می باشد جهت تبیین رابطه سن بر اضطراب کرونا از جدول فرارگرسیونی استفاده شد و نتایج نشان داد که 22 درصد از واریانس بین گروهی که در اندازه های اثر وجود داشت به وسیله سن قابل تبیین می باشد. سوگیری انتشار بوسیله ازمون همبستگی بگ و مزوم دار انجام شد نتایج تقارن اندازه های اثر را تبیین می کند(05/0<p) . با توجه شیوع بالای اختلالات اضطرابی در هنگام شیوع ویروس (کووید-19 )و با عنایت به این مسئله که اندازه اثر این دو متغیر در دانش آموزان ودانشجویان قوی می باشد لذا به مدارس و دانشگاهها پیشنهاد می شود کلاس های آموزشی جهت افزایش تاب آوری برگزار کنند و از آنجا که این رابطه در کادر درمان و سالمندان ضعیف می باشد بهتر است برای کاهش اضطراب در این دو گروه به عوامل دیگری مانند تقویت (هوش معنوی، افزایش حقوق و دستمزد و غیره) پرداخته شود.
یوسف کریمی؛ محمود خباز؛ یوسف حبیبی؛ نادر کریمیان
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه تابآوری و حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت و نوجوانان عادی جنوب شهر و حومه تهران انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس راهنمایی و دبیرستان جنوب شهر و حومه تهران بود. روش نمونهگیری در جامعه عادی به صورت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسه تابآوری و حمایت اجتماعی در نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت و نوجوانان عادی جنوب شهر و حومه تهران انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس راهنمایی و دبیرستان جنوب شهر و حومه تهران بود. روش نمونهگیری در جامعه عادی به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام گرفت که 264 نفر بهعنوان نمونه در جامعه عادی انتخاب و از بین کلیه نوجوانان بزهکار کانونهای اصلاح تربیت 120نفر بهصورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت اجتماعی واکس (1986) و تابآوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان تابآوری و مؤلفههای حمایت اجتماعی نوجوانان بزهکار بهطور معنیداری پایینتر از نوجوانان عادی میباشد. همچنین یافتهها نشان داد که نوجوانان بزهکار مصرف کننده مواد در مقایسه با سایر بزهکاران از تاب آوری، حمایت اجتماعی و حمایت خانوادگی کمتری بهرهمند هستند. با توجه به نتایج این مطالعه، باید اقدامات مناسبی جهت افزایش سطح تابآوری نوجوانان و آموزش مهارتهای اساسی زندگی به آنها صورت گیرد و نهادهای حمایتی و قضایی باید با اقدامات تسهیلی و پیشگیرانه خود، خانوادهها را در جهت حمایت از فرزندان توانا سازند.
زهرا قلی پور؛ سید علی مرعشی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ نسرین ارشدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی پنج عامل بزرگ شخصیت با تابآوری و همچنین آزمون نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی انجام پذیرفت. در این پژوهش تعداد 300 نفر (169 دختر و131 پسر) از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی پنج عامل بزرگ شخصیت با تابآوری و همچنین آزمون نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی انجام پذیرفت. در این پژوهش تعداد 300 نفر (169 دختر و131 پسر) از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان فرم کوتاه پرسش نامه نئو (NEO-FFI)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) را تکمیل کردند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و AMOS-21 انجام شد. بهعلاوه جهت آزمودن مسیرهای واسطهای از روش بوتاستراپ استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که الگوی پیشنهادی دارای برازش نسبتاً خوبی با دادهها میباشد که با انجام اصلاحاتی بهبود یافت. به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که چهار ویژگی شخصیتی روانرنجوری، وظیفهشناسی، گشودگی به تجربه و برون گرایی رابطه علی مستقیم با تاب آوری دارند. همچنین این ویژگیهای شخصیتی رابطه علی غیرمستقیم معنیداری با شادکامی از طریق تابآوری نشان دادند.