ابراهیم ابوالقاسمی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا احمدزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهان با مراکز یادگیری دانشگاهی در ایران انجام شده است. در این تحقیق مؤلفهها و ویژگیهای محتوای آموزشی، منابع انسانی، محیط فیزیکی، تشکیلات، رسانهها و تجهیزات، موردمطالعه و تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند. روش پژوهش تطبیقی از نوع توصیفی بوده و روش نمونهگیری نیز هدفمند میباشد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهان با مراکز یادگیری دانشگاهی در ایران انجام شده است. در این تحقیق مؤلفهها و ویژگیهای محتوای آموزشی، منابع انسانی، محیط فیزیکی، تشکیلات، رسانهها و تجهیزات، موردمطالعه و تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند. روش پژوهش تطبیقی از نوع توصیفی بوده و روش نمونهگیری نیز هدفمند میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مراکز یادگیری دانشگاهی است که در سطح جهانی طراحیشده و در سایت اینترنت قابلدسترسی میباشند. علاوه بر این، مراکز یادگیری دانشگاهی ایران (دانشگاه علامه طباطبایی تهران) جزء جامعه آماری میباشند. همچنین همه کارشناسان شاغل در دانشگاهها و مدیران، اساتید و کارشناسان نیز جزء جامعه آماری میباشند. برای جمعآوریدادهها نیز از چکلیست محقق ساخته استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تفاوت بین مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی و مراکز یادگیری دانشگاهی موجود در ایران ازنظر محتوای آموزشی، محیط فیزیکی، نیروی انسانی، تشکیلات، رسانهها، مواد و تجهیزات، معنیدار میباشد. با توجه به یافتههای این پژوهش یافتههای مطالعه مراکز یادگیری دانشگاهی ایران نشان میدهد که این مراکز در مؤلفههای محتوای آموزش، نیروی انسانی، تشکیلات، محیط فیزیکی و رسانهها، مواد و تجهیزات نسبتاً ضعیف میباشد. به عبارتی بین مراکز یادگیری دانشگاهی ایران و مراکز یادگیری دانشگاهی در سطح جهانی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مراکز یادگیری دانشگاهی موجود در ایران در مؤلفههای ذکرشده از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشند و نیازمند توجه بیشتر به مراکز از سوی مسئولان امر میباشند.