رضا کمالی مهاجر؛ کیوان صالحی؛ علی مقدم زاده؛ فاطمه جعفری
چکیده
محیط مدرسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده رفتار افراد میتواند سهم قابل توجهی در ایجاد شادی در افراد درون مدرسه و تسری آن به جامعه داشته باشد و لازم است برای توأم کردن این زمان با شادی بیشتر، این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد. با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در نظام آموزشی، شناسایی نشانگان مرتبط با شادی دانشآموزان ...
بیشتر
محیط مدرسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکلدهنده رفتار افراد میتواند سهم قابل توجهی در ایجاد شادی در افراد درون مدرسه و تسری آن به جامعه داشته باشد و لازم است برای توأم کردن این زمان با شادی بیشتر، این موضوع مورد توجه بیشتری قرار گیرد. با توجه به اهمیت دورهی ابتدایی در نظام آموزشی، شناسایی نشانگان مرتبط با شادی دانشآموزان ابتدایی ضرورت دارد؛ این پژوهش باهدف شناسایی نشانگان سازنده سازه مدرسه شاد مبتنی بر معناکاوی ادراک دانشآموزان از مدرسه شاد انجام شده است. میدان پژوهش، مدارس ابتدایی شهر تهران است. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری ملاکی انتخابشدند. اشباع دادهها در چهاردهمین مصاحبه بدست آمد. این پژوهش با رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی و طرح توصیفی انجامگردید. دادهها بر اساس مصاحبه نیمهساختارمند و انشاهای دانشآموزان گردآوریشد. دادهها، مبتنی بر راهبرد هفتمرحلهای کُلایزی تحلیلگردید. بهمنظور افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأیید آنها»، و «درگیری طولانی مدت» استفاده شد. یافتهها به شناسایی 32 نشانه، هشت زیرمضمون و سه مضمون شامل «مضمون اجرایی-مدیریتی»، «مضمون مربوط به محیط مدرسه»، «مضمون مربوط به عوامل روانشناختی» منجر گردید. مضامین شناساییشده، به شناخت عمیق و تشخیص دقیق نشانگان مدرسه شاد برای بررسی میدانی مدارس کمک مینماید. براساس نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بین انتظارات دانشآموزان از مدارس شاد با وضعیت موجود، فاصله دوچندانی وجود دارد، لذا بازاندیشی فوری و اقدامات هوشمندانه برای بهسازی محیطی مدارس و حرکت به سمت مدارس شاد، از ضرورتی دوچندان برخوردار است.
فائزه عاطفی؛ حمیده عادلیان راسی؛ موسی چوپانی
چکیده
کودکآزاری، یکی از شایعترین معضلهای روانی _ اجتماعی است که وقوع آن تحت تأثیر علل و عوامل مختلفی در ابعاد درونفردی، بینفردی و محیطی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی رگههای شخصیتی تأثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری از دیدگاه متخصصین "مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی" بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی ...
بیشتر
کودکآزاری، یکی از شایعترین معضلهای روانی _ اجتماعی است که وقوع آن تحت تأثیر علل و عوامل مختلفی در ابعاد درونفردی، بینفردی و محیطی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی رگههای شخصیتی تأثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری از دیدگاه متخصصین "مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی" بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام گردید. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل تمام متخصصین حوزه سلامت روانی و اجتماعی شامل مشاور، روانشناس و مددکار اجتماعی در دانشگاههای تهران، اصفهان و سازمان بهزیستی کل تهران در سال 1397 بود که در زمینه کودکآزاری تجربه پژوهشی و درمانی داشتند. روش نمونهگیری نیز نمونهگیری هدفمند بود که طی آن از بین جامعه موردنظر تعداد 16 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و موردِ مصاحبه قرار گرفتند. همه مصاحبهها ضبط و سپس خطبهخط دستنویس شد و درنهایت با استفاده از روشِ تحلیلِ تفسیری دیکلمن، آلن و تانِر تحلیل گردید. 16 مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و تحلیلِ دادههایِ حاصل از مصاحبه منجر به شناسایی و طبقهبندیِ 4 مضمونِ اصلی شامل گرایشهای ضداجتماعی، گرایشهای مرزی، گرایشهای روانرنجوری، گرایشهای پارانوییدی و 25 مضمون فرعی در زمینۀ رگههای شخصیتی تأثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری از دیدگاه متخصصین گردید. پژوهشگران و برنامهریزان حوزه مسائل روانی و اجتماعی میتوانند با درنظرگرفتن زمینهسازهای رگههای شخصیتی شناساییشده، برنامههای پیشگیرانه و درمانی جهت کاهش شکلگیری این خصایص تأثیرگذار در گرایش افراد به کودکآزاری طراحی و اجرایی کنند. همچنین متخصصان حوزه ازدواج و خانواده نیز میتوانند با درنظرگرفتن خصایص و نشانههای شناساییشده، افراد در آستانه ازدواج و مزدوج را از خطرات این خصایص آگاه کنند تا بتوانند با تصمیمگیری درست از تجربه تبعات مخرب این خصایص نظیر تجربه خشونت در خود و فرزندان خود جلوگیری کنند.