نرجس لاری؛ الهه حجازی؛ بهرام جوکار؛ جواد اژه ای
چکیده
ارتباط معلم-دانشآموز، تبادل دوجانبه پیچیده و پویایی است که در طول زمان و در موقعیتهای متعدد شکل گرفته است و در بستری از عوامل مؤثر بر آن، تغییرات تحولی دانشآموز را رقم میزند. از این رو پژوهش حاضر سعی دارد تا کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز را از طریق مطالعه میدانی طرفین اصلی آن یعنی معلم و دانشآموز در بافت مدرسه در مقطع ابتدایی ...
بیشتر
ارتباط معلم-دانشآموز، تبادل دوجانبه پیچیده و پویایی است که در طول زمان و در موقعیتهای متعدد شکل گرفته است و در بستری از عوامل مؤثر بر آن، تغییرات تحولی دانشآموز را رقم میزند. از این رو پژوهش حاضر سعی دارد تا کیفیت ارتباط معلم-دانشآموز را از طریق مطالعه میدانی طرفین اصلی آن یعنی معلم و دانشآموز در بافت مدرسه در مقطع ابتدایی بررسی کند و به تفسیر این الگوی ارتباطی و علل و عوامل مؤثر بر آن بپردازد. برای دریافت نظام معنایی که دانشآموز و معلم در رفتار و ادراک ارتباطی خود نشان میدهند، از روش مردمنگاری استفاده شده است.این پژوهش در دو فاز طی دو سال تحصیلی انجام شد. در فاز اول (اصلی)، بر اساس نمونهگیری ملاکی، یک مدرسه ابتدایی دولتی در دو شیفت دختران و پسران به عنوان میدان تحقیق انتخاب گردید و محقق یک نیمسال تحصیلی را به عضویت آن در آمد. در فاز دوم (فاز اعتباریابی و تعمیق مفاهیم) نیز، 99 دانشآموز، 19 معلم و 13 کلاس از میان شش مدرسه ابتدایی دولتی در شهر شیراز در اجرای این پژوهش مشارکت داده شدند. از مصاحبههای نیمهساختاریافته و بدون ساختار و مشاهده نیمهمشارکتی برای جمعآوری داده بهره گرفته شد.تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، تبیین الگوی ارتباطی معلم-دانشآموز را در چهار لایهی مسیرهای تبادل معلم و دانشآموز، ویژگیهای معلم و دانشآموز، بازنمایی ذهنی معلم و دانشآموز از یکدیگر و عوامل بیرونی ممکن میسازد. بهبود این بستر ارتباطی و فرایندهای منجر به آن، میتواند دستیابی به پیامدهای تحولی مثبت بسیاری را برای دانشآموز و معلم محقق سازد.
مرضیه ساویز؛ الهه حجازی؛ غلامعلی افروز؛ کیوان صالحی
چکیده
اخلاق یک سازهی چندوجهی است. از یکسو سازهای تحولی است و مراحل آن موازی با تحول روانی – اجتماعی است و از سوی دیگر ریشه در ارزشهای فرهنگی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم اخلاق در میان نوجوانان ایرانی است. با بهکارگیری روش کیفی و با استفاده از طرح پدیدارشناسی، چگونگی مفهوم سازی اخلاق از دیدگاه نوجوانان بررسی شد. شرکت کنندگان ...
بیشتر
اخلاق یک سازهی چندوجهی است. از یکسو سازهای تحولی است و مراحل آن موازی با تحول روانی – اجتماعی است و از سوی دیگر ریشه در ارزشهای فرهنگی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم اخلاق در میان نوجوانان ایرانی است. با بهکارگیری روش کیفی و با استفاده از طرح پدیدارشناسی، چگونگی مفهوم سازی اخلاق از دیدگاه نوجوانان بررسی شد. شرکت کنندگان در پژوهش 77 نفر(49 دختر، 28 پسر) از بین دانش آموزان مقطع متوسطهی اول منطقهی 4 آموزش و پرورش شهرتهران بودند. جمعآوری داده ها با استفاده از روش گروههای کانونی انجام شد. هفت گروه کانونی در مدارس دخترانه و چهار گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. پس از انجام تحلیل کیفی مصاحبهها به روش کلایزی مشخص شد نوجوانان ایرانی اخلاق را در هفت مقوله تعریف میکنند که عبارتند از: عدالت، مراقبت، عاملیت اخلاقی، حساسیت اخلاقی، مسئولیت اخلاقی، انگیزش اخلاقی و ارزشهای فردی. هریک از این مقولهها شامل زیرمقولههایی هستند. درباره ی ثبات و نسبی گرایی اخلاقی در بین نوجوانان، نوجوانان نسبی گرا هستند و اخلاق را وابسته به شرایط بیرونی و فرد مقابل می دانند. همچنین در تعریف اخلاق، نوجوانان بین نیت و رفتار اخلاقی تمایز قائل میشوند و اخلاق را مجموعه ای از نیت ها و رفتارها تعریف می کنند.بنابراین در این مطالعه مفهوم اخلاق و تعریف آن از دیدگاه نوجوانان ایرانی و در بافت فرهنگی جامعهی ایرانی بررسی شد.
روانشناسی یادگیری
الهه حجازی؛ مهسا صالح نجفی؛ فهیمه عباسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل چندسطحی عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس بر بهترین اهداف شخصی دانشآموزان بود. 600 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در پژوهش شرکت کردند. متغیرها از دو سطح دانشآموز (خوشبینی تحصیلی و ارزش تکلیف) و سطح کلاس (خودمختاری ادراک شده، ساختار ادارک شده و درگیری ادراک شده) انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی خطی سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح دانشآموز، اعتماد دانشآموزان به معلمان، احساس هویت دانشآموزان نسبت به مدرسه و ارزش تکلیف رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان دارد. همچنین در سطح کلاس متغیرهای خودمختاری ادراک شده، ساختار ادراک شده و درگیری ادراک شده رابطه مثبت و معنادار با بهترین اهداف شخصی دانشآموزان داشت. در مجموع، یافتهها نقش عوامل سطح دانشآموز و سطح کلاس را بر بهترین اهداف شخصی دانش آموزان مورد تأکید قرار دادند. پیشبینهای سطح دانشآموز 49 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح دانشآموز و پیشبینهای سطح کلاس 88 درصد از واریانس بهترین اهداف شخصی را در سطح کلاس تبیین کردند.
بهروز ناظمی پور؛ عباس رحیمی نژاد؛ الهه حجازی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی با تأکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه لنگرگاههای شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه یادگیری فردی بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسشنامههای آرزوهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 86/0 و 90/۰ به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیهوتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگیهای شخصیتی در سطح خطای 05/0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار میباشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگیهای شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تأثیر آنها بر آرزوهای شغلی، میتوانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند.