شهنام آزاد مرد؛ هوشنگ طالبی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هوش موفق بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه سنجش نگرش به دانشگاه مککوچ و سیگل(2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانسچندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش هوشموفق بر درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس (05/0>P) تاثیر معنیداری دارد. اما بر یادداری، نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تاثیر معنیداری ندارد. از یافتههای تحقیق میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان استفاده نمود. پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش یاددهی-یادگیری مؤثر در تعمیق یادگیری دانشجو یان و بهبود مهارتهای شناختی و عاطفه تحصیلی آنان استفاده نمود و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجو معلمان در نظر گرفت.