دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221Second Language Learning Strategies:
In Pursuit of a Profile for Persian Languageراهبردهای یادگیری زبان دوم:در جستجوی نمایهای برای زبان فارسی3302443FAرضامرادصحرایی- استادیار دانشگاه علامه طباطبائی rezasahraee@yahoo.comشرارهخالقی زاده- کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانانJournal Article20121014<strong>C</strong>onducting an applied research, the authors of this article sought to investigate the strategies applied by foreign students for learning Persian as their second language. Learning strategies are defined by Oxford (1990) as “specific actions taken by the learner to make learning easier, faster, more enjoyable, more self-directed, more effective, and more transferrable to new situations.” Different studies have supported the claim. While they have been repeatedly addressed in different languages, including English, only cognitive and meta-cognitive learning strategies have been studied by Iranian researchers. This research was conducted using the Oxford Learning Strategies Questionnaire (1990). First, the 50-question questionnaire was translated into Persian. Then, its reliability was calculated through a pilot test taken by 30 Persian learners. Cronbach’s alpha was 0.80. Therefore, the questionnaire was revised to some extent to compensate for the low coefficient. Words deemed difficult by the participants were replaced by less difficult ones. 156 students who studied Persian as their second language in Imam Khomeini International University filled in the revised questionnaire. The data were then analyzed by SPSS. The findings demonstrated that Persian language learners sometimes used Persian learning strategies. Moreover, they were shown to use meta-cognitive strategies more and retrieval strategies less than other strategies.<span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهشحاضر از نوع کاربردی<br />میباشد و به شناسایی راهبردهای یادگیری زبانفارسی (به عنوان زبان دوم) در میان<br />فارسیآموزان خارجی میپردازد. راهبردهای یادگیری زبان عملکردهایی هستندکه<br />استفاده از آنها از سوی دانشآموز فرآیند یادگیری را آسانتر، سریعتر، لذت بخشتر<br />و موثرتر ساخته، انتقال یادگیری به موقعیتهای جدید را ممکن میسازد (آکسفورد،<br />1990)</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">. بر اساس پژوهشهای مختلف، </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">استفاده<br />از این راهبردها در یادگیری مهارتهای زبان تاثیر بسزایی دارد. در حوزه آموزش و<br />یادگیری زبان انگلیسی و همچنین در زبانهای مختلف راهبردهای یادگیری زبان مورد<br />بررسی و شناسایی قرار گرفتهاند ولی در زبان فارسی به بررسی راهبردهای شناختی و<br />فراشناختی (و اکثرا در میان فارسیزبانان) اکتفا شده است. لذا ضروری به نظر میرسید<br />که در حوزه آموزش زبان </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221Students’ Meaningful Learning Model in Laplace Transformsمدل یادگیری معنادار دانشجویان در تبدیلات لاپلاس36452450FAالههامینیفر- استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی elaheaminifar@srttu.eduکبریبهاءلو هوره2- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضیJournal Article20120908<strong>T</strong>he present research was conducted to find out the Laplace transforms perception and their relationships in order to teach and assist students to learn in meaningful ways. Students majoring in Science and Engineering at Najafabad Islamic Azad University in academic year 2010–2011 constituted the statistical population. A random sampling technique was then used to select 108 students to do the test. Based on Bloom’s taxonomy of learning, the goal-content table was prepared, and the questions were designed. Their validity was confirmed by three members of academic staff who had taught this course for several years. Reliability of test for internal consistency was also checked by Cronbach’s alpha (0.817). Then, the structural model of concepts was compiled. Data analysis showed that there was a meaningful and direct relationship between ‘knowledge of definitions and rules’ (p<0.05), ‘knowledge of reverse transform and concept of complementary theorem’ (p<0.05), and ‘knowledge of reverse transform and its applications’ (p<0.05). The results suggested that meaningful learning could be achieved by paying attention to the relation of these concepts and especially its applications because meaningful learning only takes place when learner can use learned concepts practically.<span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">هدف: پژوهش حاضر به منظور<br />یافتن مفاهیم تشکیلدهنده تبدیلات لاپلاس و رابطه بین آنها جهت ارائه </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">مناسب </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">آموزش<br />این مبحث </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">و یادگیری معنادار</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"><br />دانشجویان انجام گرفته است.</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">روش:<br />این پژوهش از نوع <span style="letter-spacing: -0.1pt;">بنیادی بهشمار میآید. </span>جامعه<br />آماری تحقیق کلیه دانشجویان رشتههای علوم پایه و فنی- مهندسی دانشگاه آزاد نجف<br />آباد در سال تحصیلی 90-89 است. با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 108<br />دانشجو انتخاب و در آزمون شرکت کردند. مطابق با سطوح یادگیری بلوم، جدول هدف- محتوا<br />تنظیم و سؤالات آزمون براساس این جدول طراحی گردید. روایی سؤالات آزمون توسط سه<br />نفر از اساتیدی که تجربه تدریس مبحث مربوطه را داشتند، مورد تأیید قرار گرفت. پایایی<br />این سؤالات با توجه به آلفای کرونباخ</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">(817/0) برای هماهنگی درونی سؤالات مورد </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221Educational Technology Curriculum Revisionبازنگری برنامه درسی رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی46672460FAخدیجهعلی آبادی- استادیار دانشگاه علامه طباطبائی aliabadikh@yahoo.com0000-0002-2810-3277Journal Article20121126<strong>R</strong>ecent information surge has turned curriculum revision into a vital necessity in all university majors. As academic circles are expected to be among the first entities updating their information, they have no choice but to reconsider and revise their curricula. Educational technology is no exception, which has to be pioneer in innovation and using new methods and facilities. This research was conducted to (1) study the current curriculum, and determine the credits for pre-university, general, basic, core, specialized, elective, and pre-requisite courses, and (2) determine the course syllabuses for pre-university, elective, and specialized courses. To accomplish the first objective, educational technology curriculum was studied. The following measures were taken to meet the second objective: (a) library and internet research to collect information on educational technology curricula of world’s prestigious universities, (b) surveys to ask academic experts’ opinions, (c) surveys to ask MA students’ opinions, (d) surveys to ask educational technology students’ opinions, (e) assessment of different educational research conference findings, (f) assessment of minutes of Supreme Council for Educational Planning. The results were finally used to design a curriculum.سرعت افزایش اطلاعات در کلیه رشتهها نیاز به بازنگری مداوم در برنامههای درسی را امری حیاتی نموده است. از آنجا که معمولا توقع میرود دانشگاهها در به روز بودن اطلاعات جزء نهادهای پیش کسوت باشند بازنگری در برنامههای درسی دانشگاهها یک باید است. مخصوصاً در رشته تکنولوژی آموزشی که مجبور است در نوآوری و استفاده از امکانات جدید پیشرو باشد. بازنگری برنامه درسی گرایش تکنولوژی آموزشی به منظور دستیابی به اهداف زیر صورت گرفته است: 1. بررسی برنامه موجود و تعیین واحدهای دروس پیش دانشگاهی، عمومی، اصلی، تخصصی، اختیاری، و پیش نیازهر کدام .2. تعیین اطلاعات مربوط به دروس تخصصی، اختیاری و پیش دانشگاهی 3.برای هدف اول برنامه درسی دوره کارشناسی علوم تربیتی، گرایش تکنولوژی آموزشی بررسی شد.برای رسیدن به هدف دوم اقدامات زیر صورت گرفت: 1.جستجوی کتابخانهای و اینترنتی برای جمعآوری اطلاعات درباره دورههای تحصیلی تکنولوژی آموزشی از دانشگاههای معتبر جهان. 2.نظر سنجی از اساتید دانشگاهی متخصص در رشته 3. نظر سنجی از دانشجویان کارشناسی ارشد 4. نظر سنجی از دانشجویان شاغل به تحصیل در این رشته 5. بررسی نتایج سمینارهای تکنولوژی آموزشی 6. بررسی صورت جلسات شورای عالی برنامه ریزی و نتیجه به صورت فهرست دروس ارائه شده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221On the Relationship between Academic Self-Regulation, Self-Efficacy, and Homeworkارتباط خود تنظیمی تحصیلی و خود اثربخشی با گرایش به تکالیف درسی70832461FAکریمسواری- استادیار دانشگاه پیام نوراهواز Sevari1347@yahoo.comعبدالکاظمنیسیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20121206<strong>R</strong>esearch indicates that homework generally has positive effects on students’ academic outcomes. Homework is a teacher-initiated method for directing students to study more effectively on their own in their out-of-school time. Not only does homework serve to convey academic knowledge to students, but it may also prompt them to engage in self-initiated and self-directed studying. The purpose of this descriptive-correlational study was to investigate the relationship between academic self-regulation, self-efficacy, and homework among students of high schools of Ahvaz. The sample consisted of 150 students who were selected by multi-stage sampling method from both sexes. All the students responded to academic self-regulation, self-efficacy, and academic homework questionnaires. Data were analyzed using Pearson correlation and multi regression method. The results indicated that there was a significant and positive relationship between academic self-regulation, self-efficacy, and homework. Stepwise regression analysis showed that academic self-regulation could best be predicted through academic homework and vise versa.<span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">هدف</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">: بنا<br />به شواهد پژوهشی، گرایش به تکالیف درسی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان تأثیر گذار<br />بوده و به همین مناسبت در تحقیق حاضر ارتباط خود تنظیمی تحصیلی و خود اثربخشی با<br />گرایش به تکالیف درسی مورد بررسی قرار گرفت. </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">روش</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">: تحقیق<br />حاضر توصیفی – از نوع همبستگی است و دانشآموزان دختر و پسر آموزش و پرورش ناحیه<br />یک اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادهاند که از بین آنان150 نفر (70 پسر و 80<br />دختر) به شیوه تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از<br />پرسشنامههای محقق ساخته راهبردهای خود تنظیمی تحصیلی، گرایش به تکالیف درسی و<br />خود اثربخشی اولندیک (1984) استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق ضریب همبستگی<br />پیرسون و رگرسیون چندگانه صورت گرفت. </span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">یافته<br />ها</span><span style="font-family: '2 Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: SimSun; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: ZH-CN; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">: یافتهها نشان داد که بین </span>دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221A Comparison of Concept Mapping and Integration Method Impacts on Third-Graders of Karaj Elementary Schoolsمقایسه تأثیر آموزش به روش نقشههای مفهومی به عنوان یک روش مبتنی بر ساختگرایی با روش تلفیقی بر یادگیری درس علوم دانش آموزان پایه سوم استان البرز (مجری ارزشیابی توصیفی)841062462FAزهرهزبرجدیاندانشجوی دکتری علوم تربیتی zohreh_zebarjadian@yahoo.comمحمدرضانیلی احمد ابادی- استادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20121214<strong>I</strong>n a quasi-experimental study with two groups of pre-test and post-test design, 45 elementary third-graders of Karaj were selected through convenient sampling method and randomly divided into two experiment and control groups. After pre-test, control and experiment groups received education using integration method and concept mapping, respectively for 12 sessions during 3 months. Then, they took the post-test. Data were gathered using an achievement test which consisted of two parts and which evaluated students’ knowledge and meaningful learning in science. The results were analyzed using independent and paired t-tests by SPSS software. Both educational strategies were useful in enhancing students’ knowledge while meaningful learning had a significant difference between the two groups. Considering the impact of concept mapping method on students’ meaningful learning, it is recommended to employ this method in teaching courses which require deep learning and high level of understanding of the content.این مطالعهی شبه تجربی با هدف مقایسه تأثیر آموزش برمبنای نقشه مفهومی با روش تلفیقی در یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه سوم استان البرز صورت گرفته است. تعداد 4 دانشآموز پایه سوم به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در 2 گروه گواه و آزمایش کاربندی شدند. پس از اجرای پیشآزمون، هر دو گروه به مدت 12جلسه و در طول 3ماه به ترتیب تحت آموزش با روش آموزش تلفیقی و روش نقشه مفهومی قرارگرفته و سپس پسآزمون اجراگردید. برای جمع آوری دادهها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی برای ارزشیابی حیطههای دانش و یادگیری معنی دار دانشآموزان در درس علوم استفاده گردید. نتایج با استفاده از نرمافزار spss و با آزمونt با نمونههای زوج و مستقل مورد تجزیه وتحلیل آماری قرارگرفت و نشان داد در داخل گروهها، بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون هر گروه در 2 آزمون «دانش و یادگیری معنادار» تفاوت معنیدار بوده است. یعنی هر دو روش آموزشی در ارتقای دانش و یادگیری معنیدار دانشآموزان مؤثر بوده است. همچنین اختلاف میانگین نمرات پسآزمون دانش و یادگیری معنیدار گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود ولی آزمون آماری t مستقل تفاوت معنیداری را در سطح دانش نشان نداد، این اختلاف میانگینها تنها در بعد یادگیری معنیدار، از نظر آماری معنیدار بود. پس روش آموزش نقشههای مفهومی در مواردی که نیاز به یادگیری عمیق و سطح بالا از مطالب درسی وجوددارد، توصیه میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221The Degree of Correspondence among Intended, Implemented, and Attained Curricula of Social Studies in the First Year of Tehran High Schoolsبررسی میزان همخوانی برنامهدرسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان1061542463FAحسنملکی- عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی maleki-@yahoo.comعلیدلاور- استاد دانشگاه علامه طباطبائیغلامعلیاحمدی- عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر رجاییمحسنحاجیتبار فیروزجائیدانشجوی دکتر ی برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20121214<strong>T</strong>he present research aimed to probe into the degree of correspondence among intended, implemented, and attained curricula of social studies in the first year of Tehran high Schools. It was an analytical–descriptive research, and the studied population of the research comprised the members of social studies curriculum planning council, school administrators, teachers, heads of educational groups, and students in the first year at high schools in the city of Tehran. The sample size was consisted of 20 school administrators, 200 school students, 19 heads of educational groups of social studies, 60 students as the representatives of student groups and 52 teachers in Tehran high schools. The sampling method used for teachers, administrators, students, and representatives of students was a randomly clustering multi-stage sampling. To collect the required data, in addition to the analysis of all related documents, views of the members of the social studies curriculum planning council, school administrators, teachers, the heads of educational groups, and students were sought. Moreover, 20 social studies classrooms across the city of Tehran were observed and the students therein were tested based on administering knowledge, attitude and skill tests, and finally the mean of end-course (summative assessment) and through the course (formative assessment) scores was computed. <br />Despite the fact that social studies curriculum planning was appraised as well-planned, and that the results from the present research shed a clear light on social studies curriculum planning at three mentioned stages, they would probably be an indicative of many factors developers might have to deal with such as inadequate teacher training, insufficient facilities to facilitate learning, the difficulty level of contents, and so on at implementation stage. Besides, results of students’ scores during a schooling year and results from three tests including knowledge, skill, and attitude tests revealed that students’ performance in knowledge test was good and in skill test satisfactory, but their performance in attitude test was found to be weak. <br />Given that lots of weaknesses were observed in implemented curriculum planning accompanied by not achieving skill and attitudinal goals, it is essential that the social studies curriculum planning council, school administrators, and teachers make further attempts to lessen discrepancies in three curricula, namely the intended, the implemented, and the attained related to social studies in first high school year through applying appropriate methods.پژوهش حاضر میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان در شهر تهران را مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی- تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل، اعضای شورای برنامهریزی مطالعات اجتماعی، مدیران، معلمان، سرگروههای آموزشی و دانشآموزان سال اول دبیرستان بوده است. حجم نمونه پژوهش شامل 20 مدیر، 200 دانشآموز، 19 سرگروه آموزشی مطالعات اجتماعی شهر تهران، 60 دانشآموز به عنوان نمایندگان گروههای دانشآموزان و 52 معلم بودند. برای معلمان و مدیران، دانشآموزان و نمایندگان دانشآموزان از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. دادههای مورد نیاز بر اساس مطالعه و تحلیل کلیه اسناد مربوطه به برنامهریزی مطالعات اجتماعی، نظر سنجی از اعضای شورای برنامهریزی مطالعات اجتماعی، مدیران، معلمان، سرگروههای آموزشی، دانشآموزان، اجرای آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، میانگین نمرات مستمر و پایانی و مشاهده 20 کلاس درس مطالعات اجتماعی در شهر تهران گردآوری شده است. نتایج این پژوهش، ضمن ارائه تصویری روشن از برنامه درسی مطالعات اجتماعی در سه مرحله یاد شده حاکی از آن است، با آنکه برنامه درسی مطالعات اجتماعی طرح نسبتاً مناسبی دارد، اما در مرحله اجرا با مشکلات متعددی مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز برای آموزش، سنگینی محتوا و ... روبه رو است. همچنین بر اساس بررسی نمرات دانشآموزان در طول سال تحصیلی و نتایج سه آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی، عملکرد دانشآموزان در آزمون دانشی خوب بوده، اما آزمون مهارتی در حد رضایت بخش بوده عملکرد دانشآموزان در آزمون نگرشی ضعیف بوده است. بنابراین با توجه به ضعفهای مشاهده شده در اجرا و همچنین تحقق نیافتن هدفهای نگرشی و مهارتی، لازم است شورای برنامهریزی مطالعات اجتماعی، مدیران و معلمان با تلاش بیشتر، راهکارهای مناسب در زمینه کاهش ناهماهنگیها موجود در سه برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان ارائه دهند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221The Impact of Teacher–Student Relationship on Traditional and Cyber Bullying among Female Students of Middle Schoolsقلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز1521752464FAمنصوربیرامی- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریزتورجهاشمی- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز0000-0002-8353-6104اسکندرفتحی اذر- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریزپروانهعلائیدانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز P.Alaie@yahoo.comJournal Article20121228<strong>B</strong>ullying is a low-level violence that has been attended lately by educational psychologists and researchers, and has two forms: traditional and cyber bullying. This research was conducted to study the prevalence of bullying and its relation to teacher–student relationship among female adolescents of public middle schools in Tabriz. It also sought to compare these variables between various grades. Therefore, 397 female students of Tabriz middle schools in the school year 2011-2012 were chosen by the multi-stage cluster random sampling method and Bullying Scale (Patchin & Hinduja, 2011) and Inventory of Teacher–Student Relationship (Murray & Zvoch, 2011) were used as the research tools. Data analysis by SPSS showed that prevalence of bullying behavior during the last month of study was 64.2%. Pearson correlation coefficient test displayed that there was negative correlation between bullying, its traditional and cyber forms, and teacher–student relationship quality (p<0.01). According to the results of regression, alienation from and trust in teacher predicted 19% variance of bullying variable; and alienation factor was a better predictor variable (ß=-0.32). Moreover, results of one-way analysis of variance demonstrated that prevalence of bullying among students of second and third grades was more than first graders, and their relationships to teachers were also more negative. Considering the experimental results, increased attention to the quality of teacher–student relationship is recommended for decreasing maladaptive and bullying behaviors of students, especially girls.قلدری یک نوع خشونت سطح پائین به شمار میآید که اخیراً مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان حیطهی تربیتی قرار گرفته است و به دو صورت نمود مییابد: قلدری سایبری و سنتی. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع قلدری و رابطهی آن با کیفیت ارتباط <br />معلم- دانشآموز در بین نوجوانان دختر مقطع راهنمایی مدارس دولتی شهر تبریز و نیز، مقایسهی این متغیرها در پایههای مختلف تحصیلی دانشآموزان انجام شد. برای تحقق اهداف این پژوهش توصیفی- رابطهای، 397 دانشآموز دختر مدارس راهنمایی شهر تبریز (90-1391) با شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به مقیاس قلدری (BS، پاتچین و هیندوجا، 2011) و پرسشنامهی ارتباط معلم– دانشآموز (IT-SR، مورری و زوواک، 2011) پاسخ گفتند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS، میزان بروز رفتار قلدری در یک ماه اخیر را 2/64 % بدست آورد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین قلدری و اشکال سنتی و سایبری آن با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز رابطهی منفی نشان داد (01/0>P). بر حسب نتیجهی آزمون رگرسیون چندگانه، عوامل بیگانگی و ارتباط با معلم 19 % تغییرات قلدری را پیشبینی نمودند و عامل بیگانگی (32/0-=ß) متغیر پیشبین بهتری بود. همچنین، مبتنی بر نتایج تحلیل واریانس یکطرفه، قلدری در میان دانشآموزان پایه دوم و سوم نسبت به پایه اول شایعتر بوده و کیفیت ارتباط آنان با معلمان خویش نیز، منفیتر بود. با در نظر گرفتن نتایج تحقیق، توجه مضاعف بر کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز برای کاهش رفتار قلدری و ناسازگاریهای دانشآموزان دختر پیشنهاد میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221A Model for Chemistry Students’ Performance on the Basis of Epistemological Beliefs, Perception of Constructivist Learning Environment, and High-Level Cognitive and Motivational Strategiesارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانشآموزان، بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و راهبردهای انگیزشی و شناختیِ سطح بالا1782112465FAکاظمبرزگر بفرویی- عضو هیأت علمی دانشگاه یزد barzegar6003@yahoo.comاسماعیلسعدی پوردانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیصغریابراهیمی قوام- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی0000000000000000نورعلیفرخی- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20130109<strong>T</strong>he purpose of this study was to investigate the impact of epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment on chemistry performance through the mediation of academic self-efficacy and high-level cognitive strategies. Forthispurpose, 646high school students (318 male, 328 female) were chosen through cluster random sampling method and completed a questionnaire of epistemological beliefs, perception of constructivist learning environment, academic self-efficacy, and high-level cognitive strategies scales.The structural modeling analysis indicated that epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment had a direct and significant impact on chemistry performance, and the result indicated that relationships between epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment with chemistry performance was mediated by academic self-efficacy and high-level cognitive strategies. In this model, all regression weights were statistically significant and predictors explained 0.75% variance of chemistry performance. In general, the results proved the direct and indirect impact of epistemological beliefs and perception of constructivist learning environment (through mediation of academic self-efficacy and high-level cognitive strategies) on chemistry performance.هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا بر عملکرد شیمی، با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بود. بدین منظور، 646 دانشآموز دبیرستانی (328 دختر و 318 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا پاسخ دادند. نتایج بدست آمده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا اثر مستقیم معناداری بر عملکرد شیمی دارند. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا با عملکرد شیمی از طریق خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا میانجیگری میشود. در این مدل تمام ضرایب رگرسیون از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بینی کننده جمعاً 75/0 از واریانس عملکرد شیمی را تبیین کردند. در مجموع یافته ها نشان میدهد که باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا ضمن اثرات مستقیم، با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بر عملکرد شیمی اثرات غیرمستقیم دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318382620121221On the Relationship between personality characteristics, motivational beliefs, and learning strategies with students’ academic performance of humanities and basic sciences Studentsبررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه2122332466FAاکبررضائیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور akbar_rezaei@pnu.ac.irمحسنخورشاکارشناس ارشد برنامه ریزی درسیحمیدرضامقامیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی0000-0002-3820-0337Journal Article20121226<strong>T</strong>he purpose of this research was to investigate the relationship of personality characteristics, motivational beliefs, and learning strategies to students’ academic performance. For this purpose, 240 students (male and female) were selected through multi-stage cluster sampling method from among the students of humanities and basic sciences at Tabriz University. NEO Five Factor Personality Inventory and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) were used for data collection. Multiple regression analysis and Pearson correlation were carried out to analyze the data. The results showed that there was a positive and meaningful relationship between responsiveness and students' academic performance of basic sciences. Academic performance had a positive and significant correlation with the variables of motivational beliefs, self-efficiency as well as learning strategies (cognitive strategies and self-regulation) in academic performance of students of basic sciences and humanities. The results of regression analysis showed that self-efficiency and motivational beliefs played a significant role in academic performance of humanities students. Responsiveness or conscientiousness also had a great impact on the academic performance of basic science students.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، باورهای انگیزشی و استراتژیهای یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. بدین منظور تعداد240 نفر از دانشجویان گروههای علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه تبریز به شیوه خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عاملی شخصیت نئو و استراتژیهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد و معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل دادهها همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه اجرا شد. نتایج حاصل نشان داد که بین ویژگی شخصیتی مسئولیت پذیری یا وظیفهشناسی و عملکرد تحصیلی دانشجویان گروههای علوم پایه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. عملکرد تحصیلی با باورهای انگیزشی خودکارآمدی و همچنین استراتژیهای یادگیری (استفاده از استراتژیهای شناختی و خود نظم دهی) در هر دو گروه علوم انسانی و علوم پایه رابطه مثبت و معنی دار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که باور انگیزشی خودکارآمدی در عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای علوم انسانی و ویژگی شخصیتی مسئولیتپذیری یا وظیفهشناسی در عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای علوم پایه بیشترین سهم را دارند.