دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Music training: an Effective Strategy for Phonological development of Preschoolersآموزش موسیقی: راهبردی اثربخش در تحول واجشناختی کودکان پیشدبستان1191269210.22054/jep.2021.27482.2040FAسید نبی اللهقاسم تبار.استادیار، گروه علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ghasemtabar.e@gmail.comhttps://orcid.org/myنیازیوسفیکارشناس ارشد، مشاوره گرایش توانبخشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایرانمحبوبهحسینیدکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانبدرالساداتدانشمنداستادیار، برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات، بخش علوم تربیتی، کرمان، ایرانJournal Article20171202The present research was conducted for the purpose of determining the effectiveness of music education for increasing the development of phonological awareness in preschool children. From the population, consisting of 5-6 years children of the 3<sup>rd</sup> district of Tehran, 30 children were selected and assigned into two groups of experiment and control groups. The intervention group received music education for 3 months (3 sessions per week). Phonological skills of the children of both groups were measured through the Phonological Awareness Scale (Soleimani & Dastjerdi Kazemi, 1384), in the pre-test, post-test, and three months after the intervention period (follow-up). Results of the mixed variance analysis indicated that music education significantly increased the phonological awareness of the children in all the three dimensions of syllable awareness, intra-syllabic awareness, and phoneme awareness. Results also showed that the impact of the intervention had been consistent until the follow-up stage. It can be concluded that music can be used as an effective strategy for the phonological development of pre-schoolers
<strong> </strong>این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش موسیقی در افزایش تحول آگاهی واجشناختی کودکان پیشدبستان انجام شد. از جامعه کودکان 6-5 سال منطقه سه شهر تهران، 30 کودک انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله طی سه ماه (سه جلسه دو ساعته در هفته) موسیقی آموزش دیدند. برای گروه کنترل مداخلهای صورت نگرفت. مهارتهای واجشناختی کودکان هر دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و سه ماه بعد از دوران مداخلهگری (پیگیری)، با استفاده از مقیاس آگاهی واجشناختی (سلیمانی و دستجردی-کاظمی، 1384) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واج-شناختی کودکان به بحث گذاشته شد.<br /> نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش موسیقی بهطورمعناداری آگاهی واجشناختی کودکان را افزایش داد. نتایج همچنین نشان داد تاثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام داشته است. چگونگی تاثیر فعالیتهای موسیقایی بر آگاهی واجشناختی کودکان به بحث گذاشته شد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The Relationship between Social Status of the Teacher
and the Student's Academic Self-Efficacy
The Mediating Role of the Class Target Structureرابطه منزلت اجتماعی معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز نقش واسطه ای ساختار هدفی کلاس21421269710.22054/jep.2021.22702.1839FAمنصورهحاج حسینیاستادیار، روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-6937-1609زهرانقشاستادیار، روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6065-7838مریممرادبیگیکارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180204The aim of this study was to investigate the relationship of the social status of a teacher with students’ academic self-efficacy through the madiation of the target structure of the classroom. The population consisted of secondary school female students studying during the academic year of 2014-15 at all public secondary schools and their teachers in Tehran, randomly selected through the multi-stage cluster sampling method. The research method was descriptive and correlational, and was done through path analysis.. Furthermore, the data was collected using a questionnaire. For data collection, teachers answered the Navidi-Barzegar Social Status Questionnaire (2003) with the alpha coefficient 0.84, and students answered the MacIlory & Bunting Academic Self-Efficacy Questionnaire (2002) with the alpha coefficient of 0.81 and the Miguel et al Class Structure Questionnaire (2000) including the subscales of mastery target structure, approach target structure, and performance-avoidance target structure.
The results showed that academic self-efficiency of the students had a significant positive relationship with mastery structure and performance-approach structure. All of subcomponents of the actual social status of a teacher showed positive and significant relationships with students' self-efficacy. The mastery structure of the classroom had a significant positive relationship with actual social status, promotion of education status, provision of amenities, and applying the policy of teachers' participation. The performance-approach structure had a significant positive relationship with the promotion of education status. Finally, the initial version of the model was modified through the mediating role of the mastery structure, and the fitting indicators became desirable.چکیده:<br /> هدف تحقیق شناسایی رابطه منزلت اجتماعی معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز با میانجی گری ساختار هدفی کلاس است.<br /> جامعه آماری، دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 و معلمین آن ها بوده است که با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 400 معلم و دانش آموز انتخاب گردید.<br /> روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور دقیق تر تحلیل مسیر است و داده ها با استفاده از پرسشنامه های منزلت اجتماعی نویدی و برزگر(1382)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ(2002) و پرسشنامه ساختار کلاس میگلی و همکاران(2000) با خرده مقیاس های : ساختارتبحری، رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد، جمع آوری شد.<br /> نتایج نشان داد خودکارآمدی با ساختار تبحری و رویکرد- عملکرد رابطه مثبت و معنی دار دارد. رابطه خودکارآمدی با زیر مؤلفه های منزلت اجتماعی مثبت و معنی دار بود. ساختار تبحری نیز به جز افزایش کارایی نظام آموزشی و اصلاح شیوه های تربیت معلم با دیگر زیر مؤلفه های منزلت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار داشت. ساختار رویکرد- عملکرد با ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت رابطه مثبت و معنی دار داشت. مدل اولیه با میانجی گری ساختار تبحری اصلاح شد و شاخص های برازش به حد مطلوب رسید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Provide structural equation model of achievement goal orientation and academic self-efficacy with academic delay of gratification: self-regulation learning mediationارائه مدل معادلات ساختاری جهتگیری هدف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با تأخیر در رضامندی تحصیلی: میانجیگری یادگیری خودتنظیم43691269310.22054/jep.2021.34315.2348FAکامیارعظیمیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)مهدیعرب زادهاستادیار، روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمرضیهامینیدانشجوی، کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایرانJournal Article20180723The aim of this study was to investigate the relationship between achievement goal orientation and academic self-efficacy with academic delay of gratification through the mediating role of self-regulation learning. Participants of the present study included 220 students (124 boys and 96 girls) of high school students in Ahvaz city who were selected by multi-stage random sampling. In order to measure the variables of the research, scales was used in the study of Bembenutty and Karabenick academic delay of gratification, Pintrich and de Groot self-regulation learning, Elliot & Murayama achievement goal orientation and Morgan-Jinque's academic self-efficacy and Morgan-Jinks academic self-efficacy. The reliability and validity of the scales used through the Cronbach's alpha coefficient, split-half and confirmatory factor analysis were established. Using the SPSS and AMOS software and the Preacher and Hayes method the proposed model was investigated. The results showed that, first, the direction of the achievement goal orientation and academic self-efficacy were directly and positively predictive of self-regulation learning. Secondly, self-regulation learning is directly and positively predictive of academic delay of gratification. Thirdly, self-regulation learning has a mediating role between the achievement goal orientation and academic self-efficacy with academic delay of gratification. Therefore, attention to effective cognitive and motivational variables from one side, reduces the consequences of failure in the school and, on the other side, provides a suitable environment for increasing learning and improving performance.هدف این مطالعه بررسی رابطه جهتگیری هدف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با تأخیر در رضامندی تحصیلی از طریق نقش واسطهای یادگیری خودتنظیم بود. شرکتکنندگان پژوهش حاضر، شامل 220 نفر ( 124 نفر پسر و 96 نفر دختر) دانشآموزان مقطع متوسطه دوم دبیرستانهای شهر اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش، مقیاسهای تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و کارابینیک، یادگیری خودتنظیم پینتریچ و دیگروت، هدف پیشرفت تجدیدنظر شده الیوت و موریاما و خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز مورد استفاده قرار گرفتند. پایایی و روایی مقیاسهای به کار گرفته شده از طریق ضریب آلفای کرونباخ، تنصیف و تحلیل عامل تأییدی احراز گردید. با استفاده از نرمافزار SPSS، AMOS و با به کار گیری روش پریچر و هیز مدل پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اولاً، جهتگیری هدف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی به صورت مستقیم و مثبت پیشبین یادگیری خودتنظیم بودند. ثانیاً، یادگیری خودتنظیم نیز به صورت مستقیم و مثبت پیشبینی قوی برای تأخیر در رضامندی تحصیلی است. ثالثاً، یادگیری خودتنظیم نقش واسطهای بین جهتگیری هدف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی با تأخیر در رضامندی تحصیلی دارد. بنابراین، توجه به متغیرهای شناختی و انگیزشی مؤثر از یکسو، از پیامدهای شکست در مدرسه میکاهد و از سوی دیگر محیطی مناسب برای افزایش یادگیری و بهبود عملکرد فراهم میسازد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Explaining the academic Buoyancy model based on self-handicapping by mediating love of learning, self-esteem and self-regulation skillsتبیین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری عشق به یادگیری، عزّتنفس و مهارتهای خودتنظیمی71951269810.22054/jep.2021.40800.2633FAعزت الهقدم پوردانشیار، روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران0000-0002-9955-5166فضل الهحسنوندکارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمریمعبدالهی مقدمدکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)امینشاکرمیکارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190221The purpose of this study was to explain the academic buoyancy model based on self-handicapping through the mediating role of love of learning, self-esteem, and self-regulation skills.
The statistical population of this study included all male and female students of high schools in Poldokhtar city, which included about 3990 students. According to the Krejcie and Morgan's table, 350 people (175 girls and 175 boys) were selected as samples based on the multi-stage sampling method. The self-handicapping, academic Buoyancy, love of learning, self-esteem and Buffard et al self-regulatory skills scales were used to collect the data.
Data analysis showed that the conceptual model of the research was confirmed with proper fitness, and self-handicapping had a significant negative effect on academic Buoyancy and all of the mediating variables. More importantly, love of learning and self-esteem had positive mediating roles in the effect of self-handicapping on academic Buoyancy. Although self-handicapping had a significantly negative effect on self-regulation skills, this variable had not a mediating role on the adolescent's academic buoyancy.
It can be concluded that self-handicapping is a factor that can have damaging and destructive effects on the student’s academic buoyancy and other educational outcomes in the school setting. For this reason, it is necessary to use the positive effects of factors such as love of learning and self-esteem to overcome on negative impact of self-handicapping.پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری عشق به یادگیری، عزّتنفس و مهارتهای خودتنظیمی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر پلدختر( حدوداً 3990) بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای خودناتوانسازی، سرزندگی تحصیلی، عزّتنفس، عشق به یادگیری و خودتنظیمی را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. علاوه بر این، دو متغیر عشق به یادگیری و عزّتنفس در رابطه میان متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی به طور معناداری نقش میانجیگر دارند. با این وجود، متغیر مهارتهای خودتنظیمی به عنوان یک عامل میانجیگر در رابطه میان متغیرهای متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی شناخته نشد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در وهله نخست، خودناتوانسازی عاملی است که میتواند اثرات زیانباری بر سرزندگی دانشآموزان در محیط مدرسه داشته باشد. به همین سبب، باید با بهرهگیری از اثرات مثبت عواملی مانند افزایش عشق به یادگیری و عزّتنفس، آثار منفی این رابطه را به طور چشمگیری کاهش داد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The role of self-efficacy mediation in the relationship between attachment styles and documentary styles with student's progressionنقش واسطهگری خودکارآمدی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی و سبکهای اسنادی با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان971181269910.22054/jep.2021.35224.2376FAکرامت اللهجلیل نصرآباد سفلیکارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانپروینکدیوراستاد تمام گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانغلامرضاصرامیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانJournal Article20180826Determining the quality of the Mediating Role of Self-efficacy in Relation with Attachment and Attribution Styles with Academic Achievement of Students of Yasuj, constitute the aim of this research. The statistical community of the research, consist of all high school students of Yasuj, in academic year 2016-2017, which 532 of them has been chosen through multistage random sampling. Attachment scale (Collins & Read, 1990), Attribution Styles Questionnaire (Seligman et al., 1979), and Academic Self-efficacy Scale (Morgan and Jinks, 1999), is used for collecting the data. In addition, the results analyzed according to the Baron and Kenny steps through SPSS, and Bootstrap method by the use of Amos software. The results, admit the mediating role of self-efficacy between Attachment Style with Negative Internal Attribution style, Positive General Attribution Style and Avoidant Attachment Style with Negative General Attribution Style. However, the mediating role of self-efficacy is rejected in relation between Attachment styles with Positive Internal Attribution Style, Positive Stable Attribution style, Negative Stable Attribution Style and Secure Attachment Style, Anxious-ambivalent Attachment Style with Negative General Attribution Style.هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهگری خودکارآمدی در ارتباط بین سبک های دلبستگی و سبک های اسنادی با پیشرفتتحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر یاسوج است . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان متوسطه دوم مشغول به تحصیل شهر یاسوج در سال تحصیلی 96-95بودکه به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به تعداد523 نفر انتخاب گردیدند.برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه ی سبک های دلبستگی کولینز ورید(1990)،پرسشنامه ی سبک های اسنادی سلیگمن و همکاران (1979)، پرسشنامه ی خودکار آمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) استفاده گردید.داده ها به شیوه آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیری با استفاده از نرم افزار SPSS مبتنی بر مراحل بارون وکنی و روش بوت استرپ با استفاده از نرم افزار اِموس مورد تحلیل قرار گرفت .نتایج تحلیل ، نقش واسطه گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبک های دلبستگی با سبک های اسنادی درونی منفی ، کلی مثبت و سبک دلبستگی اجتنابی با سبک اسناد کلی منفی را تایید می کند.با این وجود، نقش واسطه گری خودکارآمدی در ارتباط بین سبک های دلبستگی با سبک های اسنادی درونی مثبت ، پایدار مثبت ، پایدار منفی و سبک های دلبستگی ایمن ، اضطرابی – دوسوگرا با سبک اسنادی کلی منفی را رد می کند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922A Causal Explanation of Academic Well-being based on Social Cognition, Social Achievement Goals and Academic and Social Positive Emotionsتبیین علّی بهزیستی تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی و هیجانهای مثبت تحصیلی و اجتماعی1191481270010.22054/jep.2021.39467.2572FAسامانکمری سنقرآبادیدکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسؤل)0000-0001-7950-5105محبوبهفولادچنگدانشیار، روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانفرهادخرماییدانشیار، روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20190112The purpose of the present study was to investigate the relationship between social cognition and academic well-being through the mediating roles of social achievement goals and academic and social positive emotions. The statistical population consisted of all Shiraz University undergraduate students, from which 566 (278 boy and 288 girl) students were selected through the random multi-stage cluster sampling method. The research instruments included the Social Cognition Questionnaire (Nejati, & et al., 2019), Social Achievement Goals Scale (Ryan, & Shim, 2009), Academic Hope Scale (Khormaee, & Kamari, 2017), Admiration Scale (Schindler, & et al., 2013), Academic Engagement Inventory (AEI) (Salmela-Aro, & Upadyaya, 2012), and Academic Burnout Inventory (ABI) (Salmela-Aro, & et al., 2009). Data were analyzed by structural equation modeling. The findings showed that social cognition had an indirect and positive effect on academic hope and admiration through the mediating role of the social development goal. Social development goal had an indirect and positive effect on academic engagement and an indirect and negative effect on academic burnout through the mediating role of positive emotions of academic hope and admiration. Furthermore, the social demonstration- approach goal had an indirect and negative effect on academic engagement through the mediating role of admiration social emotion. According to these results, social cognition, with the increase of social development goal, increased the positive emotions of academic hope and admiration, and in this way, affected academic well-being (academic engagement and academic burnout). It can be concluded that in the domain of academic well-being, some variables like social cognition, social achievement goals, and academic and social positive emotions can play important roles.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شناخت اجتماعی و بهزیستی تحصیلی با نقش واسطهگری اهداف پیشرفت اجتماعی و هیجانهای مثبت تحصیلی و اجتماعی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود که از میان آنها تعداد 566 نفر (278 پسر و 288 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (نجاتی و همکاران، 1397)، مقیاس اهداف پیشرفت اجتماعی (ریان و شیم، 2008)، مقیاس امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، مقیاس تحسین (شیندلر و همکاران، 2013)، سیاههی مشغولیت تحصیلی (سالملا- آرو و آپادایا، 2012) و سیاههی فرسودگی تحصیلی (سالملا- آرو و همکاران، 2009) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. مطابق یافتهها شناخت اجتماعی به واسطهی هدف رشدیافتگی اجتماعی اثری غیرمستقیم و مثبت بر امید به تحصیل و تحسین داشت. هدف رشدیافتگی اجتماعی نیز به واسطهی هیجانهای مثبت امید به تحصیل و تحسین دارای اثری غیرمستقیم و مثبت بر مشغولیت تحصیلی و اثری غیرمستقیم و منفی بر فرسودگی تحصیلی بود. همچنین هدف اثباتی- گرایشی اجتماعی به واسطه هیجان اجتماعی تحسین به طور غیرمستقیم و منفی بر مشغولیت تحصیلی تأثیر داشت. طبق این نتایج، شناخت اجتماعی با افزایش هدف رشدیافتگی اجتماعی سبب افزایش هیجانهای مثبت امید به تحصیل و تحسین شده و از این طریق بهزیستی تحصیلی (مشغولیت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی) را تحت تأثیر قرار میدهد. میتوان نتیجه گرفت که در حیطهی بهزیستی تحصیلی متغیرهایی مانند شناخت اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی و هیجانهای مثبت تحصیلی و اجتماعی میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Explanation of the Negative Excitements of Teaching Based on Perceived of Authentic Leadership: Mediating Role of Psychological Capital) The High Secondary School Teachers of in Shiraz Province(تبیین هیجانات منفی تدریس معلمان بر اساس ادراک از رهبری اصیل: نقش میانجی سرمایه روانشناختی( مورد مطالعه: معلمان مقطع دوم متوسطه شهر شیراز)1491691270110.22054/jep.2021.41342.2654FAاحمدرستگاردانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحمد حسنصیفدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانزهراعلی محمدی معدنوییکارشناسی ارشد، آموزش و بهسازی منابع انسانی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمرضیهتاجورانکارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20190310This study is conducted to investigate the mediator role of psychological capitals in relationship between perceived relations of authentic leadership and negative excitements of teaching among high secondary school teachers in Shiraz province in the form of a causal model .For this purpose , 345 teachers (155 men and 190 women) of high secondary school teachers in Shiraz province has been selected by using the cluster multistage sampling and they responded to Authentic Leadership Questionnaire of Olive and Gardner (2005) , Psychological Capital Questionnaire of Luthans, Olive and Avi (2007) and excitements of teaching questionnaire of Frinzl (2010) .Obtained data of sample were analyzed by using the statistical software LISREL and by path analysis . results showed that perception dimensions of authentic leadership has a direct and positive effect on psychological capital . In addition, psychological capital has a direct , positive and meaningful effect on negative teaching excitements. According to the findings, consciousness, ethical-oriented , processing balance and relational transparent through the mediating role of optimism, self-efficacy, hope and resilience has a indirect and meaningful effect on the negative teaching excitements.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سرمایه های روان شناختی در رابطه میان ادراک از رهبری اصیل و هیجانات منفی تدریس معلمان در میان دبیران مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در قالب یک مدل علی انجام شد. برای این منظور 345 نفر از معلمان (155 مرد و 190 زن) مقطع متوسطه دوم شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه رهبری اصیل آوولیو و گاردنر (2005)، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز، آوولیو و آوی (2007) و پرسشنامه هیجانات تدریس فرینزل (2010) پاسخ دادند. داده های به دست آمده از نمونه با استفاده از نرم افزار آماری LISREL و به روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد ادراک از رهبری اصیل دارای اثر مستقیم و مثبت بر سرمایه های روان شناختی هستند. به علاوه، سرمایه های روان شناختی بر هیجان های منفی تدریس دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار بودند. مطابق با یافته ها، خودآگاهی، اخلاق مداری، پردازش متوازن و شفافیت رابطه ای از طریق نقش واسطه خوش بینی، خودکارآمدی، امیدواری و تاب آوری بر هیجانات منفی تدریس دارای اثر غیرمستقیم و معنادار بودند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The Effect of The Qur'an Instruction on anger Control students of High school in Hamadanتأثیر آموزش آموزه های قرآن بر کنترل خشم دانش آموزان دورة متوسطه شهر همدان1711871270210.22054/jep.2021.37142.2472FAمسیبیارمحمدی واصلدانشیار، روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)0000-0001-6891-6953اکبرعروتی موفقدانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانمهریحصارخانیاستادیار، الهیات و معارف اسلامی دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایرانJournal Article20181103The purpose of this research was to study the effect of the qur'an instruction on anger control in students. The method of research was a quasi-experimental method, with a pre-test and post-test design and experimental and control groups. The statistical population included all the girl students of high school at the Hamedan city. The research sample included 40 girl students selected through the available sampling method. They were selected from the Shahid Hajjeh Foroush high school, and randomly, 20 people were assigned to the control group and 20 people to the experimental group.
The experimental group received a training program regarding the effect of Quran on anger control, and the control group did not receive this training. Data were collected with using the Reza Khani's Anger control questionnaire. The results indicated that teaching of the Quran affected anger control in the students. Also, the results showed that teaching of the Quran was effective for the components of the intensity of anger, anger in personal relationships. and anger in social relationships (P <0.05). Therefore, the results of this study showed the effect of the Quran instruction on anger control in students. Thus, such an instruction could be used as a useful interventional method to reduce anger in students with an anger control problem.هدف این پژوهش مطالعه تأثیر آموزش آموزه های قرآن بر کنترل خشم دانش آموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دورة متوسطه شهر همدان که در سال تحصیلی 94-1393 بود. نمونه پژوهش 40 دانش آموز دختر به روش نمونه گیری در دسترس از دبیرستان شهید حجه فروش انتخاب شدند و به طور تصادفی 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش آموزه های قرآن بر کنترل خشم را دریافت کردند و گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کنترل خشم رضاخانی بدست آمد. نتایج حاکی از آن بود که آموزش آموزه های قرآن در کنترل خشم دانش آموزان تأثیر داشت. هچنین آموزش آموزه های قرآن بر مؤلفه های کیفیت احساسات، کیفیت روابط شخصی و کیفیت روابط اجتماعی مؤثر بود (05/0P <). <br /> بنابراین نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر آموزش آموزه های قرآن بر کنترل خشم می تواند به منزلة یک روش مداخله ای مفید، برای کاهش خشم در دانش آموزانی که در کنترل خشم مشکل دارند، به کار رود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Presenting a model for development of learning networks for student in graduate studies at Tehran Azad Universityارائه مدلی به منظور ایجاد شبکههای یادگیری دانشجوی در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد شهر تهران.1892201270310.22054/jep.2021.55076.3137FAلیلامصدقدانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی. دانشکده مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب. تهران. ایرانبابکنصیری فرقانیاستادیار، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)افسانهزمانی مقدمدانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200913The main purpose of this article was to present a model to produce a student-learning network at advanced studies at Tehran Azad Universities. In this research, a qualitative approach was used to reach a functional goal. The database of this research was collected from experts in the domain of learning and educational management with experience in virtual learning. For the deep interviews, the samples were collected based on the targeted sampling to reach theoretical saturation using the snowball sampling technique. To collect the data and information required for the questionnaire, a semi structured interview was. In order to analyze the data, three overlapped processes, containing an open coding, axial coding, and selective coding, were implemented. The results of the experiment showed that learning in a network, team working, and interaction between members were the focal points .Student’s motivation, learning network planning and managing, and facilities played active roles in the development of students’ learning network at the advanced studies level and without these factors, learning network would not be accomplished. The determining factors in this research included students’ difficulties and challenges, the university atmosphere, and conflicts between students and faculties. In addition, conflicts between students and the university was considered an interruptive parameter in this paradigm pattern. The outcome of electing qualified managers, in this research, includes individuals’ positive consequences, positive organizational results, and negative outcomes.هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی به منظور ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد شهر تهران بوده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و از رویکرد کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحبنظران، اساتید و مدیران ارشد حوزه مدیریتآموزشی و یادگیری است که در زمینه یادگیری مجازی تجربه و حضور دارند. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری با روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات برای سؤالات پژوهش در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردیده است و با استفاده از سه فرایند همپوش در فرایند تحلیل تئوری مفهوم-سازی بنیادی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی به تحلیل یافتهها پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد: " یادگیری شبکه ای و تیمی و تعامل" به عنوان کانونی یا مقوله محوری مطرح شدهاند. مقولههای " انگیزههای دانشجویان، برنامهریزی شبکه های یادگیری و امکانات و تدارکات" به عنوان عللی تلقی میشوند که نقش فعال در ایجاد شبکههای یادگیری دانشجویی در تحصیلات تکمیلی نقش داشته و تا این عوامل مهیا نشوند یادگیری شبکهای شکل نمیگیرد. مهمترین راهبردهای اتخاذ شده در این پژوهش عبارتند از: " شبکهسازی، پشتیبانی، چرخه دانش و ارشادگری". شرایط بستر در پژوهش کنونی مقولههای " مشکلات دانشجویان، جو محیطی و گروه دانشجویان و اساتید" هستند. مقولههای " درگیری دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه" به عنوان شرایط مداخلهگر الگوی پارادایمی مورد توجه قرار گرفتهاند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The effect of computer-based educational simulation on problem-solving skills and cognitive ability of studentsتأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر مهارتهای حل مسئله و توانایی شناختی دانش آموزان2212491270410.22054/jep.2021.46702.2774FAمریمرجبیان ده زیرهدانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)فریبادرتاجاستادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور کرمان، واحد باغین، کرمان، ایران،صلاحاسمعیلی گوجاردانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسعیدپورروستایی اردکانیاستادیار، علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران0000-0001-8442-8407Journal Article20191006The aim of present study was to investigate the effect of computer-based educational simulation on problem-solving skills and cognitive ability of students. The research method was quasi-experimental and with a pre-test-posttest design including a control group. The statistical population of this study was all the fourth grade elementary students in Tehran's 2nd district in the academic year of 2016-2017. Sixty of them (30 in the experimental group and 30 in the control group) were selected as the sample by the available sampling method. The experimental group was trained using the PhET simulation, and the control group was trained with the traditional method in six sessions, each lasting an hour. The pre-test-posttests of the two groups were performed using a questionnaire. The research tools were the Heppner&Peterson’s (1982) and Nejati’s (2013) cognitive ability questionnaires. Analysis of the research data was performed with the Multivariate Covariance Analysis. The research findings showed that after controlling the effects of the pre-test, there was a significant difference between the post-test scores of the two groups in the problem solving variable and its components (self-confidence in problem solving, proximity-avoidance style, and personal control, and the cognitive ability variable and its components (memory, inhibitory control and selective attention, decision making, sustain attention, social cognition and cognitive flexibility). However, there was no significant difference in the planning component between the two groups. The results of the research showed that the computer-based educational simulation had an effect on the problem-solving skills and cognitive ability of students and increased the problem-solving skills and cognitive ability of students.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر مهارت های حل مسئله و توانایی شناختی دانش آموزان میباشد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نوع طرحهای پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان چهارم ابتدایی منطقه دو شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 میباشند که 60 نفر از آنها (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از شبیهسازی PhET و گروه کنترل به روش سنتی در شش جلسه یکساعته آموزش دیدند. پیشآزمون –پسآزمون دو گروه با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسن (1982) و توانایی شناختی نجاتی (1392) میباشد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، بین نمرات پسآزمون دو گروه در متغیر حل مسئله و مؤلفههای آن (اعتماد به حل مسائل، سبک گرایش-اجتناب و کنترل شخصی) و متغیر توانایی شناختی و مؤلفههای آن (حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیمگیری، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطافپذیری شناختی) تفاوت معنیداری وجود دارد اما در مؤلفۀ برنامهریزی بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج پژوهش نشان داد شبیهسازی آموزشی مبتنی بر رایانه بر مهارتهای حل مسئله و توانایی شناختی در دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش مهارتهای حل مسئله و توانایی شناختی در دانش آموزان میشود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The relationship between circadian cycles and working memory in high school studentsارتباط بین چرخه های شبانه روزی و حافظه کاری در دانش آموزان دوره متوسطه2512641270510.22054/jep.2021.46127.2757FAامیدعلیمحمدویردیدانشجوی دکتری، روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمسعودشریفیدانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)جلیلفتح آبادیدانشیار، روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران0000-0002-5667-857Xوحیدنجاتیدانشیار، روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران0000-0003-0419-5207امین محمدمحمدویردیدانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20190912The purpose of the present study was to determine the relationship between circadian cycles and working memory of students. <strong>Methods:</strong> The research was done using the correlation method. The statistical population consisted of the female students of the 11<sup>th</sup> grade in the central part of the Khodabandeh county, from whom, 40 students were selected from two classes by random cluster sampling . They were tested for two weeks in two turns in the morning (at 8, 9.30, 11) and in the afternoon (at 13, 14.30, 16.15). The Horn and Stoberg (1976) questionnaire was used to assess the chronotype, and tests of equivalent forms of verbal memory assessment was used to measure the working memory. The mixed analysis of variance was used to analyze the data.<strong> Results:</strong> there was a significant difference between the efficiency of students' working memory at different hours of the day (f =2/82, p = 0/017) as well as the different days of the week (f =16/8, p < 0/0005). Differences in the efficiency of working memory were not significant among the chronotypes of morning, afternoon, and evening (f =0/301, p = 0/742). The efficiency of students' working memory was different according to the cronotype in different hours of the day (f =3/06, p = 0/001). <strong>Conclusion:</strong> It is essential to pay attention to the circadian and weekly cycles in student education.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین چرخههای شبانهروزی با حافظهکاری دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر پایه یازدهم علوم انسانی بخش مرکزی شهرستان خدابنده به تعداد 167 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای دو کلاس از دو آموزشگاه به تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، به مدت دو هفته به صورت چرخشی در نوبتهای صبح (8، 30/9 و 11) و بعداز ظهر (13، 30/14 و 15/16) مورد آزمون قرار گرفتند. برای سنجش نوع تیپزمانی دانشآموزان از پرسشنامه هورن و استبرگ (1976) و سنجش حافظهکاری از فرم های موازی حافظهکلامی محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلواریانس آمیخته استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بین کارآیی حافظهکاری دانشآموزان در ساعتهای مختلف روز (017/0 = Pو 82/2 = F) همچنین روزهای مختلف هفته (0005/0 > P و 8/16 = F) تفاوت معنیدار وجود دارد. تفاوت کارآیی حافظهکاری بین تیپهایزمانی صبحگاهی، میانی و عصرگاهی معنی دار نبود (742/0 = Pو 301/0= F). کارآیی حافظهکاری دانش آموزان بر حسب تیپهای-زمانی در ساعات مختلف روز متفاوت بود (001/0 = Pو 06/3 = F). نتیجهگیری: با توجه به متفاوت بودن کارآیی حافظه-کاری دانشآموزان از نظر چرخههای شبانهروزی و هفتگی ضروری است که این یافتهها در فرایند یاددهی و یادگیری دانش-آموزان در محیطهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Explaining the psychological foundations of Flow theory in curriculum elementsتبیین مبانی روانشناختی نظریه غرقگی در عناصر برنامه درسی2652821270610.22054/jep.2021.50138.2914FAمحمدمحمودی بورنگدانشجوی دکتری، برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران (نویسنده مسئول)محسنآیتیدانشیار، علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20200226Flow is a concept that comes from positive psychology, in which one becomes fully involved in an activity with the skill or focus and alertness. The purpose of this study was to explain the psychological foundations of flow theory based curriculum elements. The research method was qualitative in the form of a theoretical query. To obtain the desired data, the literature and works of experts on "Flow" and positive psychology were used to study the literature. Next, the collected data were analyzed. concepts were analyzed, conditions were analyzed, and elements were analyzed. The results indicated that the goals should be predetermined, accurate, transparent, and personalized; the independent learner should be motivated and confident; the teacher should be the facilitator, the curriculum should be theory-based. Both teaching methods were based on the game-based drowning theory, planned individual learning and problem-solving, structured, safe and guided environments, as well as providing immediate feedback, self-assessment and diagnostic evaluation including curriculum evaluation methods according to the flow theory.غرقگی مفهومی برگرفته از روان شناسی مثبت است که در آن، فرد با سطحی از مهارت یا تمرکز و با هوشیاری، کاملاً در یک فعالیت درگیر میشود. هدف از پژوهش حاضر، تبیین مبانی روانشناختی عناصر برنامه درسی، مبتنی بر نظریه غرقگی بود. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع جستار نظرورزانه بود. بهمنظور دستیابی به دادههای موردنظر از روش مطالعه و بررسی متون و آثار صاحبنظران حوزه مطالعاتی «غرقگی» و روانشناسی مثبت استفاده شد. در مرحله بعد دادههای گردآوری شده مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و با توضیح مفاهیم و بررسی شرطهای لازم به تحلیل مفاهیم و استنباط عناصر پرداخته شد. نتایج بیانگر این بود که در صورتی که اهداف، از قبل مشخص شده، دقیق، شفاف و شخصی سازی شده؛ یادگیرنده، مستقل، با انگیزه، برخوردار از اعتماد به نفس؛ معلم(یاددهنده) تسهیل گر باشد، برنامه درسی مبتنی بر این نظریه خواهد بود. هم چنین روش یاددهی یادگیری مبتنی بر نظریه غرقگی روش بازی محور، آموزش انفرادی برنامه ای و حل مسئله؛ محیط، ساختارمند، امن و هدایت کننده و هم چنین ارزشیابی و ارائه بازخورد فوری، خود ارزیابی و ارزشیابی تشخیصی از جمله روش های ارزشیابی برنامه درسی مبتنی بر نظریه غرقگی مشخص گردید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922Presenting a pattern for Specifying psychological characteristics in choosing of the teachers of preliminary schoolsشناسایی ویژگیهای روانشناختی در انتخاب معلمان ابتدایی2823011268910.22054/jep.2021.46550.2770FAسیدعلیشریف زادهدکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.احمدبرجعلیاستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.5826حسیناسکندریاستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) s.skandary@yahoo.comنورعلیفرخیدانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-1650-8090فرامرزسهرابیاستاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20190929This research has been done due to the objective of Specifying psychological characteristics in choosing of the teachers of preliminary schools. As This period has a major role in actualizing cognitive, social and emotive growth, it is evident that preliminary teachers should be master than other teachers in knowledge and skill. The research method is qualitative and the data has been analyzed by coding process. The population, in the first stage, consists of 12 scholars of education and in the second stage, 377 teachers of 19 zones of Tehran. The sampling is purposeful (Extreme or deviant case sampling), the instrument is semi-structured questionnaire and the gathering of data, variables and concepts has got saturation through interviewing 12 scholars of effective persons in area of education and master in knowledge of psychology. The findings of this research can be divided in 3 categories that include the psychological characteristics of teachers: The first category is cognitive dimension that consists of analysis power, tact, creativity, innovation, critical thinking, high IQ and powerful memory. The second one is emotional dimension which includes cheerfulness, good temper, interest in teaching, emotional stability, humility, modesty and fairness. The third one is Personality features that consists of honesty, responsibility, tolerance, adornment, class management, purity, high social interaction, positive thinking, self-respect and self-cofidence. The most important result of this research is that the psychological characteristics of teachers are the essential factors in promoting their professional proficiency that should be considered in their selection.چکیده<br /> این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای روانشناختی در جذب معلمان ابتدایی انجام گرفته است، از آنجائیکه آموزش وپرورش دوره ابتدایی در تکوین رشد شناختی، عاطفی، و اجتماعی کودکان، نقش مهمی بعهده دارد، بدیهی است که معلمان دوره ابتدیی هم به جهت دانش و هم به لحاظ مهارتهای فنی باید سرآمد معلمان دورههای دیگر تحصیلی باشند. تحقیق حاضر به روش کیفی انجام شده، و از فرایند کد گذاری برای دسته بندی دادهها استفاده شده است، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 12 نفر از صاحب نظران تعلیم وتربیت کشور بوده است، نمونهگیری بصورت هدفمند، ابزار پرسشنامه نیمه ساختارمند، گردآوری دادهها در مصاحبه با 12 نفر از صاحب نظران در نظام تعلیم وتربیت کشور که مسلط به دانش روانشناختی بودند، به اشباع نظری رسید. یافتههای این پژوهش را میتوان در سه دسته بیان کرد، دسته اول ویژگیهای شناختی شامل: قدرت تحلیل، درایت، خلاقیت و نوآوری، تفکر انتقادی، هوش بالا و حافظه قوی. دسته دوم ویژگیهای عاطفی شامل: خوشرویی و خوشخلقی، علاقه به معلمی، ثبات عاطفی، فروتنی و انصاف. و دسته سوم ویژگیهای شخصیتی شامل: صداقت، مسئولیتپذیری، سعهصدر، آراستگی، مدیریت کلاس، وارستگی، تعامل اجتماعی بالا، مثبت اندیشی و عزتنفس است. مهمترین نتایج این تحقیق بیانگر تاثیر ویژگی روانشناختی معلمان، در ارتقای کفایت و صلاحیت حرفهای آنان بوده و به کارائی و اثریخشی نظام آموزشی منجر خواهد شد، و لذا توجه به این ویژگیها معلمان شایسته تری را جذب نظام تعلیم وتربیت مینماید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183165720200922The Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation (T DCS) on increase Cognitive Flexibility and Processing Speed among children with Attention Deficit / Hyperactivity (ADHD)اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز بر افزایش انعطافپذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD)3053261270710.22054/jep.2020.56456.3181FAمهرانسلیمانیدانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز – ایران.نیلوفرکاظمی منیرکارشناس ارشد، روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسؤل)Journal Article20201029The aim of this study was to investigate the effectiveness of the direct transcranial electrical stimulation (T DCS) for enhancing cognitive flexibility and processing speed in ADHD children. This research was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test, and a control group. The statistical population of the study included all children with ADHD who referred to behavioral disorders treatment centers and clinics in Urmia during the first three months of the year. Thirty children with ADHD referring to the Omid Pioneer Clinic in Urmia during the first three months of Spring in the year 2019 were selected by the simple random sampling method. Two experimental and control groups were included. The two groups completed the Wechsler processing speed test and cognitive flexibility before and after the intervention. The experimental group was exposed to the direct electrical stimulation of the skull (TDCS) for 10 sessions, each lasting for 10 minutes. The data were analyzed by SPSS 19 software using the univariate and multivariate analysis of covariance. Results of the covariance analysis showed that the TDCS intervention was effective for increasing the cognitive flexibility (P <0.05) and processing speed (P <0.05) in children with ADHD. Based on the results, it can be stated that the direct transcutaneous electrical stimulation therapy (TDCS) is one of the applied therapies in enhancing executive functions such as cognitive flexibility and processing speed in ADHD children.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) بر افزایش انعطاف پذیری شناختی و سرعت پردازش کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) انجام شده است. این پژوهش از نظر روش از نوع نیمه آزمایشی پیش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعه کننده به مراکز و کلینیکهای درمان اختلالات رفتاری کودکان در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 را شامل می شود. تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) مراجعهکننده به کلینیک پیشگامان امید در شهر ارومیه در 3 ماهه اول سال 98 به-عنوان نمونه پژوهش انتخاب و با روش نمونهگیری تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و گواه گنجانده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون سرعت پردازش وکسلر و انعطافپذیری شناختی بود. گروه آزمایش بهمدت 10 جلسه 10 دقیقهای در معرض درمان تحریک الکتریکی مستقیم از فراجمجمهای مغز (TDCS) قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با آزمون کواریانس چندمتغیره و از طریق نرمافزار 19 Spss مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد مداخله TDCS بر افزایش انعطافپذیری شناختی (05/0 >P ) و سرعت پردازش (01/0 > P) کودکان با نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) اثربخش بود. با توجه به نتایج می توان گفت مداخله درمانی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS ) میتواند در ارتقاء کارکردهای اجرایی مانند انعطافپذیری شناختی و سرعت پردازش در کودکان ADHD موثر باشد.