دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923Designing instructional model based on cognitive load theory based on qualitative content analysis and internal and external validityطراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی بر اساس تحلیل محتوای کیفی و اعتباریابی درونی و بیرونی آن127969310.22054/jep.2019.9326.1360FAالههولایتیدانشگاه علامه طباطباییمحمد رضانیلی احمد آبادیدانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-9245-1420اسماعیلزارعی زوارکیدانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-1273-0708پرویزشریفی درامدیئانشگاه لامه طباطبایی0000-0003-3522-6897اسماعیلسعدی پوردانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-5984-1320Journal Article20160214The aim of this study was to develop and validate the cognitive load theory was based learning model. Given this overall goal, detailed objectives of research, design an educational model based on cognitive load theory, Internal validation of the learning model based on cognitive load theory, External validation of cognitive load theory -based learning model through its effect on student learning. The population of all the articles that through google search engine and database ebsco, wiley and sciencedirect were downloaded. In this study, purposive sampling method is used. The sample consisted of 25 articles and 4 books. Content Analysis unit in this research was the theme. According to content analysis on the text of 25 articles and 4 books on cognitive load theory, Three-story cognitive load internal , external load and load were optimum. As a result of analysis on the conclusions obtained in three floors , the components of the model were obtained. Finally , as a result of the content analysis performed on articles and books and syntheses and components derived from them , were presented as templates. The results of the internal and external validity of this study has shown that the educational model based on cognitive load theory , the effectiveness necessary to teach students.هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی بود. با توجه به این هدف کلی، اهداف جزئی پژوهش، طراحی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی درونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی، اعتباریابی بیرونی الگوی آموزشی مبتنی بر نظریهی بار شناختی از طریق بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان. جامعهی آماری کلیهی مقالاتی بودند که از طریق موتور جستجوی google و بانکهای اطلاعاتی ebsco، wiley و sciencedirect قابل دانلود بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. حجم نمونه شامل 25 مقاله و 4 کتاب بود. واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، مضمون بود. طبق تحلیل محتوای انجام شده بر روی متن 25 مقاله و 4 کتاب در نظریهی بار شناختی، سه طبقهی بار شناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بار شناختی مطلوب به دست آمد. در نتیجهی انجام تحلیل بیشتر بر روی استنتاجهای به دست آمده در هر سه طبقه، مؤلفههای الگو به دست آمد. در نهایت، نتیجهی تمامی تحلیل محتواهای انجام شده بر روی مقالهها و کتابها و استنتاجها و مؤلفههای به دست آمده از آنها، در قالب الگو ارائه گردید. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی و بیرونی در این پژوهش نشان داده است که الگوی آموزشی ارائه شده بر مبنای نظریهی بار شناختی، اثربخشی لازم را برای آموزش به دانشآموزان دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923Prediction of Academic Boredom at Social studies Lesson Based on Teacher affective support, Teaching Quality and Classroom structureدلزدگی تحصیلی از درس مطالعات اجتماعی بر اساس ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم2951969410.22054/jep.2018.29765.2145FAملیحهحکمتیاندانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوجناصرنوشادیاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یاسوجفریبرزنیکدلاستادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یاسوج0000-0001-6856-5452Journal Article20180212The purpose of this study was to predict the students' boredom in social studies based on the variables of classroom structure, teaching quality and support Affective of the teacher. The statistical population of this study was all 9th grade high school students in Shiraz, in the academic year 1395-96. A sample of 379 people was selected by random cluster sampling. To collect the required data, the questionnaire was used for the study of academic boredom (Pekrun et al., 2002 and 2005), the quality of teaching by Cyriakides et al. (2000), Affective support of teacher Sakiz (2007) and the classroom structure of Eliot and Charch (2001). Data analysis was performed using appropriate statistical tests at descriptive and inferential levels. The results showed that the dimensions of class structure (task, Authority and Harsh in Evaluation) were able to predict academic boredom, and there was a negative and significant relationship between these dimensions and academic boredom of students in social studies lessons. On the other hand, the dimension focus evaluation ability to predict students' boredom was not a social studies lesson. Other findings indicated that there is a negative and significant relationship between the quality of teaching and affective support of the teacher to the students' academic boredom in the social studies lesson and the ability to predict academic boredom.هدف پژوهش حاضر، پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی بر اساس متغیرهای ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر و پسر کلاس نهم متوسطه شهرشیراز در سال تحصیلی 96- 1395 بود. نمونه آماری به تعداد 379 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع پیشبینی بود. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از مقیاسهای دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران ، 2005)، کیفیت تدریس کریاکیدز و همکاران (2000)، حمایت عاطفی معلم ساکیز (2007) و ساختار کلاس الیوت و چرچ (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss استفاده بهعمل آمد.نتایج نشان دادند که ابعاد ساختارکلاس (جذابیت تکلیف، مرجعیت و سخت گیری در ارزشیابی) توانایی پیش بینی کنندگی منفی و معناداری برای دلزدگی تحصیلی داشتند. دیگر یافته ها حاکی از این بود که بین کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم با دلزدگی تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود داشت.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923Relationship between academic self-efficacy beliefs with academic well- being: the role of academic stress and achievement emotionsرابطه باورهای خودکارآمدی تحصیلی با بهزیستی تحصیلی:نقش واسطهای تنیدگی تحصیلی ادراک شده و هیجانات پیشرفت5384969510.22054/jep.2019.10366.1388FAسهرابصحراییدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتیامیدشکریاستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-0667-3348مهدیخانبانیاستادیار دانشگاه شهید بهشتیالهامحکیمی راداستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-6761-5147Journal Article20160417This study examined the mediating role of the perceived academic stress and academic emotions on the relationship between academic self-efficacy with academic well-being among university students. Method: On a sample consisting of 339 students (142 male 140 female), the Academic Self-Efficacy Questionnaire (ASEQ), the Perceived Academic Stress Questionnaire (PASQ), the Achievement Emotions Questionnaire-Short Form (AEQ-SF), the School/University Burnout Inventory (SBI) and the Schoolwork Engagement Inventory (SEI) were administrated. Structural equation modeling was used to assess the mediating effects model of the perceived academic stress and academic emotions on the relationship between academic self-efficacy with academic well-being among university students. Results: Results showed that both models -partially mediated models of positive and negative emotions on the relationship academic self-efficacy and academic well-being - had good fit to data. In these hypothesized models, all of the regression weights were statistically significant. Also, in the mediating model of positive emotions and academic stress, model predictor’s emphases accounted for 33 and 22 of the variance in academic engagement and academic burnout, respectively. Furthermore, in the mediating model of negative emotions and academic stress, model predictor’s emphases accounted for 33 and 20 of the variance in academic engagement and academic burnout, respectively.Conclusion: These findings show that the part of covariance between conceptual loops of academic self-efficacy beliefs and academic well-being is accounted for by achievement emotions and perceived academic stress.هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش میانجیگر هیجانات پیشرفت و استرس تحصیلی ادراک شده در رابطة باورهای خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در بین دانشجویان انجام شد. روش: 339 دانشجوی مقطع کاشناسی (142 پسر و 140 دختر) به پرسشنامة باورهای خودکارامدی تحصیلی (ASEBQ، زاژاکوا، لینچ و اسپنشادا، 2005)، پرسشنامة استرس تحصیلی ادراک شده (زاژاکوا و همکاران، 2005)، نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت (عبدللهپور، 1394)، فهرست مشغولیت تحصیلی (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (SBI، سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. در مطالعه همبستگی حاضر، به منظور آزمون روابط ساختاری بین منابع اطلاعاتی چندگانه در مدلهای مفروض از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوهای مفروض واسطهمندی نسبی هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و استرس تحصیلی ادراک شده در رابطه بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی برازش مطلوبی داشتند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در هر دو مدل واسطهمندی هیجانات پیشرفت مثبت و منفی، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و در مدل واسطهمندی هیجانات مثبت و استرس تحصیلی به ترتیب 33 و 22 درصد از پراکندگی مشغولیت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی و در مدل واسطهمندی هیجانات منفی و استرس تحصیلی به ترتیب 33 و 20 درصد پراکندگی مشغولیت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی تبیین شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بخشی از پراکندگی مشترک بین حلقههای مفهومی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی از طریق هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و استرس تحصیلی ادراک شده قابل تبیین است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923International Journal of Educational Psychology, University of Allameh Tabatabai content and citation analysisتحلیل محتوایی و استنادی مقالات فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی85117969610.22054/jep.2019.12083.1436FAشیواعلیپوردانشجو دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینمحمد مهدیبابایی منقاریدانشجو دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهرانمحمدعباسیدانشجو دکتری رواشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینحسینداودیعضویت هیئت علمی گروه مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینJournal Article20160723Articles published in scientific journals in the field of scientific progress of the country are an invaluable resource management. Descriptive study aimed to analyze the content and citation of articles published in the Journal of Educational Psychology Allameh Tabatabai University was conducted. The population of this study consisted of 91 articles published in 10 quarterly issue (from No. 27 to 36), respectively. In this research, the Czech list and refer to content and articles Quarterly, questions were extracted and analyzed. To analyze the data, descriptive statistics such as tables classified according to frequency and frequency were used. The results indicated that 93/4% of the articles are written properly written, 71/6% of male authors and the number of authors, most of the articles with three authors have had. Academic status and degree of writers, assistants with 25/9% are in the first place, the authors affiliation, University of Allameh Tabatabai ranks first with 36/6 percent. Most methods used quasi-experimental study with 31/8% and Correlation with 29/6 percent. The t-test statistics with 14/6% and regression analysis 12/1% mostly used. In this study papers, students with 42/8% of the sample, the sampling, cluster by 29/6% is in the first place. The highest means of data collection, questionnaire 84/2% is allocated to the first rank.مقالات منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی منابع ارزشمندی در زمینه پیشرفت علمی کشور می باشند. پژوهش حاضر توصیفی با هدف تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 91 مقاله چاپ شده در 10 شماره فصلنامه (از شماره 27 تا 36) بوده است. در این پژوهش با استفاده از چک لیست و مراجعه به محتوا و استنادات مقالات فصلنامه، سوالات استخراج و تحلیل گردید . برای تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی نظیر دستهبندی جداول بر اساس توزیع فراوانی و درصد فراوانی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد 4/93% مقالات از لحاظ نگارش به درستی نوشته شده، 6/71 % از نویسندگان مقالات را مردان تشکیل داده و از لحاظ تعداد نویسندگان مقالات، مقالههای با سه نویسنده بیشترین را به خود اختصاص دادهاند. از نظر رتبه علمی و مدرک تحصیلی نویسندگان، استادیاران با 9/%25 در رتبه اول قرار دارند، از نظر وابستگی نویسندگان به دانشگاهها، دانشگاه علامه طباطبایی با 6/36 % در رتبه اول قرار دارد. بیشترین روش تحقیق مورد استفاده روش نیمه تجربی با 8/31% و همبستگی با 6/29% بوده است. در بخش آزمونهای آماری آزمونt با 6/14% و تحلیل رگرسیون با 1/12% بیشترین استفاده را داشتهاند. در جامعه مورد مطالعه مقالات، دانشآموزان با 8/42 % و دانشجویان با 5/28% بیشترین نمونه آماری بوده، در روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای با 6/29% در رتبه اول قرار دارد. همچنین بیشترین ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه با 2/84% رتبه اول را به خود اختصاص داده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923The effect of self-regulated learning strategies on students' academic delay of gratification and optimismتأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تأخیر در رضامندی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان119137969710.22054/jep.2019.11609.1415FAفاطمهنقی بیرانوندکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان، خرم آبادعزت الهقدم پوراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستانمسعودصادقیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان، خرم آباد ایرانJournal Article20160529The aim of this study was to investigate the effect of self-regulated learning strategies on students' academic delay of gratification and optimism. This quasi-experimental study with pretest-posttest with the control group. The population of this study consisted of all second grade female students in the first period of high school in Khorramabad (2014-2015) which among them two classes, using a multistage cluster random sampling method, as test and control groups were selected. The tools used in this study Bembenutty academic delay of gratification scale (1998) and Tschannen-Moran et al academic optimism questionnaire (2013). Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of covariance and univariate analysis of covariance) were used to analyze the data. The results showed that self-regulated learning strategies training Increasing student’s academic delay of gratification and academic optimism (P<0/001). Accordingly, it is recommended to teachers to Train Self-regulated learning strategies to their students during the course of their education.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تأخیر در رضامندی و خوش بینی تحصیلی دانش آموزان بود. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 در شهر خرم آباد بود که از میان آنان دو کلاس با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای، به عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و همکاران(1998) و پرسشنامه خوش بینی تحصیلی دانش آموزان اسچنن موران و همکاران(2013) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمون های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره) استفاده گردید. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی باعث افزایش میزان تاخیر در رضامندی تحصیلی ( p<0/001) و همچنین افزایش خوشبینی تحصیلی دانشآموزان ( p<0/001 ) شد. بر این اساس به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره آموزش خود، به آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی به دانش آموزان اقدام کنند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923Predicting of achievement motivation based on hardiness and social support in female studentsپیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دختران دانش آموز139151969810.22054/jep.2018.8243.1312FAسمانهبهزادپورکاندیدای دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-5682-5560زهرا ساداتمطهریکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی خانواده، دانش آموخته دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانفرامرزسهرابیاستااد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20160103The purpose of this research was to predict achievement motivation through hardiness and social support in female high school students. Method of research was correlation. The statistical population of the present research comprised the female high school students in No.9 educational district of Tehran city. The research sample consisted of 70 students that were selected by multi-stage random cluster sampling method. Herman's Achievement Motivation Scale (1970), Lang and Goulet hardiness Questionnair (2003) and Social Support Questionnaire (friend and family scale) (1983) were used to gather data. Data were analyzed by multiple regression analyses and Pearson correlation coefficient. The results indicated that hardiness (r= 0.561), social support of family (r=0.549) and social support of friends (r=0.408) were related to achievement motivation. The results of multiple regression analyses indicated that hardiness (Pهدف از پژوهش حاضر پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در بین دانشآموزان دختر دبیرستانی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان دبیرستانی دختر در دبیرستان های آموزش و پرورش منطقه 9 شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 70 دانش آموز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از آزمون سرسختی روانشناختی لانگ و گولت (2003)، پرسشنامه حمایت اجتماعی پروسینالو و هلر (1983) (مقیاس دوستان و خانواده) و آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سرسختی روانشناختی (561/0r=)، حمایت اجتماعی خانواده (549/0r=) و حمایت اجتماعی دوستان (408/0r=) با انگیزه پیشرفت ارتباط دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سرسختی روانشناختی ) 01/0 (Pدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923The Effect of the 4C Instructional Design Model on Eight high school Students’ creativity in Khorramabad city in Sciences.اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای برخلاقیت دانش آموزان در درس علوم تجربی153172969910.22054/jep.2019.9561.1365FAرحیممرادیدکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9401-9631علیدلاوراستااد ممتاز گروه سنجش و روانسنجی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5922-3119بهنامرسولیدانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیریحانهصالح رادکارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجزهراطاهریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهراJournal Article20160222The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Instructional method based on Four-Component Instructional Design Model on male Students' Creativity of Eighth Secondary school in the Experimental Science Lesson. The research method is a quasi-experimental pre-test design _ Post-test with a control group. The population included all eighth gradeof Secondary students in public schools in Khorramabad during academic year of 2015-16, and the sample ofthis Research was 70 Eighth grade male students (35 cases in Test Group, and 35 in control Group), respectively. Due To Performance limitation, Sampling was taken in Convenience one. The researcher operated the course content on the test group, during eighth 90-minute sessions, Based on Four-Component Instructional Design Model. The data collecting tool was Abedi's creativity test. To analyze data, we used multivariate covariance analysis. According to The ontained results, it can be said that there is a significant correlatom between the creativity rate of students taught With Four-Component Instructional Design Model and the students taught with traditional Education Model, And this Difference is beneficial toward the group taught With Four-Component Instructional Design Model. It is suggested that the Four-Component Instructional Design Model is utilzed as suitable Model to prepare the students with deep understanding From Issue, and to increase the divergent thinking and creativity.هدف پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی روش آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی چهار مولفه ای برخلاقیت دانش آموزان پسر پایه هشتم متوسطه شهر خرم آباد در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون _پس آزمون باگروه کنترل است. جامعه آمارى شامل تمام دانش آموزان پایه هشتم متوسطه اول مدارس دولتی شهر خرم آباد درسال تحصیلى94-1393 بوده و نمونه این پژوهش 70 نفر از دانش آموزان پسر پایه هشتم بود. نمونه گیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها آزمون خلاقیت عابدیِ بود که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/79 و روایی آن با همسانی درونی به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد. طبق نتایج بدست آمده می توان گفت که بین میزان خلاقیت دانش آموزانی که با الگوی طراحی آموزشی چهارمولفه ای آموزش دیده اند، نسبت به دانش آموزانی که با روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت معنی داری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروهی است که با الگوی چهارمولفه ای آموزش دیده اند. پیشنهاد می شود که از الگوی طراحی آموزشی چهارمولفه ای به عنوان الگویی مناسب برای دستیابی یادگیرندگان به فهم عمیق از موضوع و افزایش تفکر واگرا و خلاقیت بهره گرفته شود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923Psychological and educational implications of educational institutions exam: a study based on grounded theoryپیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای173202959610.22054/jep.2019.35735.2419FAزهراعسگریگروه علوم تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهدحسینکارشکیگروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1990-2365بهروزمهرامدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181002This study aimed to investigate the effects of psychological-educational institutions grounded theory method exam is done. A significant proportion of students in the country, much of the time learning and training in these centers spend and the allocation of human and material capital and claim the fulfillment of learning, and provide the best advice for students from these institutions, we intended to investigation and analysis of the consequences and current context and in the centers in the form of a deep approach and deal basis. To accomplish this goal by using snowball sampling, experiences and statements of 17 undergraduate students (those 1 year of their students in institutions Minecraft attended) and 17 teachers and administrators had been exploring. Data were collected by semi-structured interviews were conducted. Analysis of the data by coding used in grounded theory methods, including open coding, axial and selective coding was done. Based on the results obtained, the central phenomenon in grounded theory, a phenomenon called "paradoxical orientation eclectic interests, institutions, environment and individual. T he consequences of psychological, educational institutions exam consists of meta-cognition, undermining problem solving, stress, lack of motivation, sensitive inferiority comparison, the loss of efficacy, undermine the friendship and outcomes of education including the improvement plan, school failure, learning level, purposeful learning and dependency. Also as a result of the findings, unprincipled advice and special features tests of educational institutions was identified as the causal conditions and policies governing bodies as well as the underlying substrates were discovered.این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور با روش نظریه زمینهای انجام شده است. با توجه به اختصاص سرمایه مادی و انسانی به این بخش و ادعا تحقق ارائه برترین یادگیری و مشاورهگری برای دانشآموزان، ما برآن شدیم تا به واکاوی پیامدها و بسترهای علی مراکز کنکوری در قالب یک رویکرد عمیق بپردازیم. برای تحقق این هدف با روش نمونهگیری گلوله برفی، تجارب 17 نفر از دانشجویان کارشناسی ( کسانیکه بیش از 1 سال از دانشآموزی در موسسات کنکوری حضور داشتند) و 17 نفر از معلمان و مدیران مورد کاوش قرار گرفت. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری مورداستفاده در نظریه زمینهای شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. بر اساس یافتههای به دست آمده، پدیده محوری در نظریه زمینهای پیامدهای موسسات کنکوری، پدیدهای با عنوان " جهتگیری التقاطی ناسازوار منافع موسسات، محیط و اهداف فردی " نام گرفت. مهمترین پیامدهای روانشناختی شامل فراشناخت، تضعیف مهارت حل مسئله، فشار روانی، عدم انگیزش، حساس حقارت و مقایسه، افت خودکارآمدی، تضعیف نوع دوستی و پیامدهای تحصیلی نیز شامل بهبود برنامهریزی، افت تحصیلی، یادگیری سطحی، یادگیری هدفمند و وابستگی تحصیلی میباشد. همچنین در نتیجه تحلیل یافتهها، مشورتگری غیراصولی و ویژگیهای خاص آزمونهای موسسات آموزشی به عنوان شرایط علی و سیاستهای حاکم نیز به عنوان بسترهای زمینهساز مورد کشف و درک قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند در تدوین برنامههای مداخلهای جهت بهبود وضعیت متعارض حاکم بر دانشآموزان، کاهش گرانباری و تحقق نیازهای آنان به کارآید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183144920180923The Role of Brain-Behavioral Systems and Morningness-Eveningness Types in Predicting Students’ Academic Achievementنقش سیستمهای مغزی رفتاری و تیپهای صبحی- عصری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان203220970010.22054/jep.2019.16671.1585FAسجادبشرپوردانشیار روانشناسی/دانشگاه محقق اردبیلیجواددرودیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلیسپیدهمحمودزادهکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلJournal Article20161214Academic achievement, which happens when there is no distance between learning capacity and academic performance, is affected not only by differences in IQ, but also by personality variables. The aim of this study was to investigate the role of brain/behavioral systems and morningness-eveningness types in predicting academic achievement in elementary school students in Baneh County, Kurdistan. The method used in this study was correlational, and the statistical population consisted of 160 primary school students, in fourth, fifth and sixth grades, in the academic year 2015-2016 (1394-1395), which were selected by cluster sampling. To collect data, Behavioral Inhibition/Activation systems scale (BIS/BAS) questionnaire of Carver and White, and the Horne & Östberg's Morningness-Eveningness questionnaire were used, and the collected data were analyzed by the Pearson correlation coefficient and Multiple Regression Analysis. The results showed that academic achievement has a positive correlation with sensitivity to reward (r= 0.34: p<0/002), drive (r=0.45, p<0/001) and behavioral activation system and morningness (r= 0/34: p<0/002), but it has a negative correlation with fun seeking (r=-0/22: p<0/043) and sensitivity to punishment (r=-0/39:p<0/001).The results also showed that drive and the extent of morningness-eveningness components could predict 22/2% and 11/6% of changes in students’ academic achievement, respectively. The results also showed that the more sensitive students are to reward and drive, and are more of morningness types, they show more academic achievement.پیشرفت تحصیلی که عدم فاصلهی بین ظرفیت یادگیری و عملکرد تحصیلی در نظر گرفته میشود، علاوه بر تفاوتهای هوشی تحت تاثیر متغیرهای شخصیتی نیز قرار میگیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سیستمهای مغزی رفتاری و تیپهای صبحی– عصری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان بانه میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری تمامی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر بانه و نمونه پژوهش 160 دانشآموز از پایههای چهارم، پنجم و ششم بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای در سال تحصیلی 1395-1394 انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سیستمهای مغزی رفتاری کارور و وایت و شخصیتهای صبحی-عصری هورن- آستبرگ استفاده شد و دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که پیشرفت تحصیلی با مولفه-های حساس به پاداش (002/0>p : 34/0=r ) و سایق (002/0>p : 45/0=r ) از سیستم فعالساز رفتاری و میزان صبحی بودن (002/0>p : 34/0=r ) رابطه مثبت اما با مولفههای جستجوی سرگرمی (043/0>p : 22/0-=r ) و حساس بهتنبیه (001/0>p : 39/0-=r ) رابطه منفی دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفهی سایق و میزان صبحیبودن میتوانند به ترتیب 2/22 و 6/11 درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان هرچه حساسیت به پاداش و سایق قویتری داشته باشند و از نظر تیپهای شبانهروزی بیشتر صبحی باشند پیشرفت تحصیلی بیشتری نشان میدهند.