دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923The Role of Patience Components in Predicting Learning Approaches with the Mediating role of Cognitive Flexibilityنقش مؤلفههای صبر در پیشبینی رویکردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی120814110.22054/jep.2017.8141FAحسینزارعاستاد روانشناسی دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلیاعظمفرمانیدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلیJournal Article20170607The aim of the present study was to offer a model about the role of patience components in predicting learning strategies with the mediating role of cognitive flexibility. The statistical population of the present study was all of university students studying at Payame Noor University, Kermanshah Branch in academic year 2014- 2015. Two hundred and seventy university students were recruited among them via cluster sampling method. The participants answered the Patience Scale (Khormaie, Farmani and Soltani, 2015), Cognitive Flexibility Inventory (Dennis and VanderWal, 2010) and Cognitive/ Metacognitive Learning Strategies (Elliot et al, 1999). The findings showed that the presented model had good fitness. Moreover, the findings were indicative of direct and indirect effects of patience components on learning strategies. The components of Tolerance and Persistence negatively and significantly predicted Disorganization with a mediating role of Controllability. The patience components of Transcendence and Contentment negatively and significantly predicted Disorganization and positively and significantly predicted the learning strategy of Persistence and Effort with the mediating role of Alternatives. According to the results of this study, it is recommended that specialists in the field of learning and psychologists apply educational strategies of patience in order to help students use suitable learning strategiesهدف این پژوهش ارائهی مدلی در مورد نقش مؤلفههای صبر در پیشبینی راهبردهای یادگیری با واسطهگری انعطافپذیری شناختی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خرامه بود که در نیمسال تحصیلی 94- 93 مشغول تحصیل بودند. از میان این افراد، تعداد 270 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. افراد گروه نمونه با تکمیل مقیاس صبر (خرمائی، فرمانی و سلطانی، 1393 ج)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی (دنیس و وند روال، 2010) و مقیاس رویکردهای یادگیری شناختی/ فراشناختی (الیوت و همکاران، 1999) در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. همچنین نتایج نشاندهندۀ اثر مستقیم و غیرمستقیم مؤلفههای صبر بر راهبردهای یادگیری بود. مؤلفههای شکیبایی و استقامت با واسطهگری ادراک کنترلپذیری خرده مقیاس ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کردند. همچنین مؤلفههای متعالیشدن و رضایت از طریق نقش واسطهای ادراک گزینههای مختلف ناسازمانی در مطالعه را بهصورت منفی و معنادار و رویکرد پافشاری را بهصورت مثبت و معنادار پیشبینی کردند. بر طبق این نتایج به متخصصان حوزۀ یادگیری و روانشناسان پیشنهاد میشود که بهمنظور کمک به دانشجویان در استفاده از رویکردهای مناسب یادگیری از راهبردهای آموزشی صبر استفاده کنند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Designing an Optimal Model for Sex Education Curriculum in Primary Schoolطراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی2139814210.22054/jep.2017.8142FAرضامحمد بیگیدکترای برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اراکعلیرضافقیهیاستادیارگروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اراکفائزهناطقیاستادیارگروه برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20170412Nowadays, curriculum is considered as the heart of educational systems. Curriculum at primary school is an opportunity for children’s personality development in different education dimensions. Sex education is the important dimension of education. The present study aimed at designing an optimal model for sex education curriculum in primary school. In this research, qualitative phenomenology research method has been used in 1395. The statistical population of the study, including professors and faculty members of educational sciences and psychology department of University of Tehran, Allameh Tabataba'i University and Bu-Ali Sina University of Hamedan, were selected by sex education experts in Hamedan province. Targeted sampling was used for sampling. So, interviews were conducted with 17 people, and the work progressed to theoretical saturation. The tool used is a semi-structured interview with experts. For analyzing qualitative data, interpretive analysis method was used. The findings indicated that the themes of the sexual education curriculum rely on three main structures (cognitive, attitudinal, and skillful). In the field of educational content, attention should be paid to the values and philosophy of sexual education, attention to value-based resources (Quran, tradition, intellect, nature), attention to the principles governing education, attention to sources of content development, sexual education curriculum. In the educational section, the principle of difference in religious law and duties, teaching methods, and in the educational evaluation section, the use of the features of other elements of sexual education curriculum, the use of two basic criteria of the Qur'an and the Sunnah of the Prophet were identified. Finally, it was concluded that the curriculum designed to pay attention to various aspects of the curriculum, including purpose, content, method and evaluation. The basics of the curriculum, including its psychological, social and philosophical foundations, are based on the philosophy of the community. In fact, the present plan reflects the cultural and social values of society.امروزه برنامۀ درسی بهعنوان قلب نظامهای آموزشی محسوب میشود. برنامۀ درسی دوره ابتدایی فرصتی است جهت رشد شخصیت کودک در ابعاد مختلف تربیتی که بعد تربیت جنسی یکی از ساحتهای مهم تعلیم وتربیت است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مطلوب برنامۀ درسی تربیت جنسی در دوره ابتدایی انجام شده و پژوهشی از نوع کیفی است که با روش پدیدار شناسی و درسال 1395 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید و اعضای هیئت علمی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، علامه طباطبائی و بوعلی سینای همدان کارشناسان تربیت جنسی در سطح استان همدان انتخاب شد. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. لذا با 17 نفر مصاحبه انجام شد و کار تا اشباع نظری پیش رفت. ابزارمورد استفاده مصاحبه نبمهساختاریافته با متخصصان است<strong>.</strong> برای تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تفسیری بهره گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که مضامین ناظر بر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی در سه سازه اصلی (شناختی، نگرشی، مهارتی) تکیه دارد. دربخش محتوای آموزشی توجه به ارزشها و فلسفه تربیت جنسی، توجه به منابع مبتنی بر ارزشها (قرآن، سنت، عقل، فطرت) توجه به اصول حاکم بر آموزش و پرورش، توجه به منابع تدوین محتوا برنامه درسی تربیت جنسی. در بخش روش های آموزشی اصل تفاوت در حقوق و تکالیف شرعی، روش عبرتآموزی و... در بخش ارزشیابی آموزشی نیز استفاده از ویژگیهای سایر عناصر برنامه درسی تربیت جنسی، استفاده از دو معیار اساسی قرآن و سنت پیامبر و... شناسایی شدند. در نهایت اینطور نتیجه گرفته شدکه برنامه درسی طراحی شده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی از جمله هدف، محتو، روش وارزشیابی است و مبانی برنامه درسی از جمله مبانی روانشناختی، اجتماعی و فلسفی آن با توجه به فلسفه حاکم بر جامعه تدوین شده است. در واقع برنامه حاضر بازتابی از ارزشهای فرهنگی اجتماعی جامعه میباشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Comparing the Effectiveness of Computer-Based and Computer-Assisted Instructional Methods on the Interaction of the Elements of Instruction Learning Processمقایسۀ اثربخشی روشهای آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به کمک رایانه بر تعامل عناصر فرایند آموزش یادگیری4157814310.22054/jep.2017.8143FAحسینمرادی مخلصاستادیار تکنولوژِ آموزشی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادیاسماعیلزارعی زوارکیدانشیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1273-0708حسنرشیدیدانشیار رایانه دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170111This study aimed at comparing the effectiveness of computer-based and computer-assisted instruction on the interaction of the elements of Teaching-Learning process in the second grade of the first secondary school science class in Asadabad. The study is part of the quasi-experimental projects that uses pre-test and post-test experimental groups 1 and 2. The statistical population of the study included all the male students in second grade of high school in the school year 2013-14 in Asadabad- Hamedan, with the volume of 852 students. Multi-stage cluster sampling was used to select the sample. The sample size was 100 students that were placed in pre-test and post- test groups 1 and 2. The first group studied the instructional CD with teacher guidance and the second group studied the instructional CD without teacher guidance. Both groups received their instruction in the network environment with the NSS software support. The research instrument included students’ interaction levels based on six interaction elements with 60 questions in Likert scale (very high, high, medium, low, very low). The multivariate analysis of covariance was used to test the hypotheses. The results suggest that in Teaching-Learning elements’ interaction that include six dimensions, there is no significant difference between computer-based and computer-assisted instruction in five dimensions except in content-content dimension in significance level %5. The findings show that computer-assisted instruction, the training and simulation activities with the guidance provided by the network and teacher is more effective compared to computer-based instruction.پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روشهای آموزش مبتنی بر رایانه و آموزش به کمک رایانه بر تعامل عناصر فرایند آموزش ـ یادگیری در درس علوم تجربی پایه دوم متوسطه اول شهرستان اسدآباد انجام گرفت. این پژوهش جزء طرحهای شبهآزمایشی میباشد که از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروههای آزمایشی 1 و 2 استفاده میکند. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایۀ دوم- دوره متوسطه اول در سطح شهر اسدآباد همدان بودند که حجم آن 852 بود و در سال تحصیلی 94-93 در این پایه مشغول به تحصیل بودند. از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای جهت گزینش نمونه پژوهشی استفاده شد و حجم نمونه 100 نفر میباشد که در طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروههای آزمایشی 1 و 2 جایگزین شدند. گروه اول بر اساس سیدی آموزشی با راهنمایی معلم و گروه دوم با سیدی آموزشی بدون راهنمایی معلم جایگزین شدند. هردو گروه در محیط شبکه با پشتیبانی نرم فزار NSS آموزشها را دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه سنجش سطوح تعامل دانشآموزان که بر اساس مؤلفههای تعامل، در شش مؤلفه تعامل در دانشآموزان و در طیف لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) با 60 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. برای آزمودن فرضیهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این بود که در تعامل عناصر آموزشـیادگیری (دارای شش بعد)، بین روش آموزشی مبتنی بر رایانه و روش آموزشی به کمک رایانه در پنج بعد تفاوت معناداری وجود ندارد و تنها در بعد تعامل محتوا_محتوا در سطح (5%) تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که آموزش با کمک رایانه یعنی فعالیتهای تمرینی و شبیهسازی که از طریق سیستم شبکه و با راهنمایی معلم ارائه شد بر تعامل عنصر محتوا_محتوا نسبت به روش آموزش مبتنی بر رایانه تأثیر بیشتری دارد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Assessing and Examining the Relationship of Thinking Styles and Goal Orientation with Academic Performanceسنجش و بررسی ارتباط سبکهای تفکر و جهتگیری هدف با عملکرد تحصیلی دانشجویان5981814410.22054/jep.2017.8144FAمهتابپورآتشیاستادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالیاصغرزمانیاستادیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی،موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20170102The aim of this study was to assess thinking styles and goal orientation of students and their relationship with academic performance. This article is descriptive-correlational research and data gathered using questionnaire. Statistical population of the study comprised students studying at Agricultural Colleges of Universities of Tehran, Yasoohj, Ilam, Shahid Bahonar Kerman, and Razi Kermanshah, which a sample of 247 students was randomly selected. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics, conducting SPSS. Thinking styles grouped in five dimensions including function, form, level, scope, and leaning and goal orientation in two dimensions. The findings revealed that there were differences between male and female students on some aspects of thinking styles and goal orientations. The findings revealed that among thinking styles, global and executive and among goal orientation, performance-oriented had the most positive effects on academic performance.تحقیق حاضر با هدف بررسی سبکهای تفکر و جهتگیری هدف در دانشجویان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شده است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای تهران، یاسوج، ایلام، شهید باهنر کرمان، و رازی کرمانشاه تشکیل میدادند که 247 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون توصیفی و آزمون استنباطی و با بهرهگیری از برنامه نرمافزاری اس.پی.اس.اس انجام شد. سبکهای تفکر در 5 بعد (شامل گرایش، کارکردها، سطوح، شکلها، و حوزه) و 13 سبک و جهتگیری هدف در 2 بعد و چهار هدف پیشرفت مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. نتایج تفاوتهای معنیداری را در برخی از انواع سبک تفکر و جهتگیری هدف در میان گروههای مورد بررسی نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر حاکی از آن بود که از میان سبکهای تفکر، سبک اجرایی و بیرونی بهترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان دادند و این تأثیرها بهصورت مثبت بود. علاوه بر این، از میان ابعاد جهت گیری هدف، عملکرد – گرایش بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی نشان داد و این تأثیر نیز به صورت مثبت بود.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Predicting Academic Procrastination Based on Perfectionism and Cognitive Learning Strategies in Studentsپیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان8396814510.22054/jep.2017.8145FAنور علیفرخیدانشیار سنجش و اندازهگیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170425The purpose of the study was to predict academic procrastination based on perfectionism and cognitive learning strategies in students. The design of the present research was a cross-sectional one with a descriptive correlational-prediction approach. In this study, 210 students of the Faculty of Psychology and Educational Sciences of Allameh Tabataba'i University completed the Solomon Rath Blum Educational Inventory (1984), perfectionism and cognitive strategies of Mousavian (2004) in the academic year 2016-17. To test the hypothesis of Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. The results showed that there is a significant relationship between perfectionism and academic procrastination, between perfectionism and cognitive strategies and its components with direct perfectionism. There is a significant negative relationship between perfectionism and negative perfectionism. There is a negative and significant relationship between cognitive strategies and its components with academic proclivity. Findings indicate that with the help of perfectionism and cognitive strategies, it is possible to predict academic proclivity of students.هدف پژوهش حاضر پیشبینی تعللورزی تحصیلی بر اساس کمالگرایی و راهبردهای شناختی یادگیری در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی از نوع همبستگی-پیش بینی است. در این پژوهش تعداد 210 دانشجوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 96-1395 پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی سولومون راث بلوم (1984) و کمال گرایی (مثبت و منفی) و راهبردهای شناختی موسویان (1383) را تکمیل کردند. برای آزمون فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد رابطۀ مثبت و معناداری میان متغیرهای تعللورزی تحصیلی و ابعاد کمالگرایی (مثبت و منفی) وجود دارد؛ در حالی که رابطۀ منفی و معناداری میان ابعاد راهبردهای شناختی و تعللورزی تحصیلی مشاهده شد. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که به کمک کمال گرایی و راهبردهای شناختی میتوان تعللورزی تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کرد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Students’ Motivational Profiles and Academic Achievement in Mathematics from a Self-Determination Perspectiveتحلیل نیمرخ انگیزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی بر اساس دیدگاه خود تعیینگری97119814610.22054/jep.2017.8146FAشهرامواحدیاستاد روانشناسی دانشگاه تبریز0000000165732294فاطمهفرجیانکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریزجوادحاتمیدانشیار برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161204The present study aimed at examining motivational profiles of Tabriz highschool students and testing whether the profile groups differed on academic achievement. Therefore, using a multistage cluster method, 781 subjects were selected, from which, 691 people were entered the analysis. They were assessed through the academic motivation scale questionnaire. Hierarchical cluster analysis method, ANOVA, and MANOVA were used to determine the optimal cluster structure of students. The results revealed that 4 profiles: a good quality motivation group (i.e., high autonomous, low controlled); a poor quality motivation group (i.e., low autonomous, high controlled); a low quantity motivation group (i.e., low autonomous, low controlled); and a high quantity motivation group (i.e., high autonomous, high controlled. At the end of the semester, the students in good quality motivation group showed better performance.پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد فرد محور، نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان سال اول دبیرستان و تفاوت نیمرخ گروههای مختلف را از نظر میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی موردمطالعه قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی بود که از بین کلیه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستانهای ناحیه 1 شهرستان تبریز (12768) 718 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بهمنظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل گروهی و تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش چهار گروه از دانشآموزان: الف) گروه انگیزشی با کیفیت خوب (خودمختاری بالا- کنترلشده پایین)، ب) گروه انگیزشی با کیفیت ضعیف (خودمختاری پایین- کنترلشده بالا)، ج) گروه انگیزشی با کمیت بالا (خودمختاری بالا-کنترلشده بالا) و (د) گروه انگیزشی با کمیت پایین (خودمختاری پایین- کنترلشده پایین) را شناسایی کرد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه «کیفیت خوب» در درس ریاضی نسبت به همسالان خود در سایر گروهها عملکرد بهتری داشتند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923Evaluation of the Educational Software of the Third-Grade Empirical Science Based on Intrinsic Motivation Componentsارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی سوم ابتدائی بر اساس عناصر انگیزش درونی121145814710.22054/jep.2017.8147FAحجتدهقانزادهدانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-9933-2192حسیندهقانزادهدانش آموخته دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170114The aims of this study are to evaluate the educational software of the third-grade empirical science based on intrinsic motivation components. To achieve this goal, content analysis method was used. Malone’s intrinsic motivation questionnaire having four components including challenges, curiosity, control, and fantasy is used for obtaining information and data. The population of this study is all third-grade empirical science educational software in market in academic year 1394-95 which was selected for the sample. The results shows that Misha va Koosha, Rahpouyane Danesh, and Dabir Dorsa software is relatively desirable in terms of intrinsic motivation (curiosity), and the other three components are undesirable whereas educational software of Lohe Danesh, Kharazmi group, Nokteh be Nokteh in all 4 components are undesirable. In general, none of the companies producing educational software to intrinsic motivation has not been at the desired level. Due to the role of motivation, especially intrinsic motivation for learning, and also the production of educational multimedia in different subject and grades are increasing day by day, suggested that producer institutes of these multimedia software to pay more attention in content analysis of available software and intrinsic motivation components in the designing of the new software.پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی نرمافزارهای آموزشی علوم تجربی پایه سوم ابتدائی بر اساس عوامل انگیزش درونی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن اطلاعات و دادههای پژوهش از پرسشنامه انگیزش درونی مالون شامل مؤلفههای چالش، کنجکاوی، کنترل و فانتزی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نرمافزارهای آموزشی درس علوم تجربی پایه سوم ابتدائی موجود در بازار در سال 1395-94 بود که کل جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد نرمافزارهای میشا و کوشا، رهپویان دانش و دبیردسا از لحاظ انگیزش درونی در یک مؤلفه (کنجکاوی) در دامنه نسبتاً مطلوب قرار دارند و در سه مؤلفه دیگر در سطح نامطلوب میباشند؛ درحالیکه سایر نرمافزارهای آموزشی گروه خوارزمی، نکته به نکته و لوح دانش در هر 4 مؤلفه، در سطح نامطلوبی قرار دارند. بهطورکلی هیچیک از شرکتهای تولیدکنندۀ نرمافزارهای آموزشی به انگیزش درونی در سطح مطلوب نپرداختهاند. با توجه به نقش انگیزش بهویژه انگیزش درونی در یادگیری و همچنین با توجه به اینکه تولید چند رسانهایهای آموزشی در موضوعات و مقاطع مختلف روزبهروز در حال افزایش هستند، پیشنهاد میشود شرکتهای تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی در تحلیل محتوای نرمافزارهای موجود و طراحی نرمافزارهای جدید به مؤلفههای انگیزش درونی توجه بیشتری داشته باشند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923The Effectiveness of Moral Education Approach of Khwajah Nasiral-Din Tousi on Changing Teachers' Attitudes in the Process of Students’ Moral Educationاثربخشی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان147162814810.22054/jep.2017.8148FAمجیدمحمودی مظفرمربی روانشناسی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20180221This study examines the effectiveness of Tusi’s moral education approach on teachers' attitudes in the moral education process of elementary school students. The research method was quasi-experimental in which pretest-posttest design was used for experimental and control groups. The statistical population included elementary school teachers of Region 2 of Tehran. Sample group including 30 people in the experimental group and 30 people in the control group were selected randomly from subsidiary schools in Region 2 of Tehran. The measuring instrument was attitude measuring questionnaire developed by researchers inclusive of 30 questions with 5-point Likert scale which its reliability was 84.0 based on the retest score and was 85.0 based on Cronbach's alpha. The teachers attended in 8 4-hour training sessions in the form of a workshop. While understanding the attitude, they learned designing lesson plans skills based on the moral education of Tousi. The results showed that cognition and approaches design skills influence on change the human attitude in the process of moral education.در این پژوهش به بررسی تأثیر رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی بر نگرش معلمان در فرایند تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی پرداخته شده است. روش تحقیق شبهتجربی بود و درآن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه تجربی وگواه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل معلمان دورۀ ابتدایی منطقه دو شهر تهران و گروه نمونۀ تحقیق شامل 0 3 نفر برای گروه تجربی و 30 نفر برای گروه گواه بودند که از مدارس تابعه منطقه 2 شهر تهرا ن بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه نگرشسنج محققساخته مشتمل بر 30 سؤال با مقیاس 5 درجهای لیکرت بود که پایایی آن بر اساس بازآزمایی 84/0 و بر اساس آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. آموزگاران در 8 جلسه آموزش 4 ساعته بهصورت کارگاهی شرکت کردند و ضمن آشنایی با رویکردها، مهارتهای طراحی طرح درس را مبتنی بر مدل تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی فراگرفتند. نتایج نشان داد که شناخت وکسب مهارت طراحی رویکرد تربیت اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی بر تغییرنگرش انان در فرآیند تربیت اخلاقی مؤثر بوده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-3183134520170923A Path Analysis Model for the Relationship between Learning Strategies and Exam Anxiety with Mathematics Learning among High Schools Studentsالگوی تحلیل مسیر روابط بین راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانش آموزان متوسطه163181814910.22054/jep.2017.8149FAمحمد مهدیبابایی منقاریدانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی و دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهرانعادلزاهد بابلاندانشیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمهدیمعینی کیادانشیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعلیخالق خواهاستادیار علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20170205The purpose of present study was to identify the relationship betweenlearning strategies and exam anxiety withmathematics learning among high schools students of Amol.The research method was descriptive and correlational. The statistical population was 2950 people of Amol high schools' students in the second and third grades of the field of Mathematics and Physics, from which 339 students were selected as sample according to Cochran formula and multi-stage cluster sampling. However, 333 questionnaires of them were analyzable. The research instrument was the part of Pintrich <em>et al </em>questionnaire containing learning strategies and exam anxiety dimension. Data were analyzed by Pearson correlation formula, regression multivariate and path analysis. Pearson correlation analysis revealed that there is a statistically significant relationship between the learning strategies subscales and mathematics learning. A regression analysis revealed that share of organization, self- regulation, critical thinking, elaboration and rehearsal in predicting mathematics learning students meaningful, but share of exam anxiety was not significant in predicting mathematics Learning. The results of path analysis showed that rehearsal, organization, elaboration and critical thinking through variable of self- regulation have an indirect effect on mathematics learning students, but self- regulation has a direct effect on mathematics learning students.هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان با یادگیری ریاضی دانشآموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانشآموزان متوسطۀ دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که پرسشنامه برگشتی از تعداد 333 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان بود.دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین راهبردهای یادگیری با یادگیری ریاضی دانشآموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سهم سازماندهی، خودتنظیمی، تکرار و مرور، بسط معنایی و تفکر انتقادی در پیشبینی میزان یادگیری ریاضی دانشآموزان معنیدار است؛ اما سهم اضطراب امتحان دانشآموزان معنیدار نبود. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تکرار و مرور، سازماندهی، تفکر انتقادی و بسط معنایی از طریق متغیر خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر غیر مستقیم میگذارد ولی خودتنظیمی بر یادگیری ریاضی دانشآموزان اثر مستقیم میگذارد.