دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222Investigating the Effect of Computer's Games on Children's Mental Rotation Abilityاثر انواع بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی کودکان135599310.22054/jep.2007.5993FAعلیرضاباغبان پرشکوهیدانشجوی دانشگاه پیام نوراحمدعلیپورهیئت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20161123This study investigates the effects of computer's games in improving mental rotation ability. The subjects comprised 87 I/• years-old students (41 male and 45 female) who were randomly selected and assignmened in 3 groups (Puzzle games, action games and control group. The experiments were done using an experimental 3 xJ factorial design by pretest-post/es/ control group, and within 8 sections. Mental Rotation was measured by an online rest developed by Chay (2000) based on the Vandenberg and Kuse (I 978). According to the results, males on average performed helter than females in mental rotation ability o.f accuracy, bu/ no difference in speed. The results indicated that gender differences. /11 playing computer's games were decreased. Tetris groups (both male and female ) had higher improvement than another groups and also Navy Seals group (alone male) had improvement than control groups. This appears to be no improvement in reaction limes for mental rotation. Results are discussed by different theories and also within a nature-nurture interaction framework o.f gender differences in spatial abilitiesهدف پژوهش حاضر بررسی اثر انواع بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی کودکان است. ۸۷ نفر از کودکان ۱۱ ساله دختر و پسر کلاس پنجم دبستان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در سه گروه بازی معمایی، بازی اکشن و گروه کنترل بطور تصادفی جایگزین شدند که در نهایت با تعامل جنسیت شش گروه شکل گرفت. گروه های آزمایش ۸ جلسه، هر جلسه به مدت ۳۰ دقیقه و در طول یک ماه تحت مداخله متغیر مستقل قرار گرفتند لکن به گروه کنترل هیچ بازی ارائه نشد. جهت ارزیابی توانایی چرخش ذهنی کودکان از آزمون آنلاین چی (۲۰۰۰) در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون با مستقل و تحلیل واریانس یکراهه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که عملکرد چرخش ذهنی پسران نسبت به دختران در پیش آزمون بهتر بود لکن در سرعت عمل تفاوت معناداری دیده نشد. تفاوت های جنسیتی اولیه بدنبال انجام بازی های رایانه ای کاهش یافت. گروه بازی های معمایی (هم پسران و هم دختران) نسبت به سایر گروه ها در توانایی چرخش ذهنی پیشرفت بیشتری را نشان دادند. گروه بازی حادثه ای (پسران) نیز نسبت به گروه های کنترل عملکرد بهتری داشتند. نتایج بر اساس نظریه های مختلف و در چهارچوب تعامل طبیعت و تربیت در ارتباط با وجود تفاوت های جنسیتی در توانایی های فضایی بررسی و تبیین شدند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222Investigating the relationship between using of cooperative management in school and using of cooperative learning in classroomرابطه بین میزان بهره گیری مدیران مدارس از مدیریت مشارکتی با میزان استفاده معلمان از یادگیری مشارکتی2750599410.22054/jep.2007.5994FAاحمداکبری عیدگاهیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضاکرامتیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20161123The purpose of this research was to find out the relationship between cooperation of teachers by the principals in different tasks of institute and the rate of cooperation of students in different class activities by the teachers. The method of study was survey research. Pearson correlation test and T test were used in order to analysis the data. The results indicated that there is a direct and meaning/iii relationship between the cooperation of teachers in decision making by the principals and also between the deligating parts of autority lo the teachers by the principals and the rate o/jlexibility of principals and use of teachers from cooperative learning in class. Findings also indicated that there is no significant dijference between male and female managers and use of teachers from cooperative learning in classroom. Moreover, the results indicated that there is no significant difference between managerial background and use of teachers from cooperative learning in class.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین میزان مشارکت معلمان در امور مختلف آموزشگاه و میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گوناگون کلاسی انجام شد. روش پژوهش از نوع زمینه یابی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش سبک مدیریت مدیران و فرم مصاحبه سازمان یافته و به منظور تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون مقایسه دو میانگین مستقل استفاده گردید نتایج نشان داد که بین میزان مشارکت دادن معلمان در تصمیم گیری ها و واگذاری بخشی از اختیارات به آنان از جانب مدیران با میزان استفاده معلمان از یادگیری مشارکتی در کلاس درس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به علاوه یافته ها حاکی از آن بود که بین میزان انعطاف پذیری مدیران با میزان استفاده معلمان از یادگیری مشارکتی در کلاس درسی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین نوع جنسیت و سابقه مدیریتی مدیران با استفاده معلمان از یادگیری مشارکتی تفاوت معناداری مشاهده نگردید.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222The degree of agreement between fields of study and multiple intelligences, and the effect of this agreement on attitude towards fields of studyمیزان هماهنگی بین رشته های تحصیلی و هوش های چندگانه، و تأثیر این هماهنگی بر نگرش نسبت به رشته های تحصیلی5164599510.22054/jep.2007.5995FAمهرنازاسحاق نیادانشجوی دانشگاه علامهعلی اکبرسیفاستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161123The present research was carried out with the aim to investigate the relationship between multiple intelligences (Gardner's theory) and fields of study (mathematics-physics, experimental sciences. & humanities) and to investigate the effect of correspondence between fields of study and multiple intelligences on a11i111de towards those fields. For this mailer, McKenzie's questionnaire for multiple intelligences and questionnaire for attitude towards field of study adapted to Iranian high school students were administered on a sample of senior high school students (427 boys and girls) of mathematics physics, experimental sciences, and humanities. This sample was i selected randomly from 3547 students of District 3 city of Tehran. Data were analyzed using ANOVA and Scheffe. Also, Pearson correlation coejjicient was used. The results showed significant relationship between logical-mathematical intelligence and field of mathematic-physics. There was significant relationship between naturalistic intelligence and field of experimental sciences. But there was not found any significant relationship between linguistic intelligence and field of humanities. In addition, the results showed the students of mathematics-physics who had the same intelligence and field of study had positive attitude towards their .field. This result was also found for the experimental sciences students. 8111 this relationship was notfoundfor the humanities students.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هوش های چندگانه (نظریه گاردنر) و رشته های تحصیلی (ریاضی-فیزیک، علوم تجربی، و علوم انسانی) و نیز بررسی تأثیر هماهنگی میان رشته های تحصیلی و هوش های چند گانه بر نگرش نسبت به آن رشته ها انجام گرفته است. بدین منظور، پرسشنامه های هوش های چند گانه مکنزی و سنجش نگرش نسبت به رشته تحصیلی ویژه دانش آموزان دبیرستانی بر روی ۴۲۷ دانش آموز (دختر و پسر) پیش دانشگاهی ۳ رشته ریاضی-فیزیک، علوم تجربی، و علوم انسانی که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان دانش آموزان پیش دانشگاهی منطقه ۳ آموزش و پرورش شهر تهران (۳۵۴۷ نفر) انتخاب شده بودند اجرا شد. نتایج حاصل به وسیله آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه، آزمون معنادار بودن تفاوت بین دو نسبت مستقل و همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که میان هوش منطقی - ریاضی و رشته تحصیلی ریاضی - فیزیک رابطه معنادار وجود دارد؛ یعنی، در دانش آموزان رشته ریاضی - فیزیک، هوش منطقی - ریاضی بالاتر است. میان هوش طبیعت گرایانه و رشته علوم تجربی نیز رابطه معنادار یافت شد؛ یعنی، در دانش آموزان رشته علوم تجربی، هوش طبیعت گرایانه بالاتر است. اما میان هوش زبانی و رشته علوم انسانی رابطه معناداری یافت نشد؛ یعنی، در دانش آموزان رشته علوم انسانی، هوش زبانی بالاتر از بقیه نیست. همچنین، نتایج نشان دادند که آن دسته از دانش آموزان رشته ریاضی-فیزیک که از هوش منطقی- ریاضی بالاتری برخوردارند نگرش مثبت تری به رشته تحصیلی خود دارند. همین رابطه در مورد دانش آموزان رشته علوم تجربی دارای هوش طبیعت گرایانه بالاتر نیز یافت شد، یعنی کسانی که از هوش طبیعت گرایانه بالاتری برخوردارند نگرش مثبت تری نسبت به رشته تحصیلی خود دارند. اما این یافته در ارتباط با دانش آموزان رشته علوم انسانی به دست نیامد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222Construct, Validation and Factor analysis of vocational interest scale and examine the course and job organization with this scale within male an female who work in public organization in Tehran cityساخت، اعتبار یابی و تحلیل عاملی مقیاس سنجش علایق شغلی و بررسی رابطه بین رشته تحصیلی و پست سازمانی با آزمون ساخته شده بین کارکنان زن و مرد سازمان های دولتی در شهر تهران6586599610.22054/jep.2007.5996FAمحبوبهعبادیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161123The present study is about Construct, Validation and Factor analysis of vocational interest scale and examine the course and job organization with this scale within male an female who work in public organization in Tehran city. For reach to this goal, jobs and vocational interests were classified and then primary form of this test was prepared. Then, an experimental sample completed it and then final form repaired and 450 males and females randomly selected who worked in the public organizations in Tehran completed this forms. Result of Exploratory factor analysis with principle component analysis,showed 19 .factors. It means Construct Validity. For Reliability used of Alpha Cronbach coefficient that was 0/9482. Between male and.female was For Criterion Validity used of jobs scale of Holand and Correlation between this scale and Holand's scale was 0/662. Between male and female was meaningful different in technical, artistic, accounting and suggestion subscales. Between different organizations was meaningful dijferenl in technical, music, accounting, suggestion and farming subscales. Just Social and literary Vocational interests had meaninglid relation with Social and literary courses. Just accounting, suggestion, employment jobs organization had meaningful relation with accounting, suggestion, employment interests. Just technical, social, literary, accounting, employment subscales had meaning relation with technical, social, literary, accounting, employment interests that expressed verbal.پژوهش حاضر به دنبال ساخت، اعتبار یابی و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس سنجش علایق شغلی است . برای رسیدن به این هدف بر اساس نظریه هالند مشاغل طبقه بندی شدند و برای هر طبقه شغلی، چند شغلی که نمونه جامعی از تمام مشاغل آن طبقه شغلی بودند انتخاب شدند. از مقیاس مشاغل آزمون هالند نیز جهت بررسی «روایی ملاکی» استفاده شد. جهت اجرای پژوهش در ابتدا آزمون به صورت آزمایشی روی یک نمونه ۳۶ نفری اجرا شد و اشکالات آن رفع گردید و فرم نهایی آن روی یک نمونه ۴۵۰ نفری از زنان و مردانی که در سازمان های دولتی در شهر تهران کار می کردند، اجرا گردید. با تحلیل عاملی اکتشافی ۱۹ عامل برای این آزمون مشخص شد و پایایی با روش آلفای کرانباخ نیز 9482/0 به دست آمد. همبستگی مقیاس مورد نظر با آزمون هالند نیز 662/0 به دست آمد، بین زنان و مردان در خرده مقیاس های فنی، هنری، محاسباتی، تلقینی تفاوت معنی داری وجود دارد. در خرده مقیاس های فنی، موسیقی، محاسباتی، تلقینی و کشاورزی تفاوت معنی داری بین سازمان های مختلف وجود دارد. خرده مقیاس های علایق اجتماعی و ادبی با رشته تحصیلی در زمینه اجتماعی و ادبی رابطه معنی داری دارند. خرده مقیاس های علایق محاسباتی، کارمندی و تلقینی با پست سازمانی در زمینه محاسباتی، کارمندی و تلقینی رابطه معنی داری دارند و خرده مقیاس های علایقی فنی، اجتماعی، ادبی، محاسباتی و کارمندی با علایقی که افراد به صورت شفاهی در زمینه فنی، اجتماعی، ادبی، محاسباتی و کارمندی مطرح نموده اند رابطه معنی داری دارند.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222Personality and Marital Satisfactionشخصیت و رضایت زناشویی57108599710.22054/jep.2007.5997FAبتولاحدیهیئت علمی دانشگاه ارومیهحسیناسکندریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161123The present investigation tested the relationship between the Big Five dimensions ofpersonality and the marital satisfactions of 400 mothers of primary school students in Tehran city. All participants were asked IV complete the ENRICH and the NEO• FFI. Analysis of the data involved descriptive statistics and also inferential statistics including Pearson's correlation coefficients and regression analysis. Results showed that Neuroticism were negatively correlated with marital satisfaction, while agreeableness and conscientiousness were positively correlated with marital satisfaction. The results suggested the women's marital satisfaction could be explained by three dimensions of Big Five factor model ofpersona/it: Neuroticism, Agreeableness and Conscientiousness. Neuroticism decreases levels of marital.l satisfaction while Agreeableness and conscientiousness increase levels of marital satisfaction. These findings suggest that Agreeableness and conscientiousness deserve increased attention as significant correlates ofmarital satisfactionدر این پژوهش رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و رضایت زناشویی ۴۰۰ زن از مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. از آزمودنی ها خواسته شد تا پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ و NEO-FFI را تکمیل کنند. از روش های آماری توصیفی و همچنین ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عامل روان رنجور خویی با رضایت زناشویی رابطه منفی ولی بین عامل های خوشایندی و وظیفه شناسی با رضایت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد. نتایج پرسشنامه حاضر حاکی از آنست که عامل های روان رنجور خویی، خوشایندی و وظیفه شناسی می توانند به صورت معنی دار واریانس مربوط به متغیر رضایت زناشویی را تبیین کنند. بدین ترتیب که افزایش روان رنجور خویی با کاهش رضایت زناشویی همراه است، در حالیکه افزایش خوشایندی و وظیفه شناسی با افزایش رضایت زناشویی توأم است. یافته های به دست آمده از این پژوهش مبین اهمیت عامل های شخصیتی روان رنجور خویی، خوشایندی و وظیفه شناسی به عنوان همبسته های مهم رضایت زناشویی است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222Study the Jnternal Efficiency of Technical and Vocational branch of High school Education in Kehklouyeh and Boyerahmad provinceبررسی کارایی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 82-1377109118599810.22054/jep.2007.5998FAسیدمصطفیشریفهیئت علمی دانشگاه اصفهانمحمدرضانیلیهیئت علمی دانشگاه اصفهانوارثپارسهکارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهانJournal Article20161123The main aim of this research is lo study internal efficiency of technical and vocational branch of high school education in Kehklouyeh and Boyerahmad province. The statistical population included all of the technical and vocational students of high school education in Kehklouyeh and Boyerahmad province during years 1377 to 1382. The whole statistical population was also used and analyzed as research sample. The results revealed significant differences in terms of internal efficiency indexes. These findings will be discussed in detail in this paper.با توجه به سرمایه گذاری فراوان کشور در آموزش و پرورش، ارزیابی وضع موجود کارآیی دوره ها و رشته های گوناگون آن با استفاده از شاخص های مربوط همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هست. بدون شک نتایج حاصل از انجام پژوهش های علمی می تواند برنامه ریزان را در شناسایی موانع و راهکارهای تحقق وضع مطلوب هدایت کند. به این منظور پژوهش حاضر به بررسی کارآیی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد طی دو دوره نیمسالی واحدی و سالی واحدی پرداخته است تا با استفاده از شاخص هایی از قبیل نسبت پوشش تحصیلی، نرخ قبولی، درصد فارغ التحصیلی و ترک تحصیل، نسبت اتلاف و ضریب ماندگاری وضع موجود را توصیف نماید. روش تحقیق، توصیفی - ارزشیابی بوده است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان هنرستان های فنی و حرفه ای استان طی سال های ۸۲-۱۳۷۷ بوده اند که با توجه به بررسی کل جامعه، نمونه گیری انجام نشده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در شاخه فنی و حرفه ای استان نسبت پوشش تحصیلی در دوره های نیمسال واحدی و سالی واحدی به ترتیب 82/6 و 31/5 درصد، نرخ قبولی 17/70 و 4/79 درصد، درصد فارغ التحصیلی 26/65 و 68/79، درصد ترک تحصیل 74/34 و 32/20، نسبت اتلاف78 /1 و 53/1، ضریب ماندگاری 81/73 و 74/82 درصد، ضریب کارایی 62/0 و 57/0 و میانگین طول مدت تحصیل 61/3 و 39/3 سال بوده است.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222The span of responsibility of lsfahn university agencies regarding curriculum developmentحوزه مسؤولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در دانشگاه اصفهان119136599910.22054/jep.2007.5999FAمهریساکیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیسیدمصطفیشریفاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20161123Isfahan University has stat 'ed to revise its curricula. A three steps process has been defined for this revision, and the council of department, the faculty committee, and the policy making office have been involved in curriculum development. The main purpose of this study is to survey the span of responsibility of each of these parts. The research is an analytical descriptive type. Its statistical population has included 454faculty members and after determining the sample size, 90 persons has been chosen. The main instrument of data gathering, consisted of a close-ended questionnaire made by the researches with the reliability of 0.86. Thefindings revealed that department council is responsible for the revision of available materials (%96. 7),revision of credits and determined sources, and substitution of courses of study (%93.3). The span of responsibility offaculty committee is the explanation of educational policies of the faculty (%53.4). The spans of responsibilities of policy making office are needs assessment (%92 2) and set 11p the new educationalfields (%90خط مشی تمرکز زدایی در دانشگاه ها، مسئولیت و اختیار بازنگری برنامه های درسی را به دانشگاه های دارای هیئت ممیزه واگذار نموده است. دانشگاه اصفهان در راستای این خط مشی اقداماتی انجام داده و در حال بازنگری برنامه های درسی خود است. این تحقیق، به منظور بررسی حوزه مسئولیت نهادهای برنامه ریزی درسی در سطح گروه، دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در دانشگاه اصفهان انجام گرفته و از نوع تحقیق توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری شامل ۴۵۴ نفر عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بوده، که پس از تعیین حجم نمونه از طریق فرمول، ۹۰ نفر با روش طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با روائی محتوا و ضریب پایائی ۸۶/ ۰ بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که بازنگری سرفصل های درسی موجود با ۹۶٫۷ درصد بازنگری واحدهای درسی و منابع تعیین شده و حذف و اضافه و جایگزین کردن واحدهای درسی با ۹۳٫۳ درصد در حوزه مسئولیت شورای برنامه ریزی درسی در سطح گروه قرار دارد. تبیین سیاستهای آموزشی در سطح دانشکده با 4/83 درصد در حوزه مسئولیت شورای برنامه ریزی درسی دانشکده قرار دارد. شناخت نیازهای جامعه با 2/92 درصد و ایجاد رشته های آموزشی جدید در دوره های تحصیلی با ۹۰ درصد در حوزه مسئولیت ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در سطح دانشگاه قرار دارد. T مشاهده شده در سطح p>0/01 معنادار بوده و مسئولیت شوراهای برنامه ریزی درسی گروه و دانشکده و ستاد سیاست گزاری برنامه های درسی در حوزه های تعریف شده در سطح زیاد می باشد.دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-31832620061222A Comparison Study on High School Students' Social Skills and Attitudes in Public, Standard and Private Schools of Tehran Provinceمقایسه نگرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۵137157600010.22054/jep.2007.6000FAخلیلاسماعیل پورهیئت علمی دانشگاه تبریزحسنملکیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161123In this research, social skills and attitudes of high school iO students in public, standard and private (nonprofit) schools are compared with each other. The sample included 491 high school students who were selected randomly. Data collected through researcher-made questionnaire that was designed in according to social objects and existing questionnaires. Content and construct validity of' our questioner were appropriate. Its coefficient alpha ,vas 0.94. Social skills components defined as "attempt to intimacy with peers", "attempt to intimacy with family members", "benevolence" and "participation in social activities", and attitudes components as "disposition to national unity", "conventionality ", "patriotism" and "Sacrifice and self devotion". The research results indicared that the private high. school students' participation in social activities was higher than public high school students', and students of standard high schools had high scores in conventionality in compare to public and private high schools students. Other components of social skills and attitudes were the same among three groups. There was a significant difference between different educational courses and also there was a significant difference in most social skills and attitudes components between girls and boys.یکی از کار کردها و اهداف صریح آموزش پرورش، تحقق اهداف اجتماعی در دانش آموزان است. در این تحقیق نگرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی شهرستان های استان تهران با توجه به اهداف اجتماعی این دوره بررسی و مقایسه شده است. به این منظور با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، نمونه ۴۹۱ نفری انتخاب شد و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. این پرسشنامه با الگو گیری از پرسشنامه های مشابه و اهداف اجتماعی دوره متوسطه تهیه شد. روایی محتوایی و روایی سازه آن مناسب بوده و همسانی درونی آن 94/0 مشخص گردید. مؤلفه های «سعی در تقویت روابط با خانواده»، «سعی در تقویت روابط با دوستان»، «خیرخواهی و سعه صدر» و «مشارکت منظم در فعالیت های اجتماعی» در سطح مهارت و گرایش به توسعه یکپارچگی اجتماعی»، «قانون گرایی»، «میهن دوستی» و «ایثار و از خود گذشتگی» در سطح نگرش اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که دانش آموزان مدارس غیردولتی فقط از نظر با مشارکت منظم در فعالیت های اجتماعی» از مدارس دولتی بالاترند و دانش آموزان مدارس نمونه از نظر «قانون گرایی» بالاتر از مدارس دولتی و غیردولتی هستند. از نظر ۶ مؤلفه دیگر، بین دانش آموزان مدارس دولتی، نمونه و غیردولتی تفاوت وجود ندارد. بیشترین تفاوت در بین دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی وجود دارد. بین دانش آموزان دختر و پسر نیز از نظر مؤلفه های مربوط به نگرش و مهارت های اجتماعی تفاوت بیشتری وجود دارد. پایه تحصیلی با برخی مؤلفه ها رابطه منفی دارد، درحالی که بین معدل با برخی مؤلفه های نگرش و مهارت های اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد. منطقه نیز تا حدودی با برخی از مؤلفه های نگرش و مهارت های اجتماعی رابطه دارد.