دانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622Predicting academic adjustment based on communication skills: the mediation role of self-efficacyپیشبینی سازگاری تحصیلی براساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی1322281FAالهاماردلاندانشجوی ارشد روانشناسی تربیتیدکتر مسعودحسینچاریعضو هیأت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20100908he main aim of this study was to investigate the mediation role of self-efficacy in predicting academic adjustment based on communication skills. The sample comprised 385 high school first graders students who were selected via cluster sampling procedure from two Education districts of Shiraz city. The research instruments were General self-efficacy, Communication skills, and Academic adjustment questionnaires. Data were analyzed using regression analysis.
The overall findings indicated that communication skills were positive predictors of self-efficacy which in turn is a positive predictor of academic adjustment. In addition, communication skills via self-efficacy as a moderator variable, positively predicted academic adjustment. Also it was revealed that girls scored higher in communication skills test than boys did and there was no significant difference between boys and girls in self-efficacy and academic adjustment. The practical implications of these findings are discussed and the paper is ended with some suggestions for further research in this area. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی بر سازگاری تحصیلی به واسطهی خودکارآمدی انجام پذیرفت. نمونهای مشتمل بر 385 دانشآموز سال اول دبیرستان که به صورت خوشهای تصادفی از دو ناحیه آموزشی شهر شیراز انتخاب شده بودند، سه پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، مهارتهای ارتباطی، و سازگاری تحصیلی را کامل کردند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون متوالی به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طورکلی نتایج حاکی از آن بودکه مهارتهای ارتباطی بهطور مثبت پیشبینیکننده خودکارآمدی است و خودکارآمدی نیز بهطور مثبتسازگاریتحصیلی را پیشبینی میکند. همچنین مهارتهای ارتباطی از طریق متغیر واسطهای خودکارآمدی نیز سازگاری تحصیلی را پیشبینی میکند. از جمله نتایج این پژوهش برتری دانشآموزان دختر، نسبت به پسر از لحاظ مهارتهای ازتباطی بود. تفاوت بین دو گروه مذکور از نظر سازگاری تحصیلی و نیز خودکارآمدی معنیدار نبود. یافتههای پژوهش حاضر، از منظر روند پژوهشی مربوطه، کاربردهای عملی و نظری مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه، ارائه شده است.https://jep.atu.ac.ir/article_2281_d7785355d9ca450d0d407433ec525312.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622Study of national identity symbols of high school history and social science textbooks at humanism, experimental science and mathematics physics branches in 1388-89بررسی نمادهای هویت ملی درکتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-138830682282FAدکتر ایراندختفیاضعضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائیفریباایمانی قوشچیJournal Article20101020he purpose of this study is to investigate the national identity symbols of high school history and social science textbooks. To do this, the content analysis method was employed and entire pictures and questions of history and social science textbooks used in 1388-1389 were analyzed. The findings of this study indicated that national identity symbols have not been focused properly neither, in educational organization which has essential role in students' identity access process nor in textbooks which are the center of attention in schools. Although the long presence of students in school and present assignments in textbooks are very good opportunities for managers and educational planners to be used in identity giving process, but it is not used properly. In a society where the non school books have no place in family basket, attractive content of textbooks would be very effective to present facts like national identity and to attract teenagers to study these books.مقاله حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره آموزشمتوسطه انجام شده است. برای این منظور با بهرهگیریاز روشکیفی از نوع تحلیل محتوا، تصاویر و پرسشهای کتابهای درسی تاریخ و علوم اجتماعی دورهمتوسطهی سال تحصیلی 89-1388مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به نقش مهمیکه نهاد آموزش وپرورش در فرآیند هویتیابی دانشآموزان، و به تبع آن کتابهای درسی که در نظامآموزشی ایران محور ورکن اساسی کار در مدارس هستند، آن چنانکه شایسته است به هویت ملی متربیان نپرداخته و در متن، تصاویر و پرسشهای کتابهای مورد بررسی به نمادهای هویت ملی توجه قابل قبولی مبذول نشده است. این درحالی است که حضور طولانی دانشآموزان در مدارس وتکلیفی که در مطالعه کتابهای درسی وجود دارد، فرصت بسیار مناسبی است برای مدیران وبرنامه ریزان آموزشی که از آن به نحو احسن برای هویت بخشیدن به دانشآموزان استفاده نمایند. در جامعهای که کتابهای غیردرسی معمولاً در سبد خانوادهها جایی ندارند، جذاب بودن محتوای کتابها، در ارائه مقولههایی چون هویتملی نیز میتواند در اثربخشی بیشتر این فرایند وگرایش نوجوانان به مطالعه این کتابها مؤثر باشد.https://jep.atu.ac.ir/article_2282_2efe04db3697d72e2a7df7fd0997e62a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622General self efficacy, academic procrastination and academic achievement in University studentsخودکارآمدی عمومی، اهمالکاریتحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان66882283FAمجتبیتمدنی- مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبدکتر محمدحاتمیعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم نهرانهادیهاشمی رزینیدانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانJournal Article20160225he aim of this study was to examine the relationship between general self efficacy, academic procrastination and academic achievement in university students. 161 male and 228 female students completed the general self efficacy scale (Sherer and Madox, 1982) and academic procrastination scale (Solomon and Rathblom, 1984). The results showed that the average scores of male students were lower than of female students. The comparison of norms in procrastination scores on the academic functions in this study and previous research also showed that in all cases it was higher than previous norms. Pearson`s correlation showed that there is a meaningful and negative relationship between general self efficacy, academic procrastination and academic achievement of in university students. However, the multi variables analysis of variance revealed no statistically meaningful relationship among these groups.با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، 389 دانشجو (228 دختر و 161 پسر) با روش نمونهبرداری مرحلهای به پرسشنامه خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند میانگین نمرههای پسران بیشتر از دختران است. مقایسه هنجاریابی نمرههای برای اهمالکاری در کنشوری تحصیلی نیز نشان داد در تمام موارد نمرهها از هنجارهای پیشین بالاتر است. تنایج همبستگی پیرسون در مورد رابطه بین متغیرها نشان داد بین خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. باوجود این تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد بین گروهها از نظر آماری تفاوت معنادار وجود ندارد.https://jep.atu.ac.ir/article_2283_ae3dd8a3250363e4a03cdbbfefbd1ef7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622Investigating the structural relations of creativity, self efficacy and coping with mental healthبررسی روابط ساختاری خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن با سلامت روان881082284FAعلیرضاپیرخائفیعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامیاحمدبرجعلیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی5826علیدلاورعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائیحسیناسکندریعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20101108he literature area of mental health do not have any comprehensive view showing creativity and self efficacy and coping are important in mental health. This research conducted for determination structural relations of creativity, self efficacy and coping with mental health in order to comply an integrated model. The sample was 120 students of Tehran universities who were selected with random sampling of cluster multi-stage method. The research plan was correlation and use to multiple regression and LISREL method. The instruments were Torrance' test creative thinking, Goldberg' mental health questionnaire, Lazarus' coping scale and Shirer's self efficacy scale that those psychometric index’s were valid. Multiple regression analysis showed that the relationship between creativity, self efficacy and coping was positive and significant. Also, there was a negative and significant relationship between creativity, self efficacy and coping with mental health. Good fitness models showed that the relationship between creativity and self efficacy with mental health, and coping and self efficacy with mental health was also significantزمینه:درمرور دیدگاههای موجود سلامت روان نگاهی یکپارچه برای ارتباط دادن مفاهیم خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن به سلامت روان دیده نمیشود. هدف: این پژوهش به منظور تعیین روابط ساختاری خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن با سلامت روان تحت یک مدل یکپارچه انجام شد.روش پژوهش:طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تحلیل دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره و لیزرل انجام گردید. نمونه شامل 120 دانشجوی دانشگاههای شهر تهران بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش:شامل آزمون خلاقیت تورنس، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ، مقیاس کنارآمدن لازاروس و مقیاس خودکارآمدی شرر بود که شاخصهای روانسجی آنها مورد تأیید قرارگرفت.یافتهها:بر پایه تحلیلهای روش رگرسیون بین متغیرهای خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن ارتباط درونی مثبت و معنیداری وجود داشت. این روابط بین متغیرهای خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن با سلامت روان منفی و معنیداری بود. مدلهای برازنده شده لیزرل نیز نشان داد که بین خلاقیت و خودکارآمدی با سلامت روان از یک طرف و خودکارآمدی و روش کنارآمدن با سلامت روان از طرف دیگر روابط درونی منفی و معنیداری وجود دارد.نتیجهگیری<strong></strong>:از مجموع تحلیلهای روابط ساختاری میتوان نتیجه گرفت که متغیرهای خلاقیت، خودکارآمدی و روش کنارآمدن از قدرت پیشبینی کنندگی قابل قبولی برای سلامت روان برخوردار هستند.https://jep.atu.ac.ir/article_2284_9abf94a8163c8d1c23c2deaf92ad27de.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622Study the effect of training overcoming procrastination on procrastination and educational performance in elementary boy pupils in district one Education of Tehran cityتأثیر آموزش مهارتهای غلبه بر سهلانگاری بر سهلانگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی1081182285FAمیناشمس الاحراریکارشناس ارشد روانشناسی عمومیدکترمجیدصفاری نیاعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوردکترحسینزارع- عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20101116rocrastination means to have intentional delay in carrying out responsibilities. The main purpose of this study was to investigate the effect of training overcoming procrastination on decreasing pupils' procrastination and increasing their educational performance in turn. The sample included 46 elementary pupils were selected using random sampling method. The content of overcoming procrastination was trained to sample group. Researcher-made 25 item questionnaire was used to evaluate the amount of procrastination and pupils' grade point averages were used in order to evaluate the their educational performance. After gathering and analyzing the data, it was showed that training overcoming procrastination on procrastination caused decreasing on procrastination by using covariate analysis and also in comparison with control group; increasing educational performance of experimental group.این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای غلبه بر سهلانگاری برکاهش سهلانگاری و عملکردتحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی پرداخته است. به این منظور 46 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند و آموزش مهارتهای غلبه بر سهل انگاری برای آنان اجرا شد. برای سنجش میزان سهلانگاری دانش آموزان از پرسشنامه محقق ساخته 25 سؤالی استفاده شد و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل نمرات دانشآموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای غلبه بر سهلانگاری باعث کاهش سهلانگاری و نیز افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است.https://jep.atu.ac.ir/article_2285_8945af2cf3d9075013284f217f42887f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622An investigation about basics of social education from Imam Sajjad `s viewpoint in Sahifeye Sajjadiehبررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه1201502286FAفرشتهملاسلمانیکارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبائیدکتر علیقائمی- عضو هیأت علمی دانشگاه تهراندکتر سعیدبهشتیعضو هیأت علمیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20101123he aim of this research is to investigate the basics of social education from Imam Sajjad `s viewpoint in Sahifeye Sajjadieh. In approaching to this aim, first we analyzed the meaning of social education with more emphasis on Sahifeye Sahifeye Sajjadieh in a way that provide a determined structure for bringing out and stating basics of social education from Sahifeh. In this investigation, library and sample taking method for gathering of information were used which were a foundation for application of prays in Sahifye Sajjadieh and authoritative. Translations and interpretations was also used taking the advantages of analyzing contents method. This investigation is going to answer the following two questions: (1) what does the social education mean according to Imam Sajjad? (2) What are the basics of social education? According to the obtained results of this study, he has considered all different parts of social education in his worships that included: Morals, relationships, family, rights, social supervising, crime and judging and between his worships in an intricate and exact method he has enumerated some internal features of mankind like: generosity, dignity, negligence, weakness, to influence one, perfectionism, to speculate, etc.هدف این پژوهش بررسی مبانی تربیتاجتماعی از دیدگاهامامسجاد(ع) در صحیفه سجادیه میباشد. برای رسیدن به این مقصود ابتدا مفهوم تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد(ع) با تأکید بیشتر بر صحیفه سجادیه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت تا بدین ترتیب قالبی معین برای استخراج و تبیین مبانی تربیتاجتماعی از صحیفه فراهمگردد. در اینپژوهش از روش کتابخانهای و فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شد که مبنای کار استفاده از دعاهای صحیفه سجادیه و تفاسیر و ترجمه های معتبر این صحیفه بود. و با استفاده از روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد.
براساس یافتههای این تحقیق، ایشان در نیایشهایخود به شکلی ظریف و دقیق برخی ویژگیهایذاتی انسان را در حیطه تربیتاجتماعی برشمرده که عبارتند از: احسان، شرافت، غفلت پذیری، ضعف، تأثیرپذیری، کمال جویی، اندیشه ورزی و... . یافتههای تحقیق نشان میدهد که مفهوم تربیتاجتماعی در صحیفه سجادیه همان یادگیری برقراری رابطه صحیح با مردم، با خدا و خود برای کسب رضایت خدا میباشد.https://jep.atu.ac.ir/article_2286_4c1dcbdc6dbab9a6ae3c133fde8d74e1.pdfدانشگاه علامه طباطبائیفصلنامه روان شناسی تربیتی2538-318361720100622Comparing the individual and environmental factors in success metaphors of top grades, middle grades and who are not accepted in nationwide testمقایسه عوامل فردی و محیطی در استعارههای موفقیت رتبههای برتر، متوسط و پذیرفته نشدگان آزمون سراسری1481702287FAمنصورهابوالحسنی- کارشناس ارشد رشته مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیدکتر معصومهاسمعیلیعضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20111201<strong><em>Abstract</em></strong>
ne of the most important needs of human is achievement to perfection, accomplishment and success. Significant part of our country population is related to young people and one of the factors to maintain young people fresh is achievement to success during various stages of life. The present research is performed with the goal of comparative evaluation of success metaphors among top grades, middle grades and who were not accepted in university entrance exam of 2008. Therefore, 150 candidates of university entrance exam of 2008 have been selected (50 top grades, 50 middle grades and 50 unaccepted from 5 test groups). By this, from top grades of 1-20, and from middle grades of 1000-1500 and from who were not accepted as above 30000, the persons have been selected by sampling method. Then, metaphors were evaluated using content analysis method, descriptive type. Therefore, below results have been archived: Top grades noted to individual factors, middle grades noted to individual and environmental factors and who were not accepted noted to environmental factors. Also, among effective factors to the success of these three groups, the external unfavorable conditions were meaningful to who were not accepted and other factors were common among them. As successful and unsuccessful people are defined based on university entrance exam grades, these results are specified to these groups and not generalized to other groups with different success definition and any conclusions should be provided as conservative.یکی از گرایشات مهم انسانها، رسیدن به کمال و خودشکوفایی و دستیابی به موفقیت و پیروزی است. اکثریت جمعیت کنونی کشور ما را جوانان تشکیل میدهند و یکی از عوامل شادابی و نشاط، این جامعه جوان، کسب موفقیت در برهههای مختلف زندگی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل فردی و محیطی مؤثر در موفقیت از طریق تحلیل استعارههای موفقیت رتبههای برتر، متوسط و پذیرفته نشدگان آزمون سراسری انجام پذیرفت. برای این منظور، تعداد 150 نفر از داوطلبان کنکور سراسری سال 1387 شامل،50 نفر رتبههای برتر، 50 نفر رتبههای متوسط و 50 نفر نیز از بین پذیرفتهنشدگان هر پنج گروهآزمایشی، داوطلبان آزمون سراسری سال 1387 با رتبههای بین 1 تا 20 در گروه برتر، رتبههای بین 1500-1000 در گروه متوسط و رتبههای بالاتر از 30000 گروه پذیرفته نشدگان، به روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شدند. استعارههای آزمودنیها با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی، بررسی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه برتر، عوامل موفقیت خود را به عوامل فردی، گروه متوسط، به ترکیبی از عوامل فردی و محیطی و گروه پذیرفته نشدگان به عوامل محیطی نسبت داده بودند. عوامل مؤثر در موفقیت بین سهگروه مشابه بود و تنها عامل متفاوت، شرایط نامساعد بیرونی در گروه پذیرفته نشدگان است. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر افراد موفق و ناموفق براساس رتبههایکنکور تعریف شده بود، نتایج مختص اینگروه است و تعمیم آنها به سایر گروهها باید با احتیاط صورت پذیرد.https://jep.atu.ac.ir/article_2287_ed9ca04f76c728243da0eaa835cd3d02.pdf