الهه کاکاوند؛ علی دلاور؛ افسانه مظفری؛ نسیم مجیدی
چکیده
شبکه های اجتماعی نوین به عنوان عرصه ای نوظهور تمام مناسبات بشری را تحت تاثیر قرار داده اند. از جمله می توان به تعریف از سرمایه های مختلف انسانی اشاره کرد. از جمله باز تعاریف جدیدی که از سرمایه صورت گرفته است مبحث سرمایه روانشناختی می باشد. سرمایه روانشناختی یکی از شاخص های روان شناسی مثبت گرا می باشد که با ویژگی هایی از قبیل باور فرد ...
بیشتر
شبکه های اجتماعی نوین به عنوان عرصه ای نوظهور تمام مناسبات بشری را تحت تاثیر قرار داده اند. از جمله می توان به تعریف از سرمایه های مختلف انسانی اشاره کرد. از جمله باز تعاریف جدیدی که از سرمایه صورت گرفته است مبحث سرمایه روانشناختی می باشد. سرمایه روانشناختی یکی از شاخص های روان شناسی مثبت گرا می باشد که با ویژگی هایی از قبیل باور فرد به توانایی هایش برای دستیابی به موفقیت، داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف، ایجاد اسنادهای مثبت درباره خود و تحمل مشکلات می باشد و افراد را قادری می سازد تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقعیت های استرس زا، کمتر دچار تنش شده و در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند و کمتر تحت تاثیر وقایع روزانه قرار بگیرند. لذا این پژوهش با هدف مطالعه نقش شبکه های اجتماعی در سرمایه روانشناختی، صورت گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کمی است. جهت گیری اش توسعه ای و کاربردی است. استراتژی این تحقیق توصیفی است و از تلفیق چند پرسشنامه استاندارد قصد پیمایش در میان کاربران تلگرام در شهر تهران به عنوان جامعه آماری را دارد که بر حسب فرمول کوکران برای جامعه نامحدود ۳۸۴ پرسشنامه دریافت شد. نتایج نشان داد کارکرد اقتصادی، ارتباط شبکه ای و خوداظهاری بر سرمایه روانشناختی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد در حالی که کارکرد سیاسی شبکه های اجتماعی بر سرمایه روانشناختی کاربران تلگرام اثر منفی معناداری دارد.
سعیده زاهد؛ حسین کارشکی؛ پروین روشن قیاس
چکیده
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته ...
بیشتر
هدف مطالعهی حاضر بررسی تأثیر بار شناختی برونزاد بر درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی شهرستان اصفهان بود. ابتدا 30 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. برای القاء بار برونزاد از اثر ناسیالی متن استفاده گردید. بدین صورت که در مرحله پیشآزمون، متنی با فونت سیال (خوانا) به هر دو گروه داده شد تا به مدت 10 دقیقه مطالعه کنند. سپس از آنها خواسته شد تا ارزیابی خود را از متن با پاسخ دادن به پرسشنامه بار شناختی (کلپش و سیوفرت، 2017) و خرده مقیاس درگیری شناختی (ریو، 2013) مشخص کنند. در مرحله بعد، متنی موازی با متن پیشآزمون به آزمودنی-ها داده شد با این تفاوت که فونت متن گروه آزمایش به صورت کمتر خوانا دستکاری شد. سپس از هر دو گروه خواسته شد تا به پرسشنامه بار شناختی و درگیری شناختی پاسخ دهند. دادههای پژوهش با روش MANCOVA تحلیل گردید. نتایج نشان داد تفاوت معناداری به لحاظ درگیری شناختی و بار شناختی مطلوب بین گروه آزمایش و گروه کنترل وجود دارد. از این رو به نظر میرسد حدی از بار برونزاد، با ایجاد درگیری شناختی میتواند پردازش شناختی مطلوب را در یادگیرندگان برانگیزد.
روانشناسی یادگیری
حسین نادری پور؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ رسول کردنوقابی؛ شهریار یارمحمدی واصل
چکیده
هدف از این پژوهش تدوین مدل علی درگیری تحصیلی برمبنای ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی (در قالب مدل سازی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تدوین مدل علی درگیری تحصیلی برمبنای ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی (در قالب مدل سازی معادلات ساختاری) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 420 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (Reeve & Tseng, 2011; Reeve, 2013)، پرسشنامه ذهن آگاهی تحصیلی، مقیاس ترس از شفقت به خود (Gilbert et al., 2011)، مقیاس خردورزی تحصیلی، و مقیاس هسته ارزشیابی خود (Judge et al., 2003) بود. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها بیانگر آن بود که مدل با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفته است، به طوری که همۀ شاخص ها مدل را تأیید نمودند. نتایج مدل نشان داد که ذهن آگاهی تحصیلی، ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در متغیر درگیری تحصیلی اثر مستقیم و معناداری داشته اند. همچنین نتایج نشان داد که ذهن آگاهی تحصیلی با میانجیگری ترس از شفقت به خود، خردورزی تحصیلی و هسته ارزشیابی خود در متغیر درگیری تحصیلی اثر معناداری داشته است. در این پژوهش، نقش متغیرهای ذکر شده در درگیری تحصیلی دانشجویان تأیید شد. این امر نشان دهندۀ اهمیت توجه به این چهار متغیر در جهت تبیین درگیری تحصیلی است.
روانشناسی یادگیری
مجتبی جهانی فر؛ فاطمه دهقانی
چکیده
خودپنداره و خودکارآمدی، مهمترین باورهای شایستگی تحصیلی هستند که البته آگاهی اندکی در مورد نقش این باورها در درس علوم وجود دارد و تا کنون روابط ساختاری جداگانه بین این باورها و پیشایندها و پیامدهای آموزشی در درس علوم در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر این روابط ساختاری را با استفاده از رگرسیون متغیرهای مکنون، در مجموعه ...
بیشتر
خودپنداره و خودکارآمدی، مهمترین باورهای شایستگی تحصیلی هستند که البته آگاهی اندکی در مورد نقش این باورها در درس علوم وجود دارد و تا کنون روابط ساختاری جداگانه بین این باورها و پیشایندها و پیامدهای آموزشی در درس علوم در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر این روابط ساختاری را با استفاده از رگرسیون متغیرهای مکنون، در مجموعه دادههای مربوط به 920 دانش آموز ایرانی مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان داد که همبستگی بین خودکارآمدی تحصیلی و خودپنداره تحصیلی در درس علوم 47/0= ρ است، که نشان از مجزا بودن عوامل ساختاری باورهای شایستگی تحصیلی در درس علوم دارد، خودکارآمدی تحصیلی علوم در مقایسه با خودپنداره تحت تأثیر شدیدتر پیشایند فرصت های یادگیری مبتنی بر کاوشگری قرار داشت. خودپنداره تحصیلی علوم، پیشبینیکننده بهتری برای انگیزه آیندهنگرانه و ایجاد آرزوی شغلی بود، این در حالی است که خودکارآمدی، پیشبینیکننده بهتری در مورد تواناییهای کنونی شاگردان در درس علوم است. برنامههای آموزشی مبتنی بر کاوشگری، بازخورد مثبت و فردی ارائه شده توسط معلمان علوم، ایجاد فرصتهایی برای دانشآموزان به منظور مشارکت در تجربه های آزمایشگاهی، میتوانند به تقویت باورهای شایستگی تحصیلی درس علوم کمک کنند. پیشنهاد ما طراحی آموزشی درس علوم مبتنی بر سازنده گرایی، توسعه کارهای دست ورزی در مدارس، و طراحی فعالیت های کلاسی مبتنی بر مشارکت توسط معلمان علوم، به منظور تقویت خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی شاگردان است، این تقویت، پیامدهایی از قبیل پیشرفت سواد علمی و ایجاد آرزوها و انگیزههای مثبت شغلی را در پی خواهد داشت.
روانشناسی یادگیری
احمدرضا قلی پور؛ طیبه تجری؛ علی اصغر بیانی؛ جوانشیر اسدی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفههای شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونهبرداری هدفمند و از نوع گلوله برفی شناسایی و با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده براساس شیوه اشتراوس و کوربین (1998) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های فرآیند کدگذاری 275 کد باز بود که پس از گذراندن مراحل کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی. 25 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی شناسایی و در 5 محور طبقه بندی شدند که عبارتند از: انگیزش شناختی (ادراک نیازهای مالی و نیاز روانشناختی)، بسترهای شناختی (نگرش کارآفرینانه، توانائیهای آموختهشده کارآفرینی، ویژگیهای شخصیتی و کارآفرینانه)، مداخلهگرها (مداخلات شناختی)، راهبردها (خودشکوفایی، تفکر کارآفرینانه، ساختارسازی) و پیامدها (نتایج شناختی و نتایج فراشناختی) حول مقوله محوری (مؤلفههای شناختی الگوی ترغیب). نتایج در قالب الگوهای پارادایمی و مفهومی شکل گرفت. یافتههای این مطالعه میتواند در سطح کلان برای سیاست-گذاران کشوری و مدیران اجرایی بخش دولتی و خصوصی و در سطح خرد برای ترغیب دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی مورد استفاده واقع شود.
ریحانه رحیمی؛ شیرین رشیدی
چکیده
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی ...
بیشتر
یاریگری که یکی از انواع رفتار جامعهپسند است به اقدام یا فعالیت دواطلبانهای اشاره دارد که فرد در جهت کمک به دیگران بدون داشتن هرگونه چشم داشت یا انتظاری نشان میدهد. در این پژوهش هدف ساخت ابزاری روا و پایا جهت اندازهگیری سازه یاریگری بود. پرسشنامه یاریگری براساس مطالعه پیشینه توسط پژوهشگران طراحی و با نظر متخصصین تغییراتی در آن اعمال و در نهایت با 30 گویه برای اجرای نهایی آماده شد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از طریق روش نمونهگیری چندمرحلهای به حجم 242 از این جامعه انتخاب شدند. بعد از طراحی پرسشنامه همسانی دورنی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا از طریق سؤالات خودمحوری بررسی شد و روایی واگرای آن تأیید شد. تحلیل عاملی 5 عامل شامل کمکهای داوطلبانه، کمک به خانوداه و دوستان، کمک به فامیل و غریبهها، کمکهای کوچک و کمک-های موقتی را شناسایی کرد. همچنیننتایج نشان داد که افراد تمایل بیشتری برای کمک به افراد خانواده و دوستانشان دارند که این نتیجه با نظریههای تکاملی موجود در این زمینه همخوانی دارد. پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده و قابل تعمیم به سایر اقشار نیست، لذا توصیه میشود این ابزار در سایر اقشار و ردههای سنی دیگر نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گیرد.