TY - JOUR ID - 9911 TI - بررسی رابطه ساختاری (تدوین مدل) تفکر انتقادی براساس سبک های یادگیری و نقش میانجی فراشناخت JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - مجیدیان فرد, محمد باقر AU - محمدی مهر, مژگان AU - نجیمی, مرتضی AD - کارشناسی ارشد علوم تربیتی مدیریت اموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دانشیار میکروبشناسی، دانشکده پیراپزشکی- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طبابی، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 50 SP - 155 EP - 169 KW - تفکر انتقادی KW - سبک های یادگیری KW - فراشناخت DO - 10.22054/jep.2019.37802.2503 N2 - هدف از این پژوهش بررسی رابطه ساختاری (تدوین مدل) تفکر انتقادی بر اساس، سبک‌های یادگیری و میانجیگری فراشناخت در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش بود.این مطالعه به روش کمی و از نوع همبستگی انجام شد. شرکت کنندگان شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش بودند؛ نمونه‌گیری به شیوه تصادفی طبقه‌ای انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سبک یادگیری کلب (1985)، پرسشنامه فراشناخت ولز (1997)، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Amos و به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. یافته ها نشان داد سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال، انتزاعی به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری فراشناخت با تفکر انتقادی ارتباط معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد؛ اما بین سبک یادگیری عینی به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری فراشناخت با تفکر انتقادی ارتباط معناداری وجود ندارد. بین سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال و انتزاعی با تفکر انتقادی ارتباط مستقیم و معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد. اما بین سبک یادگیری عینی با تفکر انتقادی رابطه مستقیم معنادار وجود ندارد. همچنین بین سبک یادگیری تأملی، آزمایشگری فعال، عینی، انتزاعی به‌طور مستقیم با فراشناخت ارتباط معناداری در سطح P≤.01 وجود دارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_9911.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_9911_344749d535b554d67f070a34cddbfd15.pdf ER -