TY - JOUR ID - 9336 TI - خصوصیات روان سنجی پرسشنامه پنج عامل شخصیت برای کودکان-فرم کوتاه (BFQ-C-SF) JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - عطادخت, اکبر AU - زردی گیگلو, بهمن AU - لاله, حدیثه AD - هئیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روان شناسی AD - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 14 IS - 48 SP - 103 EP - 126 KW - پنج عامل شخصیت کودکان (BFQ-C-SF) KW - پایایی KW - روایی KW - دانش آموزان DO - 10.22054/jep.2018.25625.1973 N2 - چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه پنج عاملی شخصیت برای کودکان-فرم کوتاه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه‌های تحصیلی ششم، هفتم، هشتم و نهم شهرستان اردبیل تشکیل می‌داد. از این میان 450 نفر نمونه به روش خوشه‌گیری چند‌مرحله‌ای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل شخصیت برای کودکان-فرم کوتاه (مارکوس و کوکینوس، 2017) و پرسشنامه شخصیت آیزنک-فرم کودکان و نوجوانان (1975) استفاده شد. جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و جهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی همگرا، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که این مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار است (هوشیاری 75/0، عقلانیت/گشودگی 87/0، پذیرش 72/0، بی ثباتی هیجانی 88/0، برون گرایی/ انرژی 83/0). نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج عامل هوشیاری، عقلانیت/گشودگی، پذیرش، بی‌ثباتی هیجانی و برون گرایی/انرژی 77/66 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس از برازش مناسبی برخوردار است (96/0=CFI، 95/0=TLI، 94/0=RFI و 057/0=RMSEA)؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این پرسشنامه ابزار مناسبی جهت ارزیابی مدل پنج عاملی شخصیت در کودکان و نوجوانان است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_9336.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_9336_38577aff62c6b4d7d8fe6ee2388f4990.pdf ER -