TY - JOUR ID - 63 TI - بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - میکائیلی, نیلوفر AU - رجبی, سعید AU - عباسی, مسلم AU - زمانلو, خدیجه AD - استاد یار دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون AD - کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 10 IS - 32 SP - 31 EP - 53 KW - تنظیم هیجان KW - عواطف مثبت و منفی KW - عملکرد تحصیلی KW - فرسودگی تحصیلی KW - دانشجویان DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی ارتباط تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 400 دانشجو (200 پسر و 200 دختر) بود که از میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 91-90 به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس‌های فرسودگی تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و پرسشنامه تنظیم هیجان، و برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی از معدل کل آن‌ها استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) به کار رفت. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با عملکرد و فرسودگی تحصیلی رابطة معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دو گروه در تنظیم هیجان، عواطف مثبت بیشتر و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری دارند، در واقع تنظیم هیجان و عواطف مثبت دختران بیشتر و فرسودگی تحصیلی آن‌ها کمتر از پسران بود. اما دو گروه در عواطف منفی و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری نداشتند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_63.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_63_c5667a4846aa741ae2ee97dc6f17661a.pdf ER -