TY - JOUR ID - 3936 TI - بررسی اثربخشی آموزش ارائه شبکه ای در مقایسه با آموزش ارائه خطی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - حسینی‌نسب, سید داود AU - باردل, محمد AU - حسین‌پور, نسرین AD - استادروان‌شناسی تربیتی دانشگاهآزادسلامیواحدتبریز،تبریز،ایران.‏ AD - کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، خوی، ایرانآموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان خوی AD - دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی، مرکز آموزش عالی شهید مطهری دانشگاه فرهنگیان، خوی، ایران.‏ Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 38 SP - 1 EP - 22 KW - ارائه شبکه ای KW - ارائه خطی KW - نقشه مفهومی KW - PowerPoint KW - MindMapper DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی ارائه شبکه ای و نرم افزار MindMapper با ارائه خطی و نرم افزار PowerPoint بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و شاخص های شناختی فراگیران اجرا شد. یادداری، درک و کاربست مطالب آموخته شده به عنوان شاخص های شناختی در نظر گرفته شدند. طرح پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و با گروه های مقایسه بود. آزمودنی های این پژوهش 60 نفر از دانش آموزان ششم مدارس ابتدایی پسرانه خوی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش بازده های شناختی فراگیران از یک آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی ششم استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که استفاده از نرم افزار MindMapper به عنوان نماینده ارائه شبکه ای اطلاعات در مقایسه با نرم افزار PowerPoint به عنوان نماینده شیوه خطی ارائه اطلاعات تأثیر برتر معناداری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی (شاخص های درک و کاربست) دارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_3936.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_3936_9034176dc94ae207dac94200dba47c64.pdf ER -