TY - JOUR ID - 3668 TI - اثربخشی آموزش موسیقی در توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - قاسم تبار, سید نبی الله AU - حسینی, محبوبه AU - حاجی تبار فیروزجایی, محسن AU - گودرزی, نفیسه AD - ندارم AD - دانشگاه مازندران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 37 SP - 139 EP - 159 KW - آموزش موسیقی KW - توانایی‌شناختی KW - بهره‌هوش کلامی KW - بهره‌هوش غیر‌کلامی KW - کودکان پیش‌دبستان DO - N2 - پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته‌ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش‌‌دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به‌طورمعناداری بهره‌هوش‌کلامی و غیر‌کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان مورد بحث قرار گرفت.پژوهش حاضر با شناخت تأثیر آموزش موسیقی به روش اٌرف بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته‌ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش‌‌دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به‌طورمعناداری بهره‌هوش‌کلامی و غیر‌کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی بر توانایی‌هوشی کودکان پیش‌دبستان مورد بحث قرار گرفت. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_3668.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_3668_59f5c02e6c3f55b8aa7de6f55b84cb6e.pdf ER -