TY - JOUR ID - 2465 TI - ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش‏آموزان، بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختیِ سطح بالا JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - برزگر بفرویی, کاظم AU - سعدی پور, اسماعیل AU - ابراهیمی قوام, صغری AU - فرخی, نورعلی AD - - عضو هیأت علمی دانشگاه یزد barzegar6003@yahoo.com AD - دانشیار گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - - دانشیار، گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی AD - - استادیار، گروه روان‏شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 8 IS - 26 SP - 178 EP - 211 KW - باورهای معرفت شناختی KW - ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - راهبردهای شناختی سطح بالا KW - عملکرد شیمی DO - N2 - هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا بر عملکرد شیمی، با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بود. بدین منظور، 646 دانش‏آموز دبیرستانی (328 دختر و 318 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای متشکل از مقیاس‌های باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا، خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا پاسخ دادند. نتایج بدست آمده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برونزای باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا اثر مستقیم معناداری بر عملکرد شیمی دارند. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا با عملکرد شیمی از طریق خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا میانجی‌گری می‏شود. در این مدل تمام ضرایب رگرسیون از نظر آماری معنادار بوده و متغیرهای پیش بینی کننده جمعاً 75/0 از واریانس عملکرد شیمی را تبیین کردند. در مجموع یافته ها نشان می‌دهد که باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا ضمن اثرات مستقیم، با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای شناختی سطح بالا بر عملکرد شیمی اثرات غیرمستقیم دارند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2465.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2465_e308c54223ba618eaf430181201ab575.pdf ER -