TY - JOUR ID - 2278 TI - تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه: چشم‏اندازهای جدید روان‏شناسی اجتماعی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - احمدی ده قطب الدینی, محمد AU - محمدخانی, عظیم AU - مشکانی, محمد AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اَنار AD - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان AD - مشاور آموزش و پرورش استثنایی گرگان Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 6 IS - 16 SP - 104 EP - 130 KW - تجربه کار با رایانه KW - مدل پذیرش فناوری KW - تناسب تکلیف- فناوری KW - کاربرد واقعی رایانه DO - N2 - زمینه: پذیرش و کاربرد فناوری‏های‏مختلف در محیط‏های‏آموزشی، دامنه وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. سؤال‏های مهمی که در این زمینه مطرح می‏شود این است که کاربران، فناوری را چگونه تصور‏می‏کنند؟ و عواملی‏که منجر به عدم ‏استفاده از فناوری‏می‏شود، کدامند؟ هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر پذیرش فناوری رایانه، به خصوص سهولت ادراک شده و سودمندی ادراک شده رایانه، انجام گرفت. روشپژوهش: این مطالعه به روش آزمایشی با استفاده از طرح تک گروهی با پس آزمون انجام گرفت. به این منظور یک نمونه 127 نفری از دانشجویان ترم اول رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی به‏طور خوشه‏ای انتخاب و بعد از شش هفته آموزش به پرسشنامه TAM که از پژوهش‏های گاردنر و آموروسو و کلوپینگ و مک کنی اقتباس شده بود، پاسخ دادند. یافته‏ها: نتایج نشان دادند که اثر مستقیم تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری بر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه معنادار و بر سودمندی ادراک شده رایانه معنادار نمی‏باشد. همچنین اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه با اضافه شدن تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری به مدل دیگر معنادار نبود، اما اثر مستقیم سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر نگرش نسبت به کاربرد رایانه با حضور تجربه کار با رایانه و تناسب تکلیف- فناوری تعدیل نشد. نتیجه‏گیری: دارا بودن تجربه و تناسب تکلیف- فناوری، اثر سهولت ادراک شده کاربرد رایانه بر سودمندی ادراک شده رایانه را تعدیل می‏کند و هر چه تجربه فرد و تناسب تکلیف-فناوری بیشتر باشد، فرد فناوری را ساده تر ادراک می‏کند، اما ممکن است آن را سودمند ادراک نکند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2278.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2278_1b6535c6a6a00ec0c4b79e758dd9a443.pdf ER -