TY - JOUR ID - 2268 TI - بررسی تربیت سیاسی در برنامه درسی رسمی دوره ابتدایی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - رضوی, سید عباس AU - ملکی, دکتر حسن AU - عباس‌پور, دکتر عباس AU - ابراهیمی قوام, دکتر صغری AD - دانشجوی دکتری برنامه‏ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی AD - - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 6 IS - 16 SP - 20 EP - 66 KW - برنامه‌ریزی درسی KW - تربیت سیاسی KW - مردم‌سالاری دینی KW - دوره ابتدایی DO - N2 - این پژوهش با هدف بررسی وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی فعلی یا رسمی دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که برای انجام آن از تحلیل محتوای کیفی و سندکاوی استفاده شده است. بدین منظور راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، فارسی و تعلیم و تربیت‏اسلامی (هدیه‌های آسمان) مورد بررسی قرار گرفته و کتاب‏های مربوطه به صورت عمدتاً کیفی تحلیل و نقادی شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می‏دهد که وضعیت تربیت سیاسی در برنامه درسی دوره ابتدایی چندان مطلوب نیست. اهداف مربوطه بیشتر ناظر بر بعد شناختی و عاطفی است و بعد رفتاری یا مهارتی مورد غفلت واقع شده است. محتوای برنامه‌ درسی نیز نتوانسته است فرصت مناسبی برای تربیت سیاسی کودکان مبتنی بر اندیشه مردم سالاری دینی فراهم آورد و نیاز به بازنگری اساسی و جدی دارد. گرچه روش‏های آموزش و ارزشیابی پیشنهادی به نظر یادگیرنده محور و فعال هستند، لیکن با توجه به کاستی و ضعف محتوای‏آموزشی نمی‌تواند چندان مؤثر باشد. از سوی دیگر به نظر می‏رسد بین برنامه‏درسی تعلیمات‏اجتماعی، فارسی و هدیه‏های‏آسمانی از منظر تربیت‏سیاسی‏هماهنگی وجود ندارد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2268.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2268_9f1bfb70d2d26cfee7c2f7a3517ae2f2.pdf ER -