TY - JOUR ID - 2226 TI - تأثیر ترکیبی روش‏های سنجش جایگزین(عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی در درس شیمی شهرستان خرم آباد JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - خرم آبادی, دکتر یدالله AU - دلاور, دکتر علی AD - عضو هیأت دانشگاه پیام نور استان همدان AD - - عضو هیأت علمی‏دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 5 IS - 15 SP - 88 EP - 109 KW - سنجش جایگزین KW - سنجش سنتی KW - نگرش KW - پیشرفت تحصیلی KW - کارپوشه KW - آزمون‏های عملکردی DO - N2 - پژوهش حاضر تأثیر ترکیبی بکارگیری روش‌های مختلف سنجش جایگزین (عملکردی و کارپوشه) بر نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان را مورد بررسی قرار داد. نمونه پژوهش را 40 دانش‌آموز پسر پیش دانشگاهی در رشتة علوم تجربی منطقه 2 خرم‌آباد تشکیل دادند که در دو کلاس متفاوت به‏صورت ‏تصادفی‏خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‏گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: 1- پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، 2- آزمون پیشرفت تحصیلی شیمی، 3- آزمون‌های عملکردی شیمی، 4-کارپوشه. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های‌آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA)،و تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد دانش‌آموزانی که عملکردشان با استفاده از روش‌های سنجش جایگزین مورد‏آزمون قرار‏ می‌گیرند در‏مقایسه با‏دانش‌آموزانی‏که عملکردشان با روش‌های سنتی اندازه‏گیری‏ می‌شوند: 1- نگرش مثبت‏تری نسبت به مدرسه دارند، 2- به پیشرفت تحصیلی بالاتری در حیطة روانی- حرکتی و شناختی دست می‌یابند.   UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2226.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2226_bfa886f4eabd0135c59c7c615ecaec04.pdf ER -