TY - JOUR ID - 2159 TI - بررسی و مقایسه سبک‌های هویت و عوامل مرتبط با آن در دانش‌آموزان نوجوان شاهد JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - هاشمی, دکتر نظام AU - رضوی, سید عباس AD - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی AD - عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 4 IS - 13 SP - 46 EP - 72 KW - : سبکهای هویتی KW - هویت‏یابی KW - سبکهای مقابله ای KW - عملکرد خانواده KW - نوجوان KW - دانش آموز شاهد DO - N2 - هدف مطالعه حاضر بررسی سبکهای هویتی دانش‏آموزان نوجوان شاهد و عوامل مرتبط با آن بود. بدین منظور‏، از میان جامعه آماری‏ این مطالعه،‏ 366 دانش‏آموز نوجوان مدارس دخترانه و پسرانه 12 تا 18 ساله شاهد به روش نمونه‌گیری طبقه‏ای برگزیده شدند. برای انجام این پژوهش از پرسشنامه سبک‌های هویت، مقیاس کنارآیی نوجوانان، و مقیاس عملکرد خانواده استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که: (1) بین سبکهای هویتی دانش آموزان دختر و پسر به جز در سبک سردرگم/ اجتنابی تفاوت دیده نمی‏شود. (2) بین سن‏، برخی از مؤلفه‏های عملکرد خانواده و سبکهای هویتی رابطه معناداری دیده شد، 3) بین سبک‏های هویتی و سبکهای کنار آمدن یا مقابله رابطه معنادار مشاهده شد. نتیجه این که شکل‌گیری هویت در نوجوانان شاهد تفاوتی با سایر نوجوانان ندارد. از سوی دیگر، نوجوانان دارای هویت موفق در خانواده‏هایی رشد می‏کنند که در آنها اعضای خانواده با یکدیگر روابط عاطفی خوبی دارند. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2159.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2159_79bf9adf07c038c85c171b319b1f56d9.pdf ER -