TY - JOUR ID - 2128 TI - بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبک‏های مقابله‏ای و نقش این متغیرها در پیش‏بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - عبدی, علی AU - آریاپوران, سعید AD - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و دانشجوی دکتر برنامه ریزی درسی AD - دانشجوی دکترای روان‏شناسی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 4 IS - 12 SP - 144 EP - 163 KW - : سبک‏های مقابله‏ای KW - استرس‏ادراک شده KW - عملکرد تحصیلی KW - دانشجویان DO - N2 - هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبک‏های مقابله‏ای و نقش این متغیرها در پیش‏بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند‏مرحله‏ای‏انتخاب‏شدند و مقیاس‏های‏استرس‏ادارک‏شده کوهن‏و‏همکاران (1983) و سبک‏های مقابله‏ای موس (1993) را تکمیل‏کردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرس‏ادارک‏شده مثبت با سبک‏های‏مقابله تجزیه و تحلیل‏منطقی، جستجوی‏راهنمایی و حمایت، ارزیابی‏نوین و مثبت و حل‏مسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی، جستجوی راهنمایی وحمایت، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی، جستجوی پاسخ‏های اجتنابی و کناره‏گیری، همبستگی منفی و بین استرس‏ادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کناره‏گیری همبستگی مثبت و معنی‏دار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراک‏شده مثبت با اجتناب‏شناختی، جستجوی پاسخ‏های اجتنابی، و تخلیه هیجانی، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتناب‏شناختی، جستجوی پاسخ های اجتنابی، کناره‏گیری و تخلیه‎هیجانی همبستگی‎مثبت بدست‎آمد. نتایج‎همبستگی نشان‎داد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرس‎ادراک‏شده مثبت با عملکرد‎تحصیلی‏همبستگی‏مثبت و فقط در دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده منفی با عملکرد تحصیلی همستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین راهبردهای مقابله ای تجزیه و تحلیل منطقی و جستجوی راهنمایی و حمایت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی‏دار و بین راهبرد مقابله‏ای جستجوی پاسخ‏های اجتنابی و کناره‏گیری با عملکرد‏تحصیلی رابطه‏منفی و معنی‏دار و در دانشجویان‏پسر بین‏راهبردهای مقابله‏ای تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین مثبت و حل مسئله با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و بین راهبردهای‏مقابله‏ای‏اجتناب‏شناختی و تخلیه‏هیجانی با عملکرد‏تحصیلی‏رابطه ‏منفی وجود‏داشت. نتایج‏تحلیل‏رگرسیون چند متغیری نشان داد که هم در دانشجویان‏دختر و هم در دانشجویان‏پسر استرس‏ادراک‏شده مثبت به صورت مثبت، قوی‏ترین متغیر برای پیش‏بینی عملکرد تحصیلی بوده است. همچنین قوی ترین متغیرها برای پیش‏بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر به ترتیب سبک‏های مقابله‏ای کناره‏گیری، جستجوی‏راهنمایی و حمایت، جستجوی پاسخ‏های اجتنابی و تجزیه و تحلیل‏منطقی و در دانشجویان‏پسر به‏ترتیب سبک‏های‏مقابله‏ای حل‏مسئله، تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین و مثبت و تخلیه هیجانی بوده‏اند UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2128.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2128_b85882670342492182a5d3f073b69ca8.pdf ER -