TY - JOUR ID - 2127 TI - ساخت و اعتباریابی آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی در کودکان 12-6 ساله JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - رونقی, دکتر سیمین AU - دلاور, دکتر علی AU - احدی, دکتر حسن AU - جمهری, دکتر فرهاد AD - دکتری روان‏شناسی آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی AD - . عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 4 IS - 12 SP - 124 EP - 144 KW - دلبستگی KW - کودکی میانه KW - آزمون فرافکن DO - N2 - هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی یک آزمون فرافکن تصویری برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. روش نمونه گیری تصادفی از یک جامعه در دسترس بود که برای این منظور ابتدا 500 کودک دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان کرج بزرگ توسط «مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله» مورد سنجش قرار گرفتند. سپس بر اساس نتایج حاصله از میان 90 کودک ناایمن در دسترس 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) تصادفی انتخاب شدند از میان 410 کودک ایمن 30 کودک از نظر جنس، سن، کلاس و منطقه تحصیلی با آنها همتراز گردیدند. آزمون فرافکن روی این 60 کودک اجرا شد. برای ساخت آزمون فرافکن مراحل زیر دنبال شدند: 1- نظرسنجی از کودکان و بزرگسالان 2- تعیین موقعیت‌های اضطراب زا 3- تعیین حیوانات نقاشی‏ها و تهیه نقاشی‏ها 4- تهیه ملاک‏های محتوایی داستان‏ها براساس تحلیل محتوا 5- اجرای مقدماتی و اصلی. سه مؤلفة اصلی ایمنی، اضطراب و اجتناب برای بررسی نوع دلبستگی در نظر گرفته شده و 6 موقعیت اضطراب‏زا تعیین گردید. هر موقعیت در سه مرحلة پیوند، جدایی و بازپیوند کودک- والد ترسیم گردید. در مجموع 18 نقاشی تهیه شد. اعتبار محتوایی آزمون توسط بررسی منابع موجود و نظر متخصصین تأیید شد. آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت میانگین نمرات مؤلفه‏ها بین دو گروه ایمن و ناایمن در تمام موارد معنی دار بود و روایی افتراقی آزمون را تأیید کرد. یک آزمون محقق ساخته در مورد مشکلات سازگاری و رفتاری کودکان دو گروه اجرا شد و ضرایب همبستگی بین نتایج این آزمون و آزمون اصلی وجود روایی همگرا را تأیید کردند. ضریب همسانی درونی آزمون (آلفای کرونباخ) برای مؤلفه‏های ایمنی = 816/0، اجتناب = 78/0 و اضطراب 619/0 می‏باشد که پایایی آزمون را اثبات می‏کند. طبق نتایج بدست آمده «آزمون فرافکن دلبستگی در کودکان 12-6 ساله» از پایایی و اعتبار کافی برخوردار می‏باشد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_2127.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_2127_2f797e36ff13eaa9b28a8b3574fbe39e.pdf ER -