TY - JOUR ID - 1597 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - جاه‌طلب ضیابری, مهشید AU - احدی, حسن AU - مشکبید حقیقی, محسن AD - دانشجوی روانشناسی عمومی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (علوم تحقیقات گیلان)(نویسنده مسئول) AD - استاد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج AD - مربی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 36 SP - 213 EP - 221 KW - اثربخشی KW - آموزش KW - راهبردهای فراشناختی KW - خلاقیت KW - خودپندارۀتحصیلی KW - دانش‌آموز DO - N2 - پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ انجام‌شده است.طرح پژوهش،شبه آزمایشی و در دو گروه آزمایش ویک گروه گواه با پیش­آزمون-پس­آزمون صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه 2 شهرتهران در سال تحصیلی 94-1393بود و به کمک نمونه آماری شامل 54 نفر که از این تعداد به‌تصادف، 18 نفر درگروه آزمایش فراشناخت، 18 نفر درگروه آزمایش خلاقیت و 18 نفردرگروه کنترل جایگزین شدندو پیش‌آزمون سنجش خودپنداری تحصیلی دلاور برای گروه­ها اجرا و سپس 10 جلسه 70 دقیقه­ای گروه آزمایش اول با روش بسته آموزشی برگرفته از روش TREE(مدل سکستون و همکاران) و گروه آزمایش دوم با روش بسته­های آموزش خلاقیت محقق ساخته برگرفته از اصول تورنس و ویلیامز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند.جهت بررسی افزایش خود پنداره تحصیلی پس‌آزمون استفاده شد­و داده­هابا استفاده ازآزمون­های آماری موردنیازازجمله تحلیل کوواریانس موردتجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته­­ها نشان داد دانش‌آموزانی که از آموزش­های فراشناختی و خلاقیت برخوردار بودندنسبت به دانش‌آموزانی که به روش متداول آموزش دیدند به‌صورت معناداری خود پنداره تحصیلی­شان افزایش‌یافته است؛و راهکار­های مناسب جهت ارتقاء خودپنداری تحصیلی پیشنهاد گردید. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_1597.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_1597_0956f8f2907f8e4b888d036b25586caf.pdf ER -