TY - JOUR ID - 14116 TI - شناسایی شاخص های مطلوب برای فعالیت های یاددهی و یادگیری دروس رشته های علوم انسانی دانشگاه ها و میزان توجه به آنها JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - باقریان فر, مصطفی AU - نصر اصفهانی, احمدرضا AU - آهنچیان, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، اصفهان، ایران. AD - استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، اصفهان، ایران AD - استاد گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، مشهد، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 60 SP - 327 EP - 366 KW - آموزش عالی KW - فعالیت یاددهی و یادگیری KW - رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها DO - 10.22054/jep.2022.53744.3069 N2 - پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخص‌های مطلوب برای فعالیت‌های یاددهی و یادگیری دروس رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها و میزان توجه به آن‌ها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور که در حوزه فعالیت‌های یاددهی و یادگیری صاحب نظرهستند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان دانشگاه‌ها بودند که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، تعداد 360 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از روش توصیفی – پیمایشی بهره گرفته شده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. برای تعیین روایی سؤال‌های مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش در بخش کیفی از مقوله‌بندی باز و در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد ده شاخص از منظر مصاحبه‌شوندگان مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت‌های یاددهی و یادگیری بودند. یافته‌های کمی نشان داد میانگین عمل به شاخص‌های فعالیت‌های یاددهی و یادگیری در دروس رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.واژه‌های کلیدی: فعالیت یاددهی و یادگیری، رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_14116.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_14116_4a83401be841ce2fc4dfa78b6afaf1ca.pdf ER -