TY - JOUR ID - 13518 TI - شناسایی مبانی علمی و فلسفی آموزش دانش‌آموزان تیزهوش در فنلاند و ایران و ارائه الگویی برای ایران JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - نظری, مرتضی AU - سعادتی شامیر, ابوطالب AU - باقری نوعپرست, خسرو AU - رضایی, صادق AD - دانشجوی دکتری فلسفه آموزش، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استاد، گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه تهران ، تهران، ایران AD - استادیار، گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 61 SP - 77 EP - 103 KW - مبانی علمی KW - مبانی فلسفی KW - آموزش KW - دانش‌آموزان KW - تیزهوش DO - 10.22054/jep.2021.62013.3400 N2 - هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مبانی علمی و فلسفی آموزش دانش‌آموزان تیزهوش در فنلاند و ایران و ارائه الگویی برای ایران انجام شد.روش‌شناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اسناد و مدارک و خبرگان دانشگاهی بودند که تعداد 10 نفر از آنها طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی دانش‌آموزان پسر تیزهوش منطقه 5 شهر تهران در سال 99-1398 بودند که تعداد 160 نفر آنها طبق جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته (57 گویه‌ای) استفاده شد. داده‌ها در بخش کیفی با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی با روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Amos تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که مبانی علمی آموزش دانش‌آموزان تیزهوش در فنلاند دارای 16 شاخص، 4 مقوله معلمان ثابت، نیاز به تعامل‌های مثبت و سازنده، اهمیت خودمختاری و بازی و اعتماد کامل و 2 مضمون عدم جداسازی و غربالگری دانش‌آموزان اعتماد و مبانی فلسفی آن دارای 16 شاخص، 5 مقوله ورزش و هنر، تاکید بر خلاقیت، علاقمندی به یادگیری، عدم توجه به تخیل و رویاپردازی و اصالت وجود/ انسان‌گرایی و 2 مضمون توجه به همه قابلیت‌ها و عدم تفکیک‌گذاری بود. نتیجه‌گیری: با توجه به الگوی مبانی علمی و فلسفی آموزش دانش‌آموزان تیزهوش برای ایران، برنامه‌ریزی جهت استفاده از آن برای بهبود شرایط آموزشی دانش‌آموزان تیزهوش ضروری است UR - https://jep.atu.ac.ir/article_13518.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_13518_67f9a1dbb2850215cc652f6e49110f5b.pdf ER -