TY - JOUR ID - 12768 TI - رابطه شایستگی اجتماعی، آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطه‌ای ، بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان در مدارس JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - برهمن, مریم AU - موسیوند, محبوبه AD - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه ، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا ، تهران ، ایران . Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 59 SP - 175 EP - 212 KW - ادراک شایستگی KW - آخرت‌نگری KW - بلوغ اخلاقی KW - بلوغ عاطفی KW - بهزیستی مدرسه DO - 10.22054/jep.2021.54162.3086 N2 - چارچوب طرح‌های کلی موفقیت دانش‌آموزان، دربرگیرندۀ چندین عنصر شخصیتی، معنوی، اخلاقی شناخته شده است که بالقوه در موفقیت دانش‌آموزان تأثیرگذار است؛ در این خصوص می‌توان به شایستگی، آخرت-نگری، بلوغ اخلاق و عاطفی اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی اجتماعی، آخرت نگری با بهزیستی مدرسه: نقش واسطه‌ای ، بلوغ عاطفی و اخلاقی نوجوانان در مدارس می باشد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1398 تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش 600 نفر (250 پسر و 350 دختر) از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. دانش‌آموزان به پرسشنامه‌های مقیاس بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر (1999)، بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا (1990)، رشد اخلاقی دانش‌آموزان معنوی پور (1391)، آزمون آخرت‌نگری ابراهیمی (1390)، ادراک شایستگی (هارتر، 1982) پاسخ دادند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل آن‌ها با نرم‌افزار Spss-22 و Amos-21 و با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری انجام گرفت. مدل مفروض در جامعه پژوهش برازنده بود. نتایج تحلیل‌ها نشان داد که نقش میانجی‌گر بلوغ اخلاقی و عاطفی در پیوند بین آخرت‌نگری و ادراک شایستگی و بهزیستی مدرسه، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 65 درصد واریانس بهزیستی مدرسه دانش‌آموزان را تبیین می‌کند. برپایه یافته‌های پژوهش مشخص شد تأثیر آخرت‌نگری و ادراک شایستگی بیش از آن‌که مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق بلوغ اخلاقی و عاطفی است. در نتیجه با افزایش ادراک شایستگی و آخرت‌نگری، بلوغ اخلاقی و عاطفی و بهزیستی مدرسه دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_12768.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_12768_193fcca833afb6847ae9f8eeb9498ae6.pdf ER -