TY - JOUR ID - 12690 TI - الگوی تأثیر عوامل محیطی- اجتماعی بر چرخه انگیزش-یادگیری مادام‌العمر دانشجویان پلیس JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - عینی پور, جواد AU - حبیب زاده, اصحاب AU - ابراهیمی قوام, صغری AD - استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران AD - دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 61 SP - 7 EP - 27 KW - عوامل محیطی KW - عوامل اجتماعی KW - انگیزش تحصیلی KW - یادگیری مادام‌العمر DO - 10.22054/jep.2021.54693.3114 N2 - جوّ و محیطی که آموزش در آن اتفاق می‌افتد، با کیفیت‌های مختلف انگیزه و یادگیری فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوامل محیطی- اجتماعی به‌مثابه روح حاکم بر دانشگاه‌هاست. هدف این تحقیق، تدوین الگوی تأثیر عوامل محیطی- اجتماعی بر چرخه انگیزش و یادگیری مادام العمر دانشجویان پلیس بود. این تحقیق از نوع کمی- کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، در بخش کمی عبارت بودند از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در مقاطع کاردانی و کارشناسی که 733 نفر بودند که با روش نمونه گیری طبقه‌ای تعداد 219 نفر از آنها انتخاب شدند و در بخش کیفی شامل اساتید و نخبگان می شد که به صورت هدفمند به تشکیل گروه کانونی متشکل از 10 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه اقدام شد. از ابزارهای محقق ساخته عوامل محیطی- اجتماعی مؤثر بر انگیزش تحصیلی و یادگیری، پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر(1981) و پرسشنامه یادگیری مادام‌العمر وتزل و همکاران(2010) در بخش کمی و از فرم مصاحبه نیمه - ساختاریافته در بخش کیفی استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده های کمی نشان داد که متغیرهای ارتباط خانواده با دانشگاه، کاهش برنامه‌های جانبی به صورت مثبت و روابط غیر نظامی به صورت منفی، مهم‌ترین متغیرهای پیش‌بینی کننده انگیزش تحصیلی بودند. هم چنین متغیرهای روابط غیر نظامی و سازوکارهای بازخورد، فقدان استرس و فضا جملگی به صورت مثبت مهم‌ترین متغیرهای پیش‌بینی کننده یادگیری در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بودند. بر اساس نتایج حاصل از تشکیل گروه کانونی، در حالی‌که انگیزش تحصیلی دانشجویان پلیس بیشتر متأثر از دیسیپلین نظامی است، یادگیری مادام‌العمر متأثر از سازوکار بازخورد است. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_12690.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_12690_b317bad3309543ece1c25fe12b6e5618.pdf ER -