TY - JOUR ID - 11946 TI - پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی ‏توجه/بیش ‏فعالی براساس کارکردهای خانواده و ذهن‌آگاهی، پذیرش و عمل مادران JO - فصلنامه روان شناسی تربیتی JA - JEP LA - fa SN - 2538-3183 AU - بلالی, مرضیه AU - دوکانه ای فرد, قریده AD - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد واحد رودهن، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد واحد رودهن، تهران، ایران (نویسنده مسئول) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 56 SP - 97 EP - 115 KW - "اختلال نارسایی‏ توجه/بیش ‏فعالی" KW - " پذیرش و عمل" KW - "ذهن‌آگاهی" KW - "کارکردهای خانواده" KW - "موفقیت تحصیلی" DO - 10.22054/jep.2020.52020.2978 N2 - مطالعه حاضر با هدف پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‏توجه/بیش‏فعالی براساس کارکردهای خانواده و ذهن‌آگاهی، پذیرش و عمل مادران انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان با اختلال نارسایی‏توجه/بیش‏فعالی مراجعه کننده به مرکز توانبخشی وصال شهرستان کرج و مادرانشان در سال 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر مورد بررسی قرار گرفتند.‌ به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه موفقیت تحصیلی ولز (2010)، سنجش عملکرد خانواده (1983)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی بائر (2006)، پرسشنامه پذیرش و عمل باند و همکاران (۲۰11) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ در قسمت آمار استنباطی از رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 23 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی به ترتیب کارکردهای خانواده و ذهن‌آگاهی، پذیرش و عمل بود. مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی از مولفه‌های کارکردهای خانواده به ترتیب نقش‌ها، کنترل رفتار و همراهی عاطفی بود و مهمترین پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی از مولفه‌های ذهن آگاهی به ترتیب عدم قضاوت، عدم واکنش و توصیف بود. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ می‌تواند اﺷﺎرات ﻛﺎرﺑﺮدی ﺑﺮای دﺳﺖ اﻧﺪرﻛﺎران اﻣﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺧﺎﻧﻮاده‌ها ﺑﺎﺷﺪ. UR - https://jep.atu.ac.ir/article_11946.html L1 - https://jep.atu.ac.ir/article_11946_74e538810d06d95563b238c14109a95c.pdf ER -